احتمال کنار گذاشتن چین از ساخت بزرگترین سد دنیا

احتمال کنار گذاشتن چین از ساخت بزرگترین سد دنیا

http://www.bananews.irدرحالی که در روزهای آخر سال گذشته ایران ماموریت ساخت سد بختیاری به‌عنوان "بلندترین سد دنیا" را با امضای قراردادی به چینی‌ها سپرد، حالا با گذشت شش ماه از امضای این قرارداد، احتمال دارد چینی‌ها از اجرای این پروژه کنار گذاشته شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت سد بختیاری به عنوان بلندترین سد دنیا که قرارداد ساخت آن شش ماه پیش با طرف چینی امضا شده بود، از احتمال کنار گذاشتن چین و کلنگ‌زدن این سد تا پایان سال با توان داخلی خبر داد.

محمدرضا عطارزاده در این زمینه تصریح کرد: شرکت ساینو هیدرو چین قرارداد اولیه ساخت و تامین اعتبار سد بختیاری را در اسفند سال گذشته با ایران امضا کرد، که باتوجه به ویژگی‌های خاص سد بختیاری مراحل مختلفی را باید پشت سر بگذارد و در همان قرارداد اولیه چون قیمت اجرای این سد مشخص نبود، مقرر شد که درباره قیمت، روش سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی به نتیجه برسیم.

وی افزود: چینی‌ها قیمت پیشنهادی و شرایط تامین منابع مالی خودشان را مشخص کرده‌اند و این پیشنهاد اکنون در دست وزارت نیرو و معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری است که درباره این پیشنهاد تصمیم‌گیری شود تا اگر معاونت راهبردی صلاح دید کار با چینی‌ها شروع شود و اگر ضورت داشت راهکارهای دیگری را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: باتوجه به این‌که سد بختیاری از افتخارات ملی محسوب می‌شود، ما توانمندی‌های داخلی را هم آماده ‌کرده‌ایم و اگر با چینی‌ها توافق نهایی حاصل نشود، توانمندی ایرانی به کار گرفته می‌شود و ان‌شالله امسال کلنگ این سد را به زمین خواهیم زد.

معاون وزیر نیرو قیمت پیشنهادی چینی‌ها برای اجرای این پروژه را "بالا" ارزیابی کرد و با بیان این‌که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود، گفت: ممکن است معاون راهبردی با این پیشنهاد مشکل داشته باشد که اگر موضوع حل و فصل شود با چینی‌ها ادامه می‌دهیم و در غیر این صورت این پروژه توسط ایرانی‌ها کلید خواهد خورد.

وی در پاسخ به این سئوال ایسنا که آیا ایران این توانایی را دارد که به تنهایی ساخت بزرگترین سد جهان را اجرا کند و اگر نیازی به حضور چینی‌ها احساس نمی‌شد، چرا قرارداد اولیه این پروژه با ساینوهیدرو چین منعقد شد؟ تصریح کرد: علت امضای این قرارداد هم تامین منابع مالی و هم استفاده از تجربه چینی‌ها بود، وگرنه توانمندی ایران در زمینه سد بسیار کامل و جامع است. هرچند ممکن است راهکار دیگری اندیشیده شود که هم از تجربه چینی‌ها و هم از توانمندی داخلی استفاده کنیم.

معاون وزیر نیرو در توضیح راهکار جدید ایران برای این پروژه گفت: سه راهکار در پیش‌رو داریم؛ اول این‌که توافق با چینی‌ها به نتیجه برسد، دوم این‌که کار با توانمندی داخلی پیش برود و سوم این‌که همکاری دو طرف در ساخت سد بختیاری را شاهد باشیم.

قرارداد ساخت طرح سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان اسفندماه سال گذشته (۱۳۸۹) با حضور مجید نامجو - وزیر نیرو، و یو هونگ یانگ - سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران، امضا شد. این قرارداد با اعتباری نزدیک به دو میلیارد دلار به امضای سیدمحمدرضا رضازاده - مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، و مهران لطفی - مدیرعامل شرکت فرآب، و همچنین سون هونگ شویی - معاون مدیرعامل گروه شرکت های ساینو هیدرو، رسید.

شرکت ساینو هیدرو چین در زمان کنونی در بین ۲۲۵ شرکت سدساز جهان در رتبه ۳۱ قرار داشته و در زمان کنونی در حال ساخت بزرگترین سد جهان در کشور چین است و طبق این قرارداد قرار بود کار احداث و ساخت سد بختیاری تا ۱۰ سال آینده به پایان برسد.

سد بختیاری با ۳۱۵ متر ارتفاع در استان لرستان و در مرز استان خوزستان ساخته می‌شود و بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان خواهد بود که قادر است نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی در سال تولید کند. همچنین حجم ذخیره مخزن این سد ۴٫۸ میلیارد مترمکعب خواهد بود که پس از مخزن سد کرخه بیشترین حجم مخزن را در کشور به خود اختصاص خواهد داد.

 

 

    نظرات