تأثير كرونا بر وضعيت منابع انرژي جهان

تأثير كرونا بر وضعيت منابع انرژي جهان

كاهش تقاضاي مصرف برق بر اثر خودجداسازي‌ها و قرنطينه‌هاي ناشي از ويروس كرونا تقاضا براي انرژي پاك را به طور قابل توجهي تحت تأثير قرار داده است.

به گزارش «پارما» شيوع ويروس كرونا بخش اعظمي از اقتصاد اروپا را تعطيل كرده است؛ مردم و تاجران در كشورهايي نظير ايتاليا، اسپانيا، فرانسه، آلمان و انگلستان تحت خودجداسازي‌ها و قرنطينه‌هاي اجباري در خانه‌هايشان بسر مي‌برند و قرار است تا كنترل شيوع ويروس كرونا كسب و كار خود را آغاز نكنند. هيچ كس از زمان پايان اقدامات اعمال شده براي كنترل ويروس كرونا خبر ندارد، با اين حال، چيزي كه براي همه آشكار است اين كه خانه نشيني و تعطيلي مشاغل و مراكز آموزشي دنيا به طور ويژه‌اي مصرف انرژي، انتشار گاز كربن، اقتصاد سبز و انرژي تجديد پذير را تحت تأثير قرار داده است. گزارشات نشان مي‌دهد كه تقاضاي مصرف برق در بيشتر نظام‌هاي اقتصادي كه به طور جدي اقداماتي را در واكنش به شيوع كوويد -19 در پيش گرفته‌اند تا حدود 15 درصد كاهش يافته است.

برخي كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه در بعضي مناطق، نظير كشور اسپانيا و ايالت كاليفرنيا در آمريكا، كه از نيروي باد و توليد انرژي خورشيدي بالايي برخوردار است، در صورتي كه تقاضاي انرژي كاهش يابد و شرايط آب‌وهوايي با همين روند ادامه پيدا كند، انتظار مي‌رود كه توليد انرژي تجديد پذير به طور چشمگير افزايش يابد. با اين وجود، در ساير نقاط جهان كاهش تقاضاي مصرف برق به معناي افزايش بسيار بالاي برق توليدي است كه باعث ايجاد چالش‌هايي مبني بر اينكه چگونه همزمان با مديريت توازن توليد انرژي‌هاي تجديدپذير، كاهش ميزان برق مصرفي را تحت كنترل درآورد.

از طرفي، افزايش چشمگير قيمت جهاني نفت باعث شده است به گران‌قيمت‌ترين سوخت در سراسر دنيا تبديل شود و مصرف آن در ايالات متحده آمريكا و كشورهاي اروپايي كاهش يافته است كه اين اتفاق مي‌تواند نتيجه كاهش رقابت بر سر نفت بين كشورها به خاطر دسترسي بيشتر آن‌ها به گاز طبيعي و منابع تجديد پذير باشد. از همه مهم‌تر اين كه كاهش فعاليت در كارخانه‌ها و ساير مراكز تجاري و اداري در نتيجه شيوع ويروس كرونا به طور قابل توجهي باعث كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي شده است كه اين امر مي‌تواند طرفداران محيط زيست را به وجد آورد.

اگرچه تمام كشورهاي اروپايي با كاهش مصرف برق در نتيجه شيوع ويروس كرونا مواجه بوده است با اين حال، شرايط بين كشورهاي مختلف متفاوت است و همين امر باعث تفاوت در ميزان كاهش تقاضا شده است. به عنوان مثال، در كشورهايي نظير اسپانيا و ايتاليا كه اقدامات قرنطينه به طور جدي‌تر و سختگيرانه‌تر بر مردم اعمال شده است، تقاضاي انرژي دو تا سه برابر بيشتر از ميزان تقاضا در انگليس، كه در آن تنها بعضي از فروشگاه‌ها و پارك‌هاي عمومي بسته شده است، كاهش يافته است. كشور ايتاليا در هفته اخير در نتيجه قرنطينه‌‎هاي سختگيرانه‌تر از سوي دولت با كاهش 20 درصدي مصرف برق مواجه شده است كه پيش‌بيني مي‌شود اين كاهش همچنان ادامه يابد.

در اسپانيا نيز، كاهش مصرف انرژي به 15 درصد رسيده است و روند كاهش تقاضا هر روز بيشتر از روز قبل مي‌شود. اين در حالي است كه روند كاهشي در انگليس قابل توجه نيست كه اين مي‌تواند در نتيجه جدي نگرفتن شيوع ويروس كرونا توسط مردم و ادامه روال عادي زندگي و تعطيل نشدن مراكز عمومي باشد.

جالب است بدانيد كه كاهش مصرف برق به طور چشمگيري قيمت انرژي در سراسر كشورهاي اروپايي را تحت تأثير قرار داده است؛ منطقي است كه كاهش مصرف انرژي برق منجر به كاهش قيمت آن و افزايش رقابت بين توليدكنندگان باشد كه همين امر ضربه جبران ناپذيري به درآمد آن‌ها در سال 2020 وارد خواهد كرد.

كاهش مصرف انرژي بر پايين آمدن قيمت كربن نيز تأثير گذاشته است؛ قيمت هر تن كربن در تابستان گذشته 30.46 دلار بوده است كه در هفته‌هاي اخير اين مقدار به 16.32 دلار به ازاي هر تن رسيده است. افزايش منابع تجديدپذير در دوران قرنطينه باعث بالا رفتن استفاده از آن به عنوان يك منبع پاك براي سوخت و در نتيجه كاهش مصرف كربن به عنوان سوخت آلاينده شده است.

شرايط كنوني باعث كاهش قيمت در بسياري از بازارها شده است كه در اين بين كاهش ارزش انرژي پاك در كشورهايي نظير انگلستان، ايتاليا، اسپانيا و آلمان اجازه سرمايه‌گذاري جديد در اين زمينه را به سرمايه‌گذاران نمي‌دهد و در نتيجه بعضي از سرمايه‌گذاري‌ها ممكن است به آينده محول شود. تا زماني كه قيمت‌ها به حالت قبل باز نگردد ظرفيت‌هاي جديد به طور آنلاين و رسمي اعلام نمي‌شود كه البته اين اتفاق ممكن است ماه‌ها و حتي يك سال به طول انجامد.منبع سرويس ترجمه ايمنا/

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات