پاسخ محیط زیست درخصوص خبر مالچ پاشی غیر کارشناسانه ۸۰۰ هکتار از دشت های زرخیز خوزستان

پاسخ محیط زیست درخصوص خبر مالچ پاشی غیر کارشناسانه ۸۰۰ هکتار از دشت های زرخیز خوزستان

سید محسن موسوی زاده نماینده محترم خوزستان در  شورای عالی استان‌ها، پیرو مصاحبه جنابعالی با خبرنگار ایلنا درخصوص موضوع مالچ پاشی ضمن تقدیر از دلسوزی جنابعالی به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع دوست داران طبیعت و محیط زیست مطالب ذیل را به اطلاع می رساند .

۱ - عملیات مالچ  پاشی در شهرستان دشت آزادگان محدوده بیت کوصر توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حال انجام است و اداره کل محیط زیست خوزستان هیچگونه نقش عملیاتی ندارد.

ولی حسب وظیفه نظارتی از انجام هرگونه مالچ‌پاشی در اراضی مرتعی و بوته‌ای با پوشش بیش از ۵ درصد جلوگیری کرده و علیرغم اظهارات جنابعالی هیچ گونه تخریبی در اراضی در این خصوص صورت نگرفته است .

۲ - اراضی ۸۰۰ هکتاری مورد اشاره همان گونه که در بند فوق گفته شد، فاقد هرگونه پوشش مرتعی است و هیچ گونه تعارضی با تعلیف دام های منطقه ندارد .

۳ - مالچ پاشی در استان خوزستان و ۸ استان دیگر کشور بر اساس مصوبات قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و مطالعات صورت گرفته توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخصوص شناسایی محدوده ماسه‌ای با اولویت تثبیت با مالچ پاشی و بوته کاری در حال انجام است .

جنگل‌های غرب کارون از قبیل الباجی، ام الدبس،گمبوعه ، تیپ ۳ و ... با پوشش درختی نسبتاً متراکم و پوشش بوته‌ای و مرتعی قابل توجه همگی پس از عملیات مالچ پاشی طی دهه ها و سال های گذشته ایجاد شده است که علاوه بر تثبیت و جلوگیری از حرکت و خیزش ماسه زارها، نقش قابل توجهی در تلطیف هوا و ایجاد مکان های مناسب برای تفریح و اوقات فراغت و در بسیاری از موارد تعلیف حیوانات اهلی و دام ساکنین روستاهای اطراف و همچنین حیات وحش منطقه داشته است .

درخصوص تلف شدن حیوانات بومی منطقه خاطر نشان می‌سازد تاکنون هیچ گونه گزارش و ادعایی درخصوص مرگ و میر حیوانات اهلی دامدارا ن در اثر مالچ پاشی داده نشده است و درخصوص حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست با حساسیت خاص نسبت به جلوگیری از آسیب به حیات وحش و پایش و کنترل منطقه در زمان اجرای پروژه ایفای نقش می نماید و خوشبختانه تاکنون گزارش مرگ و میر قابل بررسی وجود نداشته است.

( به استثناء دو مورد تلف شدن خزندگان کوچک ) و عکس ها و تصاویر منتشر شده اخیر در برخی شبکه‌های مجازی توسط فردی با اهداف غیر دلسوزانه مبنی بر تلف شدن روباه و خرگوش مربوط به موضوع مالچ‌پاشی نبوده است.

که البته اجرای هر پروژه‌ای می‌تواند آثار منفی اندکی هم داشته باشد لیکن توجه به آثار مثبت بلندمدت مد نظر قرار می‌گیرد.

  1. در خصوص تالاب هورالعظیم و  دغدغه های جنابعالی و سایر علاقمندان به آگاهی میرساند، با  توجه به بارندگی های مطلوب و همچنین اعمال مدیریت در نگهداری وکنترل آب تالاب در حال حاضر تالاب هورالعظیم از نظر سطح و حجم آب در شرایط کاملا مطلوب بوده و این نوید برای مهار کانون گردو غبار در حوزه تالاب هورالعظیم و نیزجوامع محلی برای فعالیتهای  صیادی است .

در خاتمه ضمن تشکر از مطالبه گری جنابعالی و سایر دلسوزان نظام و محیط زیست کشور، اعلام می دارد کارشناسان و محیط‌بانان حفاظت محیط زیست با تاکید و تکیه بر اصل پنجاه قانون اساسی و حسب وظیفه اداری و شرعی ضمن توجه به مقتضیات زمانی تمام تلاش خود را در صیانت از محیط زیست کشور و استان به کار گرفته تا ان شاءالله شرایط ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مردم به نحو مطلوبی ایجاد شود .

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات