آغاز دوباره عملیات اجرایی شاه راه غرب استان اصفهان

آغاز دوباره عملیات اجرایی شاه راه غرب استان اصفهان

آغاز دوباره عملیات اجرایی شاه راه غرب استان اصفهان/اتصال سه استان با تونل خوانسار
مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان از ادامه روند اجرايي عمليات پروژه تونل خوانسار خبرداد و گفت با توجه به اهميت محور خوانسار-بويين مياندشت و نقش تونل در افزايش ايمني تردد، با پيگيري هاي انجام شده و از طريق تهاتر بدهي معوقه به پيمانكار، اين پروژه مجدداً از سرگرفته شد.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه و شهرسازي استان اصفهان، عليرضا قاري قرآن اظهار كرد: ادامه عمليات اجرايي تونل خوانسار، با پيگيري هاي انجام شده و تامين اعتبار از دو محل "سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي" و "شركت ساخت و توسعه راهها" امروز ۹۹/۰۱/۱۷ رسماً آغاز شد.
مديركل راه و شهرسازي استان گفت: پروژه حفاري و احداث تونل خوانسار يكي از پروژه هاي راهسازي اين اداره كل است كه ارتباط بين شهرستان خوانسار با شهرستان بوئين مياندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود، تسهيل مي بخشد. اين منطقه به دليل وجود گردنه با شيب‌هاي طولاني بسيار زياد، نبود مشخصات فني منطبق با طبقه‌بندي و شرايط هندسي راه، لغزندگي شديد مسير، يكي از طرح هاي شاخص اين اداره كل است. ايشان همچنين بيان نمود اين تونل كه به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقي مي شود سه استان اراك- اصفهان- خوزستان را متصل مي كند و با اتمام تونل ميزان تردد از گردنه و زمان سفر كاهش يافته و ايمني در تردد افزايش مي يابد.
وي افزود: قرارداد اوليه تونل خوانسار، به طول 4020 متر شامل 1200 متر تونل و 2820 متر راههاي طرفين بود كه بيش از 90 درصد عمليات خاكي و پلسازي انجام شد و از عمليات تونل، حفاري طاق تونل اتمام گشت و حدود 200 متر لاينينگ (پوشش يكپارچه بتني سقف و ديواره ها) اجرا شده است. اما به علت عدم تامين منابع مالي و مطالبات پيمانكار اين پروژه نزديك به دو سال متوقف شد.
به گفته مديركل راه و شهرسازي استان: احجام عمليات خاكي، شامل دويست و پنجاه هزار مترمكعب خاكبرداري و صدوچهل هزار مترمكعب خاكريزي بوده و تعداد ۹ دستگاه ابروي دهانه تا ۵ متر در كل مسير وجود دارد.
قاري قرآن خاطرنشان كرد: براي اجراي اين پروژه تا كنون 270 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است و قرارداد جديد كه به مبلغ حدود 230 ميليارد ريال است، شامل حفاري و تحكيم اوليه پاطاق به طول 800 متر و انجام باقيمانده لاينينگ به طول 1000 متر است.
وي با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص راههاي دسترسي به تونل گفت: از حدود 18 كيلومتر راههاي دسترسي به تونل، 14 كيلومتر در شهرستان خوانسار و 4 كيلومتر در شهرستان بوئين و مياندشت است. و براي اتصال تونل به محور خوانسار-گلپايگان حدود 16 كيلومتر مسير لازم است كه در فازهاي بعدي مي بايست اجرا شود و بعنوان كمربندي خوانسار عمل خواهد كرد.
قاري قرآن در پايان گفت: براي اجراي مرحله تكميل راهها و اتصال به جاده گلپايگان حدود 400 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه در صورت تامين منابع مالي در قالب يك قرارداد مجزا و انتخاب پيمانكار فرآيند عمليات آن هم نيز اجرا مي شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات