ذخیره حدود 700 میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای مازندران/ 5 درصد از مخازن سدها را برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه‌داشته‌ایم

ذخیره حدود 700 میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای مازندران/ 5 درصد از مخازن سدها را برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه‌داشته‌ایم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد ابراهیم یخکشی" با اشاره به بارندگی 508 میلی‌متری در نیمه اول سال آبی جاری در استان مازندران گفت: در مقایسه با سال گذشته حدود 46 درصد و در مقایسه با دوره شاخص بلندمدت پنجاه ساله حدود 31 درصد افزایش بازندگی داشتیم.
وی افزود: این میزان بارندگی سبب شد تا شاهد آبدهی مناسب رودخانه‌ها در سال جاری باشیم، به‌طوری‌که آبدهی هفت رودخانه مهم استان در مقایسه با سال گذشته حدود  66 درصد افزایش نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، تراز سفره آب زیرزمینی استان نسبت به ماه مشابه بلندمدت را 26 سانتی‌متر کمتر اعلام کرد و گفت: این کاهش معادل 25 میلیون مترمکعب کسری مخزن است که امیدواریم با بارش مناسب و بهره‌برداری اصولی جبران شود.
یخکشی افزود: وضعیت آبگیری سدهای استان بدون احتساب سد گلورد که مراحل آبگیری اولیه را از سال گذشته طی می‌کند، به میزان 95 درصد است (معادل 314 میلیون مترمکعب) که این رقم با احتساب 11 میلیون متر مکعب حجم فعلی این سد به رقم 324 میلیون متر مکعب می‌رسد.
وی ادامه داد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 30 میلیون مترمکعب ذخیره آب بیشتری داریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری نیروگاه‌های برق‌آبی استان زودتر از سال گذشته وارد مدار بهره‌برداری شده‌اند، گفت: با این اقدام ضمن بهره‌برداری از منابع آب موجود 5 درصد از حجم سدها را برای کنترل سیلاب‌های احتمالی پیش رو خالی نگه داشته‌ایم تا مدیریت بهتری در پائین‌دست سدها صورت گیرد.
یخکشی، حجم فعلی آب‌بندان‌های استان را افزون‌بر 350 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: بیش از 95 درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.
وی در پایان تاکید کرد: گرچه شرایط آبی خوبی در شروع فصل زراعی داریم، اما این حجم ذخیره با توجه به نیاز آبی استان در بخش کشاورزی و شرب کافی نیست و نیازمند همراهی مردم در مدیریت منابع آب بویژه تقسیم و توزیع آب هستیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات