97 درصد آب مورد نیاز خراسان رضوی از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود

97 درصد آب مورد نیاز خراسان رضوی از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، " سيدابراهيم علوي" با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم سبب افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است، خاطرنشان کرد: 34 دشت از 37 دشت استان خراسان رضوی در وضعیت بحرانی قرار دارد.
وی، با اشاره به تاثیر کاهش بارندگی‌ها و تغییر اقلیم بر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی گفت: حاصل این تغییر مواجه شدن 524 روستا و 30 شهر در تابستان سال گذشته با تنش آبی بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: تغییر بارش‌ها از برف به باران و ریزش نزولات یک سال آبی تنها در چند هفته، نشان‌دهنده تاثیری است که تغییرات اقلیمی بر آب و هوای این استان دارد.
به گفته علوی، این نوع بارش‌ها تاثیری بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ندارد و تا حدودی به تقویت روان‌آب‌های سطحی کمک می‌کند.
وی از آب به عنوان امانتی برای نسل‌های آینده نام برد و تاکید کرد:  این امانت با ارزش در نتیجه رفتارهای صحیح امروز ما به آیندگان منتقل خواهد شد.
وی همچنین از آب به عنوان عامل موثر و تاثیرگذار برای مقابله با ویروس کرونا یاد کرد و افزود: پایه تمامی توصیه‌های بهداشتی  به نوعی به آب برمی‌گردد و افزایش فزاینده مصرف روزانه این ماده حیاتی در شهرها و روستاهای خراسان رضوی حکایت از نقش بی‌بدیل آب در مقابله با این ویروس دارد.
وی به رسالت شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در سقایی 3.5 میلیون نفر از جمعیت ساکن در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و گفت: چنانچه هر فرد در شبانه‌روز 10 مرتبه و هر دفعه(20 ثانیه) 4 لیترآب فقط برای شستن دست‌های خود مصرف کند، 140 میلیون لیتر به میزان مصرف شبانه‌روز استان افزوده می‌شود که بر اساس پیش‌بینی، این عدد 30 درصد مصرف آب استان را نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات