مذاکره برای گازرسانی به روستاهای صعب‌العبور

مذاکره برای گازرسانی به روستاهای صعب‌العبور

http://www.bananews.irدر صورت نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی گاز ایران با شرکت ایران ال.ان.جی، گاز رسانی به روستاهای صعب‌العبور، نیروگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی با مینی ال.ان.جی صورت خواهد گرفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی خیراندیش- مدیرعامل شرکت ایران ال.ان.جی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این که مذاکرات با شرکت ملی گاز ایران برای ساخت مینی ال.ان.جی در حال انجام است، گفت: در صورت نهایی شدن مذاکرات می‌توان گاز مورد نیاز برخی از روستاها، نیروگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی را از طریق ساخت مینی ال.ان.جی تامین کرد.

وی ادامه داد: احتمال دارد که تعدادی از مینی ال.ان.جی ها را شرکت ایران ال.ان.جی برای شرکت ملی گاز بسازد و برخی را نیز به صورت سرمایه‌گذاری در قالب قرارداد BOO اقدام به ساخت کند.

به گفته وی استفاده از مینی ال.ان.جی در روستاها، نیروگاه و شهرک‌های صنعتی به صورت فصلی و یا دائمی خواهد بود.

خیراندیش با اشاره به این که حداقل ظرفیت تولید مینی ال.ان.جی ۲۴ تن در روز و حداکثر تولید آن ۱۴۴تن در روز خواهد بود، گفت: مینی ال.ان.جی های با ظرفیت پایین را می‌توان کمتر از ۱۶ ماه و با طرح‌های با ظرفیت بالا را حدود ۳۲ماهه ساخت وتحویل داد.

وی در مورد هزینه‌های اجرای مینی ال.ان.جی ها در کشور گفت: قیمت تمام شده خیلی متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی پروژهای کوچک ۲۰تا ۲۵میلیارد تومان و طرح‌های بزرگ مینی ال.ان.جی حدود ۶۰۰تا ۷۰۰میلیارد تومان هزینه خواهد برد.

مدیر عامل شرکت ایران ال.ان.جی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح مینی ال.ان.جی در روستاها، نیروگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی توجیه اقتصادی دارد؟ توضیح داد: با توجه به این که در حال حاضر گازوییل با قیمت هر لیتر۱۵۰ تومان عرضه می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد، اما با حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت قطعا مینی‌ال.ان.جی ها اقتصادی خواهند بود.

خیراندیش با اقتصادی دانستن طرح مینی ال.ان.جی تاکید کرد که باید به این موضوع نگاهی ملی داشت.

به گزارش ایسنا، پیش از این جواد اوجی- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به این که براساس قانون موجود گاز رسانی باید به روستاهایی انجام شود که جمعیت آن‌ها بالای ۱۰۰ خانوار و فاصله آنها با خط لوله کمتر از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است، از گاز رسانی به روستاهای صعب العبور با استفاده از طرح مینی ال.ان.جی خبر داده بود که در غیر این صورت روستاهایی که فاصله بیشتری تا خط لوله گاز دارند باید برای گازرسانی تا ساخت خط لوله‌ای نزدیک‌تر منتظر بمانند.

از مجموع ۱۳ هزار و ۷۰۰ روستای کشور، بیش از ۹ هزار روستا از گاز بهره‌مند شده‌اند و گازرسانی به روستاهایی که در شرایط سخت‌ قرار دارند، باقی مانده که به گفته اوجی، شرکت ملی گاز به این منظور در حال بررسی طرح استفاده از مینی‌ ال‌.ان.‌جی برای گاز رسانی به برخی از روستاهای باقی‌مانده است.

 

 

    نظرات