بيانيه سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص فرآيند انتقال يوزپلنگ هاي پارك طبيعت پرديسان به پارك ملي توران

بيانيه سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص فرآيند انتقال يوزپلنگ هاي پارك طبيعت پرديسان به پارك ملي توران

به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، پيرو انتشار برخي  اخبار و تصاوير منفي و كذب، در خصوص انتقال يوزپلنگ هاي پارك پرديسان به پارك ملي توران، در تعدادي از رسانه ها، موارد ذيل براي استحضار مردم ارجمند ايران و رسانه هاي محترم منتشر مي شود:
  1. سازمان حفاظت محيط زيست، به عنوان تنها نهاد قانوني متولي حفظ محيط زيست كشور، همواره تلاش كرده تا با دريافت نظرات كارشناسي متخصصان و اطلاع رساني مناسب و دقيق، افكار عمومي و رسانه ها را در جريان تصميمات و اقدامات انجام شده سازمان قرار دهد. اما شوربختانه، برخي از رسانه ها، همواره بدون توجه به مستندات و واقعيت ها به دنبال تشويش اذهان عمومي و بيان مطالب خلاف واقعيت در حوزه محيط زيست كشور هستند. در پي انتقال يكي از يوزپلنگ هاي پارك طبيعت پرديسان به پارك ملي توران نيز، اين بخش از رسانه ها با شتابزدگي و بدون دريافت اطلاعات صحيح و دقيق، مطالبي منتشر كردند كه فرسنگ ها با واقعيت فاصله داشت. در حالي كه چنين اقدامي، يك كار كاملا كارشناسي شده است و ماندن يوزپلنگ ها در تهران و خارج از زيستگاه خودشان، امري خطا و آسيب زا خواهد بود. طبعاً براي جابجايي اين حيوانات،  تيم كارشناسي سازمان از مدت ها قبل مطالعات مختلفي را انجام داده، انتقال به زيستگاه اصلي شان را بهترين گزينه براي آنها تشخيص داده است. بر اين اساس، پروژه تكثير يوزپلنگ آسيايي پايان نيافته و همه مطالعات و برنامه هاي تكثير اين گونه در زيستگاه طبيعي خودشان ادامه خواهد يافت. علاوه بر آنكه، در تمامي مراحل انجام شدن اين فرايند، اطلاع رساني لحظه به لحظه از طريق روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست انجام شد .

  1. اولويت سازمان حفاظت محيط زيست، همواره حفظ تنوع ژنتيك و حفاظت از تك تك افراد باقيمانده گونه هاي جانوري در معرض انقراض، نظير يوزپلنگ آسيايي، در زيستگاه اصلي است. ولي ضروري است كه تمامي گزينه هاي مديريتي و كارشناسي براي حفظ اين گونه مورد توجه قرار گيرد .

  2. يوزپلنگ آسيايي يك گونه در معرض انقراض است كه تنها زيستگاه آن كشور ايران و براساس  بررسي هاي به عمل آمده، آخرين پناهگاه جمعيتي اين گونه، منطقه توران با وسعت حدود يك و  نيم ميليون هكتار در استان سمنان و بخش هايي از جنوب استان خراسان شمالي، خراسان جنوبي تا استان هاي يزد و كرمان است .

  3. تكثير و پرورش گونه يوزپلنگ در اسارت، برخلاف سايرگربه سانان به سادگي ميسر نيست، زيرا به علت رفتارهاي خاصي كه يوزپلنگ نسبت به ساير گربه سانان در هنگام توليد مثل دارد، اجراي برنامه تكثير در اسارت، علاوه بر تجربه و تخصص در امر تكثير اين گونه، به رفتار شناسي دقيق و اطلاع از ساختار فيزيولوژيك اين حيوان نيز وابسته است. از طرف ديگر، موفقيت تكثير هرگونه اي در اسارت، به عوامل ديگري نظير: تعداد، جنسيت، شرايط جسمي و سلامت گونه هاي در اختيار نيز ارتباط دارد. براي حفظ اين گونه ارزشمند، حفظ زيستگاه، همزمان با حفاظت از تنوع جانوري طعمه هاي يوزپلنگ ضرورت دارد. ضمن اينكه برنامه‌ريزي براي تكثير و پرورش گونه هاي در معرض انقراض نيز مي‌تواند يك راه مطمئن براي حفظ اين گونه هاي جانوري باشد .

  4. انتقال يوزها به پارك ملي توران حاصل بررسي هاي كارشناسان معاونت طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست و مشورت با استادان و مشاوران داخلي و خارجي است. تصميم به انتقال اين يوزها، از يك سال قبل به دليل آلودگي هوا و عدم تناسب تهران با زيستگاه اصلي يوزپلنگ گرفته شده بود و مستندات اين تصميم نيز موجود است (از جمله مي توان به خبر منتشر شده در خبرگزاري ايرنا به تاريخ 30 آذر ماه 98 اشاره كرد)

  5. بر اين اساس، قرار بر آن است كه پس از ايران، يوزپلنگ ماده، دو يوزپلنگ ديگر (كوشكي و دلبر)  به يك فضاي 700 هكتاري در پارك ملي توران منتقل شوند و دسترسي به غذا براي آن‌ها نيز به تدريج به صورت طبيعي انجام پذيرد، تا امكان زادآوري آنان در شرايط طبيعي و نيمه اسارت، فراهم شود. ضمن آنكه، مجوز هاي لازم براي اين انتقال، از سازمان دامپزشكي دريافت شده و انجام  دادن آن كاملاً قانوني است .


  6. جعبه هاي اختصاص يافته براي انتقال اين گونه ها، از بهترين باكس ها با رعايت استاندارد هاي  بين المللي بوده كه مخصوص حمل گربه سانان است. ديواره‌هاي آن نيز از جنس MDF هفت لايه  قابل انعطاف و براي حمل يوزپلنگ كاملاً مناسب است. همچنين، باكس مورد نظر، به اندازه قسمت بار وانت نيسان است و براي پيشگيري از  لرزش كمتر خودرو، باد لاستيك ها به كمتر از 30 Bar كاهش داده شد تا ايران، يوزپلنگ سه ساله، با موفقيت به زادگاهش در پارك ملي توران منتقل شود .

  7. براي انتقال اين گونه ها، شرايط آب هوايي مبدا، مقصد، مسير و زمان مناسب نيز بايد مورد سنجش    قرار گيرد، كه اين كار نيز به نحو مقتضي انجام شد .

  8. مستند سازي كامل و جامع از نحوه زنده گيري، بيومتري، ريكاوري، انتقال و رهاسازي ايران، يوزپلنگ ماده، و انتشار تمامي موارد از طريق پورتال، كانال و شبكه هاي اجتماعي سازمان حفاظت محيط زيست و ديگر رسانه ها براي اطلاع افكار عمومي و رسانه ها انجام شده است .

  9. برخي از فعالان رسانه ها، تقاضاي حضور در فرآيند زنده گيري اين حيوانات را داشتند، اما با توجه به حساسيت هاي فني دامپزشكي، لزوم حفظ آرامش و عدم وارد شدن اضطراب به حيوان و تيم دامپزشكي در فرآيند زنده گيري، بيهوشي و ريكاوري، امكان حضور افراد متعدد در اين فرايند به تشخيص كارشناسان، ميسر نيست. طبعاً اطلاع رساني شفاف و جامع اين فرآيند از طريق روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست انجام شده و خواهد شد .

در پايان، از همه دوستداران طبيعت و محيط زيست ايران تقاضا مي شود كه به منظور دريافت اطلاعات دقيق و صحيح، صرفاً به منابع معتبر و در اين زمينه خاص، به پرتال سازمان با نشاني : www.doe.ir ، صفحه آپارات و ساير شبكه هاي اجتماعي مرتبط با سازمان در فضاي سايبري مراجعه كنند و به شايعات، اخباركذب و بدون مستندات كافي توجه نكنند .

به اميد روزي كه بتوانيم دركنار حفظ تمامي مواهب محيط زيستي كشور،شامل: آب، هوا و خاك، گونه ارزشمندي نظير يوزپلنگ آسيايي را نيز در كشورمان احيا و براي نسل هاي آينده حفظ كنيم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات