شتاب صعودی ساخت‌و‌ساز

شتاب صعودی ساخت‌و‌ساز

http://www.bananews.ir/ظرفیت عرضه مسکن در تهران با عملکردی که انبوه‌سازان در دو ماه اول تابستان به اجرا گذاشتند، ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده که این صعود در ساخت‌وساز رکورد جدیدی را در برابر رشد ۶۵ درصدی فعالیت‌های ساختمانی فصل بهار، به ثبت رسانده است. براساس تازه‌ترین گزارش دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری، طی ماه‌های تیر و مرداد امسال برای ساخت بیش از ۴۲ هزار واحد مسکونی در شهر تهران مجوز صادر شده است؛ به این معنی که در پایتخت روزانه عملیات احداث حدود ۷۰۰ واحد شروع شده است. به این ترتیب از ابتدای سال تاکنون کلنگ احداث ۸۴ هزار واحدمسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران زمین زده شده که این حجم آپارتمان در مقایسه با میزان تقاضای موجود و آتی در بازار خرید مسکن، باید بتواند پاسخگو باشد. معاون شهردار تهران درباره ترافیک در بازار ساخت‌وساز، به بهبود فضای اقتصادی و تحقق کسب سود منطقی در این حوزه اشاره می‌کند و رییس تشکل انبوه‌سازان پایتخت نیز رشد اندک قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را عامل تشویقی برای ساختمان‌سازی می‌داند. اما در مقابل انبوه‌ مجوز‌های ساختمانی در تهران نکته مبهمی مبنی بر «علت فشار تقاضای خرید مسکن» وجود دارد که پاسخ سازنده‌ها به آن، درخواست از دولت برای بهبود قدرت خرید متقاضیان مسکن است تا از این طریق متناسب با سرعت عرضه، شتاب تقاضا نیز افزایش یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روند احداث آپارتمان طی تابستان امسال در واکنش به خزش ملایم قیمت مسکن در پایتخت، با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شده، طوری که حجم ساخت‌وسازها در شهر تهران با «صعود‌آزاد» به رکورد کلنگ‌زنی روزانه ۷۰۰ واحدمسکونی در مناطق ۲۲گانه رسیده است.

آمارهای دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران ضمن تاکید بر شدت‌ گرفتن ترافیک در بازار ساخت‌وسازهای مسکونی از رشد ۸۲ درصدی واحدهای مسکونی جدید در دو ماه اول تابستان نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد که این نرخ رشد در ۵ ماه گذشته از سال جاری، بی‌سابقه بوده است.

در تهران طی ماه‌های تیر و مرداد ساخت ۴۲ هزار و ۳۰۰ واحد‌مسکونی آغاز شده که با توجه به احداث ۴۲ هزار واحدمسکونی در سه ماه اول امسال در این کلانشهر، عملکرد تابستانی – مجموع فصل- انبوه‌سازان به مراتب بیشتر از کارنامه بهاری خواهد بود.

رشد ۸۲ درصدی

حجم فعالیت‌های ساختمانی در فصل بهار – در تهران- ۶۵ درصد نسبت به بهار ۸۹ افزایش یافته بود، اما در دو ماه اول فصل جاری تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت از ۲۳ هزار واحد در دو ماه اول تابستان ۸۹، به ۴۲ هزار و ۳۰۰ واحد رسیده است که به این ترتیب حجم عملیات در دو ماه اول تابستان امسال ۸۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. از ۴۲ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در ۲ ماه اول تابستان امسال، ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد در تیرماه و ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد در مرداد کلنگ‌زنی شده است. روند رو به رشد ساخت‌وسازهای مسکونی اگر چه از سال گذشته آغاز شده، اما در حال حاضر به دلیل تحرک در قیمت مسکن، انگیزه انبوه‌سازان برای تعریف پروژه‌های جدید بیشتر شده است.

در این باره معاون امور شهرسازی و معماری شهرداری تهران معتقد است: پیش‌بینی سود معقول در این حوزه که کسب آن طی ماه‌های گذشته از سال جاری برای انبوه‌سازان محقق شده است، باعث شده روز به روز بر حجم پروژه‌های جدید نه تنها در حوزه مسکن، بلکه در سایر کاربری‌ها افزوده شود.

هیربد معصومی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: سیاست‌های شهرداری از جمله تقسیط عوارض ساخت نیز در رونق تابستانی بازار ساخت‌وساز موثر بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین گفت: به نظر می‌‌رسد با توجه به سود معقول و منطقی که در حوزه ساخت‌و‌ساز به وجود آمده است، این رونق تا پایان سال اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد، همچنان ادامه داشته باشد. معصومی‌‌ در عین حال تاکید کرد: البته این رونق باید به شکل منطقی هدایت و حمایت شود.

نقطه مبهم رونق مسکن

به‌رغم آنکه حجم ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران تقریبا به اندازه تقاضای بالفعل در بازار خرید مسکن رسیده، اما همچنان فشار تقاضا در بازار مسکن به عنوان نقطه مبهم فعالیت انبوه‌سازان وجود دارد.

رییس انجمن انبوه‌سازان در این باره گفت: نابرابری قدرت خرید مسکن در پایتخت و ارزش ریالی واحدهای‌مسکونی جدید باعث شده از یکسو تولیدات انبوه‌‌سازان در صف فروش قرار داده شود و از سوی دیگر فقط بخش محدودی از متقاضیان در هر سال صاحب‌خانه شوند.

ایرج رهبر تصریح کرد: رونق ساخت‌وسازها چنانچه به تسهیلات بانکی قابل انتقال به خریداران مسکن، مجهز شود باعث خواهد شد متناسب با آنچه در هر ماه احداث می‌شود، از تقاضای موجود در بازار خرید مسکن کاسته شود. رییس انجمن انبوه سازان تهران علت اصلی افزایش آمار پروانه‌های ساختمانی صادره در دو ماه اول تابستان را رشد قیمت خرید و فروش مسکن عنوان کرد و گفت: در این زمینه باید رشد قیمت خرید و فروش را به فال نیک بگیریم چرا که موجب می‌‌شود سازندگان ساخت وساز این بخش را مقرون به صرفه تلقی کنند و ساخت و ساز را از دوباره شروع کنند. رهبر افزود: ساخت‌وساز‌ها در حال حاضر بدون برنامه و منفعل عمل می‌شود به این معنی که می‌توانستیم با حمایت دولت، اجاره‌نشین‌هایی که مبالغ قابل توجهی را در ماه پرداخت می‌کنند از طریق وام بانکی صاحب این واحدهای ساخته‌شده کنیم.

قیمت با قدرت برابر نیست

عضو سابق هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران نیز در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم افزایش ساخت و سازها، همچنان دغدغه مسکن وجود دارد، گفت: براساس مطالعات موجود مدت زمان انتظار خانوارها برای خانه‌دار شدن بسیار طولانی است به عنوان مثال برای دهک‌های اول این زمان به طول عمر یک انسان می‌‌رسد با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا زمانی که طول زمان انتظار کاهش پیدا نکند و قدرت خرید مسکن ترمیم نشود، نمی‌توان انتظار تزریق سریع تولیدات انبوه‌سازان به بازار مسکن را داشت. او اضافه کرد: درست است که قیمت‌ها در بخش مسکن قدری ثابت بوده است، اما در مقابل قدرت خرید مردم افت کرده است.

براساس آخرین آمار دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران، تعداد پروانه‌های ساختمانی با کاربری مسکونی صادره در دو ماه ابتدایی تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ( تیر و مردادماه سال ۱۳۸۹) ۸۴ درصد رشد داشته است. کل پروانه‌های ساختمانی صادره در سه ماهه اول سال جاری از نظر تعداد به رقم ۶ هزار و ۵۸۰ فقره رسید که در مقایسه با ۴ هزار و ۳۳۰ پروانه صادره در سه ماهه ابتدایی سال گذشته با ۵/۱ برابر رشد همراه بود.

همچنین تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در تیر ماه سال جاری به ۲ هزار و ۷۹۷ فقره و در مردادماه نیز به ۳ هزار و ۱۷۴ فقره رسید.

 

 

    نظرات