دستاورد های کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی درسال گذشته

دستاورد های کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی درسال گذشته


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ضمن اشاره به برگزاری ۸ جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان درسال گذشته که ۶ جلسه آن به عنوان جلسه کارگروه اضطراری بوده و نیز برگزاری ۱۱ جلسه کمیته فنی ذیل این کارگروه گفت: خوشبختانه به همت اعضای این کارگروه شاهد افزایش تخصیص سوخت گاز به نیروگاه طوس مشهد بودیم که یکی از مهمترین دستاوردهای این نشست های تخصصی متعدد بوده است.
وی ضمن اشاره به پایش چگونگی عملکرد بیش از ۳۰ مرکز معاینه فنی خودروی سبک و۱۵ مرکز معاینه خودرو سنگین سنگین استان در طول سال پیش و ۵ نوبت بازدید به همراه اعضای ستاد معاینه فنی استان گفت: تمامی مراکز معاینه فنی سبک و سنگین استان به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی) و سامانه برخط معاینه فنی متصل شده اند.
این مقام مسئول راهبری ایستگاه های سنجش کیفیت هوای کلانشهرمشهد و اتصال تمامی ایستگاه های شهر مشهد برروی سامانه پایش کیفی هوا را از دیگر دستاوردهای این کارگروه درسال گذشته برشمرد و افزود: درراستای کاهش آلودگی هوای مشهد، دوتفاهم نامه همکاری نیز به امضاء رسیده است که یکی به منظور " تشویق و ترغیب دانش آموزان به استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی و پایدار" به امضاء این اداره کل ، آموزش و پرورش و شهرداری مشهد رسیده و دیگری به منظور توسعه همکاری و مدیریت مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهر مشهد بین این اداره کل و معاونت خدمت شهری شهرداری مشهد تبادل شده است.
همتی همچنین به عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ در سطح کلان شهر مشهد اشاره کرد و ضمن تاکید بر نمونه برداری و آنالیز فصلی سوخت توزیع شده در شهر مشهد و استان گفت: عرضه نفتگاز یورو ۴ به میزان متوسط روزانه یک میلیون و سیصد هزار لیتر در سطح شهر، عرضه بنزین یورو ۴ به میزان متوسط روزانه دو و نیم میلیون لیتر در سطح شهر و عرضه نفتگاز یورو در سایر شهرهای منطقه و جایگاه های منتخب در محورهای مواصلاتی استان نیز از دیگر مصوبات اجرایی این کارگروه در سال گذشته بوده است.
دبیر کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان همچنین درخصوص نوسازی ناوگان های حمل و نقل عمومی گفت: نوسازی در ناوگان اتوبوسرانی با خرید ۱۰۰ دستگاه مینی بوس با استاندارد آلایندگی یورو۴ و نیز تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس LE با استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز صورت گرفته است که انشاءاله در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.
وی درخصوص نوسازی در ناوگان تاکسیرانی نیز گفت:تعداد ۲۰۰۰ خودرو مشمول ارزیابی در سال ۹۸ بوده اند که قریب به ۱۰۰ دستگاه خودرو جایگزین تحویل شده است و نیز ۲۵ دستگاه به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای وارد خط شده اند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین به گسترش زیر ساختهای الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری و اجرای طرح کهاب با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد عملیاتی اجرایی در انبار نفت اشاره کرد و افزود: اجرای فاز دوم طرح کهاب در مجاری عرضه مطابق مصوبه هیات محترم وزیران نیزدر دست پیگیری است .
گفتنی است در سال گذشته کلانشهر مشهد، ۴۰ روز هوای پاک، ۲۶۶ روز هوای سالم،۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روزهوای ناسالم برای تمامی گروه ها داشته است. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات