نگهداری آزادراه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود

نگهداری آزادراه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون عملیات نگهداری آزادراه قزوین-زنجان از سوی پیمانکار بخش خصوصی انجام می شود، گفت: براساس جلسات برگزار شده، عملیات نگهداری برخی از آزادراه‌ها برعهده بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی زاده در گفتگو با مهر درباره پرداخت هزینه های نگهداری آزادراه قزوین-زنجان، اظهار داشت: به تازگی جلسه‌ای با بانک ملی که سرمایه گذار این پروژه بود، برگزار شده است تا از محل عوارض این آزادراه هزینه های نگهداری آن هم پرداخت شود.

وی افزود: البته در حال حاضر با یکی از پیمانکاران قرارداد بسته شده و این پیمانکار، عملیات نگهداری و روکش آسفالت را در آزادراه قزوین-زنجان انجام می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه باهماهنگی های انجام گرفته مقرر شد که وضعیت آزادراه ها مورد بررسی قرار گیرد، گفت: برای افزایش سطح کیفی آزادراه ها جلساتی برگزار شده و وضعیت آزادراه های کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

افندی زاده تصریح کرد: در حال حاضر عملیات نگهداری آزادراه تهران-قم زیر نظر سازمان انجام می گیرد و برای دیگر آزادراه ها هم جلساتی با سرمایه گذاران برگزار می شود تا در مجموع آزادراه های کشور ساماندهی شوند اما برخی از آزادراه ها مانند آزاد راه قزوین-رشت، پردیس و زال-اندیمشک از کیفیت خوبی در عملیات نگهداری برخوردار هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به حضور بخش خصوصی برای نگهداری از آزادراه ها اشاره کرد و بیان کرد: قصد داریم برای آزادراه هایی که نیاز به نگهداری و روکش دارند با کمک بخش خصوصی نسبت به ترمیم آنها اقدام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی انجام عملیات نگهداری از آزادراه ها، اظهار داشت: بنابر قانون برنامه چهارم آزادراه ها درایران بصورت مشارکتی ساخته میشوند یعنی ۵۰ درصد از طریق بخش خصوصی و ۵۰ درصد از سوی دولت انجام میگیرد.

وی افزود: پس از ساخت آزادراه ها با توجه به عوارض آن، بخش خصوصی سود خود را بر می دارد و در اختیار سازمان راهداری قرار می گیرد اما در برخی از قراردادها حق مشارکت ۱۵ درصدی در عوارض برای نگهداری پیش بینی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادراه هایی که تابع این قوانین هستند، بیان کرد: آزادراه های قزوین-رشت و پردیس تابع این قانون هستند که ۱۵ درصد از عوارض را برای نگهداری اختصاص می دهند اما در برخی دیگر از آزادراه ها مانند قزوین- زنجان این میزان صرف نگهداری نشده است، بنابراین سازمان از بودجه های خود باید هزینه ها را بپردازد.

 

 

    نظرات