سلامت شهروندان به معیشت و اقتصاد آنان ارجحیت  ...

سلامت شهروندان به معیشت و اقتصاد آنان ارجحیت ...

سلامت شهروندان به معیشت و اقتصاد آنان ارجحیت دارد/ تعامل سازنده شورای پنجم با ارتش ادامه خواهد داشت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهارکرد: در ابتدا مراتب تشکر و قدردانی خود را از تلاشگران عرصه خدمت به مردم، بویژه حوزه بهداشتی و درمانی و بخش های مختلف شهرداری و مدیریت شهری ابراز می‌کنیم.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان ناشی از ویروس کرونا، مخصوصا کادر پزشکی و درمانی و مردم عزیزی که در فضای کنونی، غریبانه تشییع و خاکسپاری شدند، گفت: همدردی جمعی برای درگذشتگان، نیازی مبرم است و در شرایط پس از کرونا باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

تعامل سازنده شورای پنجم با ارتش ادامه خواهد داشت

حیدری علاوه بر اشاره به برخی مناسبت‌های هفته جاری همچون روز بزرگداشت عطار نیشابوری، روز ملی منابع انسانی و روز جهانی صدا، 29 فروردین‌ماه، روز ارتش و نیروی زمینی را تبریک گفت و تصریح کرد: در روزهای آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با موج سهمگینی برای منحل کردن ارتش مواجه بودیم.

وی افزود: با توجه به فضای خاص آن دوران و شرایط روانی پس از انقلاب نیز با توجه به اینکه بخشی از ارتش در مقاطعی، در شرایط حکومت نظامی، مقابل مردم قرار گرفته بود ولی خیلی زود به مردم پیوست، جریاناتی قصد سوء استفاده از این موضوع را داشتند ولی امام‌خمینی(ره) پیش قراول دفاع از ماندگاری ارتش و سازماندهی ارتش شد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه بزرگانی چون شهید چمران نیز از این تئوری با قوت دفاع کردند و ارتش با جدیت به کار خود ادامه داد، گفت: آثار و برکات این حضور را در 8 سال دفاع مقدس نیز شاهد بودیم و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی با ایثارگری و رشادت به نقش آفرینی پرداختند.

حیدری با اشاره به ایفای نقش تاثیرگذار ارتش جمهوری اسلامی در شرایط بحرانی همچون کرونا، تصریح کرد: علاوه بر این، ارتش در حوزه مرز‌ها نیز مسئولیت جدی دارد؛ امنیت امروز مرزهای کشور، جدای از این که مسئولیت اصلی با مرزبانی و نیروی انتظامی بوده، در لایه‌های بعدی مرهون مجاهدت‌های نیروهای سپاه پاسداران و ارتش است.

وی همچنین گفت: شورای پنجم شهر مشهد نیز از ابتدای فعالیت خود، برای حل مسائل و مشکلات شهر، تعامل سازنده‌ای با ارتش جمهوری اسلامی و فرماندهی استان داشته و امیدواریم این رویکرد در آینده نیز تداوم داشته باشد.

قوای سه‌گانه در جهت تامین الزامات تحقق «جهش تولید» اقدام کنند

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال بعنوان «جهش تولید»، از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: تحقق این راهبرد نیازمند الزامات و پیش‌نیازهایی است که قوای سه‌گانه و تمام ارکان جمهوری اسلامی باید در این خصوص اقدام کنند.

حیدری اظهارکرد: تحقق جهش تولید نیازمند توجه به متغیرهایی چون حکمرانی خوب، رقابت‌پذیری فضای اقتصادی، اصلاح روابط بین‌المللی بر مبنای 3 اصل حکمت، عزت و مصلحت بوده که در ادبیات توسعه نیز مطرح است.

وی حذف قوانین دست و پا گیر و تفویض اختیار به بخش های استانی را جزو دیگر الزامات تحقق این شعار دانست و گفت: بدون شک در شرایط تحریم و بحران‌های کنونی میتواند کارساز باشد و امیدواریم زمینه‌های تحقق آن فراهم شود.

ابتلا 30 درصد شهروندان به کرونا، به دلیل استفاده از حمل‌ونقل عمومی

کرونا، محور دیگر سخنان رئیس شورای شهر مشهد در آغاز هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورا بود و حیدری با بیان اینکه سلامت شهروندان، اولویت نخست ماست و مصوبات لازم را هم، فارغ از هرگونه مصلحت‌اندیشی، در این خصوص داشته‌ایم، گفت: پیوسته سعی داشته‌ایم تا تصمیمات ما مبتنی بر آینده‌نگری و تحت تاثیر از تحولات ناشی از کرونا باشد.

حیدری تاکید کرد: از نخستین روزهای شیوع ویروس در کشور و مشهد، در فضای اجتماعی، گفتگوی سازنده و صادقانه‌ای با شهروندان داشتیم و بعنوان نمایندگان مردم، مطالبات آنها را به مدیران استانی و ملی منتقل کردیم.

وی با بیان اینکه ابتلا 30 درصد شهروندان کلانشهرهای کشور، ریشه در استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارد، گفت: تصمیم شورای شهر مشهد برای تعطیلی خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی، تصمیم هوشمندانه‌ای بود و پیوسته سعی کردیم در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیش‌رو باشیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با تشکر و قدردانی از همراهی ستاد مبارزه با کرونا استان به مسئولیت استاندار محترم، تصریح کرد: از عالمان دینی، فقها و تولیت آستان قدس رضوی نیز تشکر می‌کنیم که با درایت، مطابق نظرات حوزه بهداشتی عمل کردند.

حیدری از تلاش‌های خیرین، نیکوکاران، تشکل‌ها و نهادهای امدادی و خدماتی و بخش‌های ذی‌ربط شهرداری از جمله شوراهای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیلگری و حوزه های خدمات شهری فعال در ایام نوروز تشکر کرد و گفت: بدون شک، برآیند و مجموع این اقدامات توسط بخش های مختلف موجب شده تا شرایط مشهد در مقایسه با سایر شهرها مطلوب‌تر باشد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری مشهد، همچنان ترجیح سلامت شهروندان به معیشت و اقتصاد است، اظهارکرد: تحمل رنج و مشقت برخی از اقشار ضعیف هرچند برای یک تا دو ماه، که با کمک خیرین کمرنگ شده، بهتر از این است که خانواده‌ای سرپرست خود را از دست بدهد؛ خسارت فقدان یکی از اعضای خانواده قابل قیاس با از بین رفتن چندشغل نیست.

وی شرایط با ثبات امروز مبتلایان را ثمره دوهفته اجرای شبه قرنطینه و رعایت مردمی دانست و تصریح کرد: آزادسازی صورت گرفته و حضور فراگیر مردم در سطح شهر و برقراری ترددهای بین شهری و استانی موجب افزایش نگرانی‌ها شده ولی در عین حال امیدواریم این خوش‌بینی مدیران عالی کشور محقق شود.

حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد همچنان نگران شرایط است و معتقدیم که شهروندان باید کار مدیریتی خودکنترلی داشته باشند، گفت: امیدواریم سفرهای غیرضروری به حداقل کاهش یابد و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوان این شرایط باثبات را حفظ کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تاکید برخی از راهبردها در فضای مبارزه با کرونا پرداخت و تصریح کرد: در گام نخست، در نشر اخبار و اطلاعات مربوط به این ویروس، با مردم و رسانه‌ها باید شفافیت و صداقت داشت و مردم را از کانون‌های بحران و آسیب‌زا موجود آگاه کرد.

حیدری، تفویض اختیارات به مدیران استانی برای تصمیم‌گیری در شرایط خاص را دیگر موضوع مهم دانست و افزود: شناسایی و غربالگری و ایزوله کردن بیماران دیگر موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا افراد مبتلا را از فضای عمومی دور کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به اقشار آسیب‌پذیر یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است، تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری مشهد با تاکید شورای شهر در این زمینه پیشقدم شد و طرح تهیه 300 هزار بسته معیشتی در دستورکار قرار گرفت که با همراهی بخش‌های مختلف همراه شده است.

وی افزود: یکی از نقیصه‌های ما، نبود بانک اطلاعاتی دارای اعتبار از اقشار آسیب‌پذیر شهر مشهد است که پس از دوران کرونا باید با جدیت پیگیری شود؛ این روزها شاهد سیل کمک‌های مردمی بوده‌ایم ولی ابعاد گسترده آن هنوز بیان نشده است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس با اشاره به پویش «چراغی برافروز» و اینکه مشارکت اجتماعی بسیار خوبی با شکل گیری این پویش شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: فضای کرونایی این روزها سبب تقویت همگرایی و تعامل و انسجام مدیریی استان شده است و از همه عوامل دخیل تشکر می‌کنیم.

انضباط مالی، مبارزه با فساد و تقویت فضای رقابت اقتصادی، مهمترین سیاست‌های سال 99

حیدری بخش پایانی صحبت‌های خود را به تشریح برخی از سیاست‌های شورای شهر مشهد در سال 99 پرداخت و اظهارکرد: این سیاست‌ها در بودجه مصوب سال جاری شهرداری تدوین شده ولی برخی رویکردهای کلان و اساسی هستند که همچنان به آنها تاکید داریم؛ از جمله این موارد میتوان به شفافیت و انضباط مالی، مبارزه با فساد و رقابت‌پذیری کامل در فضای واگذاری پروژه‌ها و اجتناب از انعقاد قرارداد به شکل ترک تشریفات و ماده 31 اشاره داشت.

رئیس شورای شهر مشهد، کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های جاری، توجه به پیوست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی در طرح‌های عمرانی و تدوین برنامه عملیاتی واقع‌گرایانه برای شرایط پس از کرونا را دیگر نکات مهم و مورد توجهی عنوان کرد که باید به آن پرداخته شود.

حیدری با بیان اینکه پیش‌بینی‌های درآمدی شهرداری ممکن است محقق نشود و لذا بحث بودجه و پروژه‌های عمرانی نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: با پیگیری‌های خوب و ارزشمندی که مدیریت شهری، شهردار محترم و معاونان ذی‌ربط داشته‌اند، امیدواریم طلب ما از دولت محقق شود ولی اگر در بحث تامین اعتبار با مردم مشکلی داشته باشیم، صادقانه با مردم سخن خواهیم گفت.

وی از افزایش هزینه‌های اداره شهر سخن گفت و افزود: نیروهای خدماتی و بخش کارگری مدیریت شهری که جمعیتی حدود 11 هزار نفر را شامل می‌شود، 40 درصد افزایش حقوق داشته‌اند ولی از سوی دیگر درآمدهای شهرداری کاهش یافته است.

حیدری گفت: این اتفاقات موجب شده که ناچار به تجدیدنظر در برخی از حوزه‌ها باشیم و جلب مشارکت مردمی اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با همت و ابتکار عمل مدیریت شهری و پیگیری‌های لازم، در حوزه تامین منابع مالی مشکلی نداشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات