راه اندازی دو پاسگاه محیط بانی در شهرستان گرگان

راه اندازی دو پاسگاه محیط بانی در شهرستان گرگان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، محمدرضاکنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان اعلام کرد: با هدف افزایش سطح حفاظت در مناطق حفاظت شده جهان نما و شکار ممنوع چلچلی محیط بانی زیارت در روستای زیارت و محیط بانی جعفر آباد در روستای جعفرآباد شهرستان گرگان تجهیز وبه صورت شبانه روزی راه اندازی شد.

کنعانی در خصوص اهمیت راه اندازی این محیط بانی ها گفت : این محیط بانی ها از محیط بانی های مصوب در چارت سازمانی استان گلستان بوده که با توجه به اهمیت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان، جهت حفاظت موثر از ارزش‎های زیستی، حیات وحش مناطق، چشم‎اندازهای طبیعی و پیشگیری از سوءاستفاده متخلفین ومتجاوزین به محیط زیست استقرار این محیط بانی ها وحضور مامورین یگان حفاظت به صورت شبانه روزی امری ضروری است.

کنعانی افزود: درروستای زیارت که در حاشیه منطقه حفاظت شده جهان نما واقع است یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری ها است که با حضور شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در این محیط بانی وبا همکاری سایر ارگان های مرتبط امید است از هرگونه تخریب وتصرف محیط زیست در این منطقه ارزشمند پیشگیری شود.

محیط بانی جعفرآباد نیز با توجه به گستردگی مناطق تحت مدیریت شهرستان گرگان و حضور گونه های ارزشمند حیات وحش وچشم اندازهای طبیعی در منطقه زیبای شکار ممنوع چلچلی با استقرار شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست راه اندازی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ و حراست محیط زیست، تصریح کرد: ما به تنهایی قادر به حفظ و حراست از محیط زیست نیستم و برای حفاظت از محیط زیست که وظیفه قانونی وشرعی همه مردم است به مشارکت تمامی افراد جامعه به ویژه سازمان های مردم نهادوجوامع محلی نیاز است.

منطقه حفاظت شده جهان نما با مساحت  ۳۰۶۵۰ هکتار در استان گلستان در ارتفاعات جنوب گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرارگرفته، پوشش بسیار غنی مشتمل بر جنگل های پهن برگ، بوته زارهای وسیع، چشم اندازهای زیبا، حیات وحش برجسته و متمایز مانند گونه های پلنگ، خرس، مرال، شوکا، کل و بز و قوچ و میش وسایر گونه های ارزشمند حیات وحش سبب شده این منطقه در ابعاد گوناگون آموزش و پژوهش، علمی، تفرج و توریسم و از همه مهم تر حفظ تنوع زیستی در سطح ملی و جهانی از اهمیت بالای برخوردارباشد.

منطقه شکار ممنوع چلچلی با مساحت ۳۳۱۰۰هکتار در استان گلستان و در ارتفاعات جنوب شرقی گرگان به دلیل صعب‌العبور بودن وعدم توسعه راه‌های دسترسی، دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است وبه همین دلیل همانند منطقه حفاظت شده جهان نما زیستگاه بسیاری از گونه های ارزشمند حیات وحش استان گلستان است. تنوع پوشش گیاهی و جانوری و اهمیت حفاظت وحراست از این منطقه سبب در دستورکارقرارگرفتن ارتقاء سطح حفاظت این منطقه به پناهگاه حیات وحش در شورای عالی محیط زیست شده است.





لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات