آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد و پل ایمان شیراز

آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد و پل ایمان شیراز

http://www.bananews.ir/مدیریت واحد شهری یکی از دغدغه‌های کارشناسان برنامه‌ریز شهری است که به‌عنوان عامل اصلی مشکلات کلان‌شهرها عنوان شده و می‌شود، اما در عمل هنوز گام موثری برای رفع این دغدغه دیده نمی‌شود، هرچند از نگاه صاحبنظران، شهرداری شیراز حرکتی شتابان را به‌سمت انضباط مدیریتی آغاز کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) صاحبنظران مسایل شهری در بیان مشکلات شهرداری، نبود مدیریت درست و برنامه‌ریزی شده پروژه‌ها را با انگشت نشان می‌دادند، اما امروز اغلب این کارشناسان معتقد هستند مجموعه شهرداری به‌عنوان موثرترین سازمان در مدیریت شهری، در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت موفق‌تر از قبل عمل می‌کند.

شاخص‌های مورد نظر کارشناسان برای بیان چنین نتیجه‌ای، آغاز عملیات اجرایی، سرعت گرفتن پروژه‌های نیمه‌تمام و توجه به زمان‌بندی در اجرای طرح‌ها و همچنین دقت در اعلام زمان آغاز و اتمام پروژه‌ها و شواهدی بر اثبات این ادعا است.

این صاحبنظران علی‌رغم آنکه عمیق‌تر شدن اختلاف‌نظرها در شورای شهر را تایید می‌کنند، اعتقاد دارند، پروژه‌های شهری در ابعاد مختلف از نظم بهتری پیروی می‌کنند و این یک نوید برای توسعه همگون بخش عمرانی در شیراز محسوب می‌شود.

آنان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو پروژه عمرانی در شمال‌غرب شیراز، تاکید می‌کنند: تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد- میرزای شیرازی و پل ایمان، پروژه‌های بزرگ، تاثیرگذار و شاخصی است که نشان‌دهنده رشد علمی، توان اجرایی و قدرت برنامه‌ریزی مجموعه شهرداری این کلان‌شهر محسوب می‌شود.

البته این گروه معتقد هستند، دستیابی به چنین موفقیتی، نیازمند فراهم شدن برخی زیرساختها در یک مجموعه کلان مانند شهرداری است و نشان می‌دهد مدیران این بخش سال‌هاست برای رسیدن به چنین سطحی برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند و نمی‌توان تمام آن را عملکردی فردی تلقی کرد.

به گزارش بنانیوز به نقل از  ایسنا، علی‌رضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز نیز در خصوص نگاه این مجموعه به مسایل عمرانی، اعتقاد دارد: نباید هیچ پروژه‌ای قبل از فراهم شدن تمام زمینه‌ها، شروع شود، در هر پروژه باید موضوع تملک، ترافیک، تاثیرات منفی بر زندگی روزانه شهروندان و توجه به حقوق شهروندان مد نظر و دقت قرار گیرد.

پاک‌فطرت در خصوص تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد پیش از این گفته بود: تازمانی که همه شرایط برای اجرای این طرح آماده نباشد، آن را شروع نخواهیم کرد.

در این میان شهروندان، خصوصا ساکنان نقاط شمال‌غرب و کسبه‌ای که در آن محل به کار مشغول هستند، به‌شدت نگران ترددهای روزانه، بروز اختلال در وضعیت کاسبی و مشکلات ثانویه ناشی از چنین مسایلی هستند.

حال آنکه اطمینان شهردار زمانی که در خصوص تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد، به خبرنگاران جواب می‌دهد، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی اصولی در این خصوص است، هرچند برای مشاهده حقیقت موضوع باید صبورانه آغاز پروژه را رصد کرد.

پاک‌فطرت، قبلا و در زمانی که هنوز سرپرست شهرداری بود، در مورد مشکلاتی که اجرای تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد ممکن است برای اهالی این منطقه به وجود آورد، گفته بود: این پل داستانی ویژه و دردآوری دارد.

شهردار شیراز اعتقاد دارد این طرح را می‌شد دو سال قبل با هزینه و عوارضی کمتر و سرعتی بیشتر همزمان با اجرای تونل قطار شهری کلید زد و اجرا کرد.

او آن روز گفت: اما این‌اتفاق نیفتاد، اینکه چرا باید از مسوولان وقت پرسید، به‌هرحال آن‌ زمان نشد و حالا هم به‌هر تقدیر اجرای تقاطع، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دارد و هرچه زودتر کار انجام شود، قدمی جلوتر هستیم و دیگر فردا غبطه نخواهیم خورد.

پاک‌فطرت در عین‌حال تاکید کرد: ضرورت اجرای یک طرح، دلیلی بر بدون برنامه و بدون توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، نیست، من هیچ پروژه‌ای را تا زمانی که همه زیرساخت‌ها آماده نباشد، کلنگ ‌نخواهم زد.

به گزارش ایسنا، شهردار شیراز این جمله را بارها و بارها، تکرار کرده و هربار خبرنگاری آن را تیتر کرده است، جمله‌ای که در ادامه آن، لزوم نظارت دقیق بر روند اجرا قرار داشته و دارد.

شهردار شیراز هربار که با خبرنگاران رودر رو شده است، لبخند زده و درخواست کرده که اقدام‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری با دقت، منطبق بر واقعیت، بدون غرض‌ورزی و اغماض رصد و نقد شود.

پاک‌فطرت از ابتدا بر نصب تابلوهای روزشمار در پروژه‌هایی که وی کلنگ آغازش را برزمین زده و نظارت بر کارکرد پروژه‌هایی که روبان افتتاح و بهره‌برداری آن را چیده است، تاکید داشت و نگاهی اجمالی به چند پروژه‌ای که در ماه‌های حضور او در اتاق بزرگ و مجلل ساختمان بلدیه شیراز، آغاز یا افتتاح شده، ثابت کرده که در عمل همان گونه رفتار می‌شود که در گفتار ادعا شده است.

این‌روزها البته دغدغه‌ای ذهن بسیاری از شهروندان را مشغول کرده است، دغدغه آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد، آن هم در نقطه‌ای که ورودی اصلی شیراز و یک گذر پرترافیک محسوب می‌شود، گذری که امروز با یک چراغ راهنمای چهار زمانه هم مردم و عبورکنندگان، در ساعت‌های پیک‌بار ترافیکی، زمان زیاد و پر استرسی را برای عبور از آن صرف و هزینه می‌کنند.

قرار داشتن مجتمع‌های بزرگ تجاری، واحدهای بیشمار مسکونی و مراکز متعدد درمانی در این محدوده، براهمیت این طرح افزوده است، طرحی که حتی برای اجرا کنندگان نیز اضطراب و نگرانی‌ها و البته هزینه‌های فراوانی به همراه داشته و دارد.

نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که شهروندان می‌پرسند، اگر پل معالی‌آباد مسدود شود، تردد خودروها به‌ چهار نقطه در هر جهت جغرافیایی مختل می‌شود، لذا کدام گذر مطمئن، عریض و ... جایگزین خیابان‌های عریض این نقطه خواهد شد؟ آیا کاسبی کسبه مانند زمانی که طرح قطار شهری تونل حفر و خیابان مسدود می‌کرد، با رکودی ویرانگر مواجه خواهد شد؟

شهردار شیراز در مواجهه با این پرسش‌ها همچنان لبخند می‌زند و با اطمینان می‌گوید: اگر پیش‌بینی همه جنبه‌ها را نکرده بودیم، هیچ‌وقت حاضر نبودم این طرح را شروع کنم.

این اطمینان خاطری که پاک‌فطرت با کلام و رفتار خود به خبرنگاران انتقال می‌دهد، قاعدتا باید از طریق رسانه‌ها به شهروندان منتقل شود، شهروندانی که آسایش و امنیت فکری و روانی، مهمترین خواسته آنها از مدیران شهری است.

یکی دیگر از دغدغه‌ها، کامل نبودن کمربندی اکبرآباد- معالی‌آباد در نقطه تلاقی بزرگراه وحدت، کمربندی و معالی‌آباد است، همان نقطه که تقاطعی با نام وحدت بیش از سه‌سال پیش کلید خورد و امید به اتمام آن طی یک‌سال آینده، نگاهی خوش‌بینانه به آن محسوب می‌شود.

پاک‌فطرت پیش از این در خصوص این تقاطع نیز گفته بود: اجرای تقاطع غیرهمسطح در کمربندی‌ها، از جمله نقطه مورد نظر بر عهده راه و ترابری است، شهرداری فقط در بخش تملک‌ها با این طرح همکاری داشته و دارد.

وی، آن‌زمان به برخی از انتقادهای مطرح شده از سوی شهروندان در مورد اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در نقاط مختلف کمربندی اشاره و تصریح کرده بود: شاید اگر از ابتدا بودجه و مسوولیت کامل طرح در اختیار شهرداری قرار داشت، بهتر عمل می‌شد، اما امروز در اجرای این طرح‌ها، کوچکترین دخالتی نداریم، چه بسا شهرداری می‌توانست با هزینه کمتری آن را اجرا کند.

به هر حال، امروز چهارشنبه یک روز ماندگار دیگر برای شهرداری، شهروندان و شهردار شیراز خواهد بود، روزی که وعده داده شده، اجرای تعدادی از طرح‌های عمرانی تاثیرگذار در نقاط مختلف شهر، محقق می‌شود، باید فراموش کرد که پیش از این مسوولان زمان‌های مختلفی را برای آغاز این پروژه‌ها اعلام کرده بودند! زمانی که آخرین آن عید سعید فطر بود.

آغاز عملیات اجرایی ۵ و بهره‌برداری از ۱۷ پروژه عمرانی، فرهنگی، تفریحی و خدماتی با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، از سوی شهردار شیراز به‌عنوان یک هدیه کوچک برای شهروندان این کلان‌شهر در نظر گرفته شده است.

علی‌رضا پاک‌فطرت از آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد، پل ایمان، بوستان بر‌ف‌فروشان، سالن تیراندازی و پارکینگ‌طبقاتی خلدبرین، در صبح روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه خبر داد.

وی، اعتبار مورد نیاز برای این ۵ پروژه را قریب به ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: بهره‌برداری از ۱۷ پروژه عمرانی اعم از ورزشی، تفریحی و خدماتی نیز در همین روز آغاز می‌شود.

شهردار شیراز، مرکز کنترل ترافیک را به‌عنوان یکی از این پروژه‌های آماده بهره‌بردای عنوان و اضافه کرد: این دومین مرکز کنترل ترافیک کشور است که در ابتدای خیابان هدایت، تقاطع خیابان انقلاب و با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان اجرا و احداث شده است.

پاک‌فطرت، ایجاد و راه‌اندازی این مرکز را نخستین گام عملی در اجرای منظم و موفقیت‌آمیز طرح ممنوعیت تردد در محدوده ترافیکی مصوب شیراز، دانست و خاطرنشان کرد: امکانات رایانه‌ای و دستگاه‌های کنترلی پیشرفته‌ای با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان تهیه و در این مرکز به‌کار گرفته شده است.

وی گفت: بهره‌برداری از سالن ورزشی شهید طباطبایی در سهل‌آباد با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار، اتمام پروژه زیباسازی، بهسازی، نقاشی و آسفالت نقاط مختلف شهر شیراز در مناطق نه‌گانه شهرداری، بهسازی و اجرای شبکه‌های توزیع آب، احداث کندروها و کنارگذرها و بلوارهای جدید و همچنین بوستان بزرگ میانرود از دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری است که به‌ بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

    نظرات