اقدام برای اقلیم شعار روز جهانی زمین؛ تشکل ها حلقه ارتباطی بین دولت و مردم برای حفظ محیط زیست

اقدام برای اقلیم شعار روز جهانی زمین؛ تشکل ها حلقه ارتباطی بین دولت و مردم برای حفظ محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ژیلا مهدی آقایی مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست : زمین، مادر و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه های متنوع جانوری وگیاهی است که متاسفانه با توسعه صنعتی و فعالیت های انسانی درمعرض خطر وآسیب قرارگرفته است.


روز جهانی زمین تلنگری است برای حفاظت از طبیعت ومحیط زیست و ترویج فرهنگ محیط زیستی ویادآوری وترغیب حس مسئولیت فردی واجتماعی درقبال محیطی که درآن زندگی و زایش به رشد وبالندگی می رسد.


برگزار کنندگان این رویداد، هرسال موضوعی ویژه را برای جلب نظر مخاطبان جهانی انتخاب می کنند، موضوع امسال، "اقدام برای اقلیم" است. چالش عظیم  تغییرات آب و هوایی، این موضوع را به عنوان مهم ترین مسئله برای توجه جهانی درپنجاهمین سالگرد روز زمین برجسته کرده است.



تغییرات اقلیمی به تغییر شرایط معمول آب و هوایی یک منطقه گفته می‌شود. مثل تغییر در دمای معمول، میزان بارش و یا شدت وزش باد. این به آن معناست که شرایط آب و هوایی معمول در یک منطقه، تغییر یافته و تنوع بیشتری خواهد داشت افزون بر  آن، این تغییرات با شدت زیادی روی خواهند داد.


دلیل به وقوع پیوستن تغییرات اقلیمی در جهان ما انسان‌ها هستیم. با وجود این که طیف گسترده‌ای از پدیده‌های طبیعی می‌توانند تا حد قابل توجهی در این موضوع تاثیر گذار باشند اما محققان و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت دارند بر این عقیده هستند که گرمایش زمین و تغییرات جوی که اکنون شاهد آن‌ها هستیم نتیجه فعالیت‌های مخرب بشر است.


موضوع تغییرات اقلیمی و به ویژه گرمایش جهانی که ناشی از فعالیت‌های انسانی است؛ یکی از عوامل اصلی است که می تواند حیات انسان را در معرض خطر قرار داده و صدمات جبران‌ناپذیری را به زیست کره وارد نماید.


در چند سال اخیر، زمین همچنان به سوی گرم‌تر شدن می‌رود. یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شوند، سطح آب دریاها بالاتر و بالاتر می‌آید، مساحت جنگل‌ها کاهش می یابد و حیات وحش با سرعت زیاد رو به نابودی می‌رود. افزایش دما، بسیاری از بلایای طبیعی از جمله توفان، امواج گرما، سیل و خشکسالی را وخیم تر می  کند. گرم‌تر شدن زمین، الگوهای آب و هوایی را تغییر می‌دهد به طوری که مناطق مرطوب، مرطوب‌تر و مناطق خشک، خشک‌تر می‌شوند.افزایش دمای هوا همچنین باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود که سلامت انسان‌ها را به شدت تهدید خواهد کرد.


این سیاره، قبلا دماهای متوسط بیشتر و کمتری را تجربه کرده است. اما آنچه امروزه مشکل ساز شده است سرعت زیاد تغییر اقلیمی است و زمین خیلی سریع در حال گرم شدن است. محققان می گویند، وقتی تغییر اقلیم خیلی سریع صورت می‌گیرد، موجودات زنده نمی‌توانند خود را با آن وفق دهند و در نتیجه حیات به خطر می‌افتد.


گرمایش جهانی باعث تغییر الگوی بارشی شده، ممکن است بارش باران بیشتر شود، ولی خطر خشکسالی در تابستان و مناطق دور از اقیانوس ها افزایش یابد وبا وقوع طوفان‌ها و افزایش سطح آب دریا، احتمال وقوع سیل هم بیشتر می شود. تغییر اقلیم منجر به تغییر شرایط زیستگاه‌ها می‌شود و از آن‌ جا که حیات وحش نمی‌تواند به سرعت خود را با این تغییرات سازگار کند، بسیاری از حیوانات منقرض خواهند شد. زمستان‌ها روز به روز بی‌حاصل‌تر و خشکسالی‌ها گسترده‌تر می‌شود و دمای بالای حرارت زمین نیز غیرقابل‌ تحمل می‌شود؛ این تغییرات اقلیمی همگی اخطارهایی از سوی زمین هستند.


بدون شک ما انسان‌ها با تولید کردن گازهای گلخانه‌ای در هوا که ناشی از سبک زندگی مدرنی است که انتخاب کرده‌ایم، بیشترین تاثیر را در گرمایش زمین در قرن اخیر داشته‌ایم.


برای کند کردن این پدیده حاصل ردپای انسان چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ چگونه با این تغییرات مقابله کنیم؟ قدم اول این است که از خودمان شروع کنیم و تصمیم بگیریم برای مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی قدم های اصولی وموثر برداریم. به مسئولیت اجتماعی خود درقبال مادر زمین واقف شده وبه آن عمل نماییم و با افزایش رد دست، ردپای خود بر زمین را کاهش دهیم.


ما می توانیم سهم خودرا در کاهش تغییرات اب وهوایی ایفا نماییم، اگر:


-  مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهیم. برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو، ۱۵۵۰۰ لیترآب مصرف می شود.


-  از کشاورزان محلی خرید کنیم، این کار دو مزیت دارد، ردپای کربن را کم می کند، نه ما مسیری طولانی برای خرید مواد غذایی طی می کنیم و نه برای در دسترس بودن مواد غذایی، ماشین های حمل و نقل مسافتی طولانی طی می کنند.


-  آب را بهینه و به جا مصرف کنیم،  موقع مسواک زدن، حمام کردن، شستشوی ظرفها، دستها و...شیر آب را باز نگذاریم.


-  به اصلاح الگوی مصرف توجه جدی کنیم. فقط صنعت پوشاک ۱۰ درصد از تولید گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد.


-  بازیافت کنیم، بازیافت، تعمیر و استفاده مجدد از موارد مصرفی شدیدا در کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر است.


-   زباله های مان را تفکیک کنیم.


-  از زباله تر، کمپوست بسازیم.


-  به پلاستیک نه محکم بگوییم؛ طول عمر کاربری یک پلاستیک یعنی از زمان خرید و آوردن آن به منزل حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است درحالیکه طول عمر پلاستیک در طبیعت،  بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال است.


-  تا جایی که می توانیم غذاهای نیمه آماده بسته بندی شده نخریم.


-  درمصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؛ برای تولید هرتن کاغذ، ۱۷ درخت تنومند قطع می شود.


-  از خودروی تک سرنشین استفاده نکنیم.


-  درصورت امکان درخت بکاریم و بداریم.


-  درمصرف شوینده های شیمیایی امساک کنیم و تا می توانیم از شوینده های طبیعی استفاده کنیم.


-  با درزگیری در و پنجره‌ها، خانه‌ را عایق‌بندی کنیم. و به این ترتیب از هدر رفتن انرژی پیشگیری کنیم.


-  از لامپ کم مصرف استفاده کنیم، لامپ‌هایی که در آن‌ها از «ال ای دی» استفاده می شود، ۸۰ درصد کمتر از لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند.


-  از نگرانی‌های محیط زیستی خود بیشتر صحبت کنیم و این نگرانی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.


یکی از تاثیرگذارترین اقداماتی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم، افزایش آگاهی دیگران درباره گرمایش زمین و پیامدهای آن است. آگاه سازی مردم در درک تاثیر گرم شدن کره زمین و افزایش سواد اقلیمی در بین کودکان و نوجوانان وهمچنین توسعه برنامه های آموزش غیر رسمی از طریق رسانه ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می تواند سبب بسته شدن شکاف بین درک علمی و اجتماعی از تغییرات آب و هوایی شود.


در این بین، نقش فعالان و تشکل های مردمی حوزه محیط زیست به عنوان نیروهای مردمی سازمان یافته و متخصص وحلقه ارتباطی بین دولت و مردم؛ وهمچنین ارگان های مرتبط با آموزش، پرورش، فرهنگ و تبلیغات اسلامی درکشور به ویژه از منظر ایفای نقش مسئولیت اجتماعی محیط زیستی خود با رویکردی سیستمی وتفکری کل نگر، در افزایش آگاهی و ایجاد حساسیت در آحاد جامعه برای نگاه ویژه به این موضوع مهم و حیاتی کره زمین، بسیار قابل توجه است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات