ایجاد سایت پسماند ویژه در استان قم در حال پیگیری است

سید رضا موسوی مشکینی دوشنبه شب در نشست خبری مجازی به مناسبت دوم اردیبهشت ماه روز جهانی «زمین پاک» افزود: ایجاد سایت پسماند ویژه درقم از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار بوده و باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه استقرار واحدهای جدید ذوب سرب در استان قم از سال ۹۲ ممنوع شده و مجوزی در این رابطه صادر نمی شود، خاطرنشان کرد: واحدهای موجود ذوب سرب درقم نیز به شدت تحت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه در سال‌های اخیر قوانین زیست محیطی خوبی درخصوص هوای پاک، خاک و تالاب‌ها به تصویب رسیده است، اظهار داشت: متاسفانه با وجود پاسخگویی سازمان محیط زیست در رابطه با مسائل زیست محیطی، بسیاری از مولفه‌های آن در اختیار این سازمان قرار ندارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات و تلاش ها برای رفع این معضل جدی، تصریح کرد: سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، اما ساختار تشکیلاتی و اعتبارات اختصاص یافته به این سازمان، اصلا تناسبی با جایگاه بسیار مهم آن در کشور ندارد.

افزایش شدت آلودگی هوا درقم بسیار جدی و قابل تامل است

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود برخی از معضلات زیست محیطی استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته علاوه بر معضل گرد و غبار در روزهای گرم سال، شاهد افزایش شدت آلودگی هوا در شهر قم بوده ایم که بسیار جدی و قابل تامل است.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی و اقدامات جدی در سریعترین زمان در رابطه با کاهش آلودگی هوا نداشته باشیم، شرایط سخت تری خواهیم داشت، گفت: در سال گذشته برای نخستین بار پدیده وارونگی دما در روزهای سرد سال، مدارس را به تعطیلی کشاند.

مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به طرح مطالعاتی در رابطه با سهم هرکدام از منابع آلاینده و سناریوهای پیشنهادی که در مراحل پایانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسوولان استان در برنامه ریزی های اقتصادی، هرچه بیشتر مقوله محیط زیست را درنظر داشته باشند.

برای جلوگیری از عدم استقرار واحدهای هیدروکربنی درقم ناکام بودیم


وی از عدم حمایت جدی از اداره کل محیط زیست در رابطه با استقرار واحدهای هیدروکربنی در استان قم گلایه کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر محدودیت خاصی برای استقرار این واحدهای صنعتی به جز ضوابط استقرار نداریم و از این بابت نگرانی های خود را اعلام کرده‌ایم.

موسوی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به مسائل زیست محیطی در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: در پیرامون شهر قم با وجود توسعه مناطق مسکونی، همچنان شاهد فعالیت گسترده برخی واحدهای صنعتی هستیم و باید برای انتقال این صنایع به شهرک ها و نواحی صنعتی سریعا اقدام شود.

انجام پروژه عظیم اقتصادی دردریاچه نمک مطالعات زیست محیطی ندارد

وی همچنین از اقدامات شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با پسماندهای بیمارستانی در دوران کرونا قدردانی کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، تمامی پسماندهای عادی و عفونی بیمارستان‌ها "اتوکلاو" شده و وضعیت جمع آوری و دفع این پسماندها نسبتا مطلوب است.

مدیرکل محیط زیست قم در رابطه با اجرای طرح های صنعتی در دریاچه نمک نیز از نبودن حتی یک سطر مطالعات زیست محیطی برای این پروژه عظیم خبر داد و گفت: هر اقدامی که موجب تخلیه سفره های آب زیرزمینی در این منطقه شود، بسیار خطرناک و آسیب زا خواهد بود.

وی در پایان موضوع کشتار جوجه های یک روزه را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع از منظر حقوق حیوانات باید مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه یکی از عوارض صنعتی شدن به دور از نگاه توسعه پایدار است و باید از سوی دستگاه های تخصصی با جدیت پیگیری شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات