اولین نوزادان سایت گوزن زرد ایلام به دنیا آمدند

اولین نوزادان سایت گوزن زرد ایلام به دنیا آمدند


اکبر محمدزاده  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه گوساله در فصل زاد و ولد گوزن های زرد در این سایت طی روزهای اخیر به دنیا آمده اند و تا اواخر اردیبهشت ماه احتمال افزایش تعداد نوزادان این سایت وجود دارد.

وی افزود: اکنون  بدون احتساب این سه گوساله تعداد گوزن های بالغ و نابالغ این سایت ۳۲ راس است که پنج راس آن نابالغ و گوساله های متولد سال گذشته هستند.

محمدزاده یادآور شد: گوزن های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت گیری می کنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می آیند و فرایند تولد گوساله ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به رسیدگی ها و مراقبت های مداوم هیچ گونه مشکل و مورد خاصی سلامت و امنیت این گوزن ها را تهدید نمی کند و این وحوش نادر در وضعیت نرمالی قرار دارند.

بهمن ماه سال گذشته تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.


سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۸۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.


با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیای گونه های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال ۹۶ به استان خوزستان برای تکثیر و احیا منتقل شد. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات