همگرایی مسئولان شهرستان جم در صیانت از منابع آب

همگرایی مسئولان شهرستان جم در صیانت از منابع آب

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی محمدی" در این دیدار اظهار داشت: ضروری است تا فرهنگ صیانت از منابع آب در میان مردم نهادینه شود و خود مردم باید از این موهبت الهی نگهداری کنند.

وی افزود: آب یک سرمایه عمومی و امانتی برای نسل بعد است و سازمان های مردم نهاد می‌توانند این گفتمان را میان مردم ایجاد نمایند.

محمدی با اشاره به زنجیره ای از اقدامات در حال انجام برای حفظ منابع آب گفت: جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، ساخت سدهای کوچک، طرح‌های تغذیه مصنوعی و جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب از این دست اقدامات به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: استفاده بیش از ظرفیت آبخوان موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌ها و به تبع آن مهاجرت مردم و فرونشست زمین می‌شود.

وی با اشاره به روند اجرای سد باغان به عنوان یکی از پروژه های مهم توسعه منابع آب استان اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی سد باغان 35 درصد و پیشرفت فیزیکی خط انتقال از سد باغان 45 درصد است.

محمدی افزود: شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به صورت مستمر پیگیر رفع موانع مالی این پروژه‌ها بوده و در صورت تامین مالی، آمادگی اتمام آن طبق برنامه زمانبندی را دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال‌های اخیر حجم سیلاب های موجود در این حوزه بسیار چشمگیر و به اندازه سر ریز این سد به صورت سالانه بوده که امیدواریم با تکمیل هرچه سریعتر آن، بتوانیم رواناب‌های فصلی را جهت تامین مصارف شرب و صنعت شهرستان مهار کنیم.

وی با اشاره به اقدامات جدید توسعه منابع آب در این شهرستان گفت: مطالعات سد کلاکل رو به اتمام است و این سد در پایان تابستان سال جاری آماده شروع عملیات اجرایی است.

فرماندار شهرستان جم نیز در این نشست اظهار داشت: سد کلاکل با حجم مخزن 5 میلیون مترمکعب یکی از پروژه های مهم و راهبردی شهرستان در زمینه تامین آب مورد نیاز بخش شرب، کشاورزی و صنعت است.

محمد حسینی با بیان اینکه تفاهم اولیه با بخش خصوصی برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه حاصل شده است، افزود: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز این سد و خط انتقال آن 750 میلیارد ریال است که در بازه زمانی دو ساله تکمیل خواهد شد.


تخلف در حوزه آب، تحمیل ضرر خشکسالی به دیگران است

رییس دادگستری شهرستان جم نیز در این نشست گفت: آب یکی از مهم ترین اولویت های حفظ حقوق عامه مردم است.

عمار شهنیایی با تاکید بر اینکه تخلف افرادی محدود در این حوزه موجب ضرر و زیان سایرین در خشکسالی به وجود آمده می‌شود، افزود: باید منابع آب را برای نسل آینده حفظ کرد و ما در برابر آنها مسئولیم.

وی در پایان تصریح کرد: دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی شهرستان جم به صورت جدی آماده اجرای احکام حوزه آب هستند.


ضرورت مشارکت مردم در حفاظت از منابع آب

در نشستی دیگر، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و امام جمعه شهرستان جم به دیدار و گفتگو پرداختند.

علی محمدی با اشاره به ارزش و اهمیت آب در منظر دین اسلام گفت: در بسیاری از آیات و روایات بر مصرف به اندازه و عدم اصراف همه منابع به ویژه آب تاکید شده است.

وی اضافه کرد: مصرف بیش از اندازه و اضافه، موجب کاهش منابع و متضرر شدن همه اقشار جامعه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: در کنار تمام اقدامات سازه ای و حفاظتی این شرکت، نیازمند مشارکت همه مردم در زمینه حفظ منابع آب هستیم.

امام جمعه جم نیز ضمن تقدیر از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: آب کالایی استراتژیک و مهم چه برای استفاده مستقیم و شرب و چه در بخش کشاورزی به عنوان تامین معیشت خانواده‌ها است.

حجت الاسلام محمدی افزود: برای حفظ منابع باید به مثلث احیاء وضعیت از دست رفته، حفظ وضعیت موجود و ایجاد وضعیت جدید پرداخت.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ عمومی مردم به سویی رفته که تصور دائمی بودن منابع آب یک تصور عمومی است، گفت: می‌بایست همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب ورود کرده و به سهم خود در راستای بهینه سازی مصرف آب بکوشند.

امام جمعه شهرستان جم افزود: یکی از این راهکارهای ارائه آموزش‌های به‌روز به کشاورزان و تغییر شیوه‌های آبیاری سنتی به روش‌های مدرن است.

وی ادامه داد: کشاورزی باید مسیر مدرن شدن را طی کند و به سوی گلخانه‌های هیدروپونیک سوق پیدا کند تا از منابع آب و خاک حداکثر استفاده شود.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات