میدان تاریخی «ارگ» کرمان پیاده‌راه می‌شود

در نشست مشترک مدیران شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی مطرح شد:

میدان تاریخی «ارگ» کرمان پیاده‌راه می‌شود

صبح امروز طی نشستی در شهرداری کرمان، پروژه‌های مشترک شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بررسی شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، در این نشست که با حضور شهردار کرمان، دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، جمعی از مدیران شهرداری و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، به‌منظور افزایش هم‌افزایی بین دو دستگاه برگزار شد، شهردار کرمان گفت: تا یک ماه آینده، پیاده‌راه‌سازی میدان تاریخی «ارگ»، آغاز خواهد شد.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که پیاده‌راه‌سازی میدان «ارگ»، نخستین تجربۀ پیاده‌راه‌سازی در بافت تاریخی کرمان است، گفت: امیدواریم این اقدام باعث سرزندگی فضای شهری شود و مردم و کسبه، تجربۀ شیرین فضای پیاده‌راه را لمس کنند.

وی با اشاره به تصویب پروژۀ «گلبازخان» و میدان «ارگ»، بر پرهیز از موازی‌کاری دو دستگاه و هم‌افزایی برای سرعت‌بخشیدن به طراحی و اجرای پروژۀ محدودۀ میدان «ارگ» و خیابان «تجلی» و همچنین پروژۀ «گلبازخان» تأکید کرد.

شهردار کرمان اظهار امیدواری کرد ثمرۀ این همکاری مشترک، اجرای یک پروژۀ شاخص در سال 99 در بافت تاریخی باشد.

آغاز کار مطالعاتی پروژۀ «قبه سبز»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست با تأکید بر استفاده از اعتبارات ملی برای ساماندهی بافت تاریخی کرمان گفت: میراث فرهنگی به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری کرمان، در کنار شهرداری خواهد بود.

فریدون فعالی از آغاز کار مطالعاتی پروژۀ «قبه سبز» خبر داد و گفت: تغییر کاربری بناهای ثبتی در محدودۀ بافت تاریخی و تبدیل آن به مراکز فرهنگی می‌تواند جذب مخاطب داشته باشد و تردد گروه‌های خاص را در این منطقه بیشتر کند.

ساماندهی بافت تاریخی، ازجمله سیاست‌های شورای پنجم

رییس کمیسیون شهرسازی و حاشیه‌نشینی شواری اسلامی شهر کرمان نیز سیاست‌های کلان شورای پنجم را ساماندهی بافت تاریخی دانست و گفت: نام کرمان، محدود به یک‌سری عناصر و فضاهای خاص است که باید به این فضاها بیافزاییم.

رامین ارجمند کرمانی افزود: قطعاً همۀ کارها نیاز به بسترهای مطالعاتی دارد و نباید به پروژه‌های شهری به منزله یک کار تزیینی و نمادی نگاه کنیم.

وی با اشاره به آب‌گرفتگی میدان «ارگ» در بارندگی‌های اخیر و بازتاب آن در فضای مجازی گفت: اگر هرچه سریع‌تر با هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری لازم وارد مرحلۀ اجرایی شویم، بازخوردها مشخص می‌شود و قدم‌های بعدی با سرعت بیشتری برداشته خواهد شد.

رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان هم در این نشست به محور آیینی-مذهبی بافت تاریخی که شامل مساجد و تکایای قدیمی است، اشاره کرد و گفت: با تجمیع منابع و شناسایی عناصر این محدوده می‌توان اقدام مؤثری درحوزۀ گردشگری شهر کرمان انجام داد.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی با تأکید بر همکاری و ارتباط متقابل دو دستگاه گفت: هرچه تعاملات، گفت‌وگو ها و نشست‌ها بیشتر شود، طرح‌ها و پروژه‌ها سریع‌تر به مرحلۀ عملیاتی می‌رسد.

وی در پایان خواستار تشکیل جلسات مشترک ویژۀ پروژه‌های شاخص بافت تاریخی به‌صورت هفتگی جهت پیگیری امور و تسریع روند کار شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز در این نشست با اشاره به نبود نقشۀ کلان برای سیاست‌گذاری در بافت تاریخی گفت: با در نظر گرفتن اولویت‌بندی‌های شهرداری و میراث فرهنگی و همکاری و هم‌افزایی می‌توانیم برنامۀ عملیاتی پروژه‌ها را به سمت‌وسوی درست سوق دهیم.

مریم ایلاقی حسینی افزود: پروژۀ طراحی شهری «گلبازخان»، یکی از پروژه‌های تأییدشده در کمیتۀ گردشگری است که هم‌اکنون، بخشی از این پروژه قابلیت اجرایی دارد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان هم در این نشست به اقدامات انجام گرفته برای احیای بازار «قلعه‌محمود» اشاره کرد و گفت: برای احیای بازار «قلعه‌محمود»، برگزاری برنامۀ «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود» در حال اجرا بود که این برنامه برای جلوگیری از تجمع مردم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد.

محمد جهانشاهی افزود: با اجرای برنامۀ «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود»، برخی از اصناف برای تحویل گرفتن مغازه‌های بازار «قلعه‌محمود» و فعالیت در این بازار اعلام آمادگی کردند، اما مشکل نبود برق و روشنایی در این بازار، مانع فعالیت این افراد در این بازار شده است.

وی در عین حال بیان کرد: با رفع مشکل کرونا در کشور و کرمان، برنامۀ «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود» در جهت باززنده‌سازی این بازار تاریخی، از سر گرفته می‌شود.

جهانشاهی همچنین بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در پیاده‌راه «ارگ» و معبر «گلبازخان» تأکید کرد و گفت: اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این محدوده، موجب جذب بیشتر گردشگر خواهد شد که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در این رابطه آمادگی دارد.

لازم به ذکر است؛ در این نشست پروژۀ ساماندهی «خانه شهر» و بازار «قلعه‌محمود» نیز بررسی شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات