کال اسماعیل‌آباد به بوستان خطی تبدیل می‌شود/  ...

کال اسماعیل‌آباد به بوستان خطی تبدیل می‌شود/ ...

کال اسماعیل‌آباد به بوستان خطی تبدیل می‌شود/ ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر با مشارکت سمن‌ها و خیرین

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدحاجیان شهری در حاشیه بازدید از کارتن‌خواب‌های اطراف اسماعیل‌آباد، اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از این کارتن‌خواب‌ها را افراد معتاد تشکیل می‌دهند و این معتادان متجاهر دارای بیماری‌های زمینه‌ای مختلف هستند که شرایط را روز به روز بدتر می‌کند.

وی با بیان اینکه معضل اعتیاد، گرفتاری همه دنیاست و حدود 270 میلیون نفر در کشورهای مختلف درگیر مواد مخدر هستند که از این تعداد، 30 میلیون نفر معتاد متجاهرند، گفت: براساس آمار، در مشهد با جمعیت حدود 3.2 میلیون نفری، بین 5 تا 6 هزارنفر معتاد متجاهر داریم.

حاجیان در ادامه خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود رویکرد حمایتی برای ساماندهی معتادان متجاهر داشته است و براساس همین نگاه اعضای شورا، از سال 96 تاکنون بیش از 75 میلیاردریال به این موضوع اختصاص داده‌ایم و امسال هم در حد وسع و بضاعت خود حمایت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد افزود: نمی دانم گزارشی از نحوه هزینه‌کرد این کمک‌ها به شورای شهر ارائه شده است یا نه ؛ امیدواریم با بررسی این گزارش‌ها، بتوان خروجی این هزینه‌ها را به اطلاع رسانه‌ها و مردم رساند.

حاجیان همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه حمایت‌ها و انجام اقدامات عملی برای ساماندهی و حل معضل معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شاهد وحدت رویه نیستیم؛ دستگاه‌های دخیل، در سطح ملی و استانی باید دستورالعملی کلی در این زمینه تهیه کنند و رسالت و وظیفه هر بخش را به صراحت اعلام کنند.

وی با تقدیر از اقداماتی که تشکل‌های مردمی، خیرین و سمن‌ها داشته‌اند، گفت: بدون شک، نقش این عزیزان تاکنون بسیار پررنگ بوده و در تصمیم‌گیری‌ها و دستورالعمل‌ها باید آنها نیز دیده شوند.

حاجیان‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عزم مدیریت شهری برای ساماندهی اسماعیل‌آباد سخن گفت و اظهارکرد: اواخر سال گذشته، 650 میلیون تومان اعتبار برای طراحی این محدوده شهری اختصاص یافت؛ برنامه تملک منازل واقع در جوار کال اسماعیل‌آباد در دست اجراست و درنظر داریم بوستان خطی بسیار بزرگی در این محدوده احداث کنیم تا موجب بهبود وضعیت کنونی شود.

یکی از بحث‌های مطرح شده در این بازدید، ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه در اسماعیل‌آباد بود و عضو شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: ساخت‌وسازهای خلاف قانون و ضابطه‌های شهرسازی، تنها محدود به این نقطه از شهر نمی‌شود و در سایر مناطق نیز شاهد آن هستیم.

حاجیان افزود: نظارت شهرداری بر ساخت‌وسازها به روش‌های سنتی و قدیمی است که در قالب بازدیدهای میدانی انجام می‌شود؛ به منظور تشدید و استمرار بخشیدن و افزایش دقت نظارت‌ها، بدنبال بهره‌گیری از روش‌های نو همچون پهباد هستیم.

وی اظهارکرد: یکی دیگر از مشکلات ما، ممانعت برخی دستگاه‌ها برای اجرای رای کمیته ماده 100، به دلیل برخی شرایط خاص و مسائل اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد گفت: شهرداری می‌تواند در کنار حمایت‌هایی که سرمایه‌گذاران در شهر انجام می‌دهد، از آنها بخواهد تا بواسطه برخی اقدامات، موجبات افزایش سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی و ... را در نقاط کم‌برخوردار فراهم آورد؛ همچون سیاستی که ما برای سرمایه‌گذار پروژه شرکت ثابت کیش اجرایی کردیم.

حاجیان شهری در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در عین حال باید توجه داشت که شهرداری‌ها، مسئول برطرف کردن همه آسیب‌های اجتماعی نیستند و دستگاه های مختلف همچون استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد، بهزیستی و ... نیز باید نقش آفرینی داشته باشند و هرکدام براساس شرح وظایف مشخص خود ایفای نقش کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد نیز همچون گذشته در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب حضور موثر خواهد داشت؛ آماده بررسی طرح‌ها و پروژه‌هایی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند هستیم و امیدواریم تمامی دستگاه های اجرایی ذی مدخل وتشکل‌های مردمی و سمن‌های فعال در این زمینه به کمک ما بیایند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات