بیانیه دبیرخانه کنوانسیون سایتیس در ارتباط با کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در متن بیانیه دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر(CITES) در ارتباط با  COVID-۱۹آمده است:


در مورد سوالات مربوط به بیماریهای جانوری، دبیرخانه پیشنهاد می دهد  به مراجعی که در این زمینه کار می کنند، همچون سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)، سازمان خوار و بار جهانی (FAO) و سایر دستگاه های ذیصلاح و موسسات تحقیقاتی  در سطح ملی و بین المللی  مراجعه نمائید.


دبیرخانه CITES از تفسیر رسانه‌ای که ارتباط احتمالی بین مصرف انسان از مورچه خوارها (یا سایر حیوانات وحشی) و COVID-۱۹ را عنوان می نمایند، آگاه است. تمامی گونه های مورچه خوار در پیوست یک CITES وجود دارد،  بدین معنی که طبق کنوانسیون، تجارت بین المللی آن به طور کلی ممنوع است البته مبادله برای اهداف غیرتجاری ، همچون حفاظت یا اجرای قانون ، توسط اعضای CITES مجاز است.


همچنین ممکن است اعضای کنوانسیون تدابیر سختگیرانه تر از آنچه که توسط کنوانسیون تعیین شده، اعلام نمایند که  این امر در مورد تمامی گونه های جانوری و گیاهی موجود در پیوست I مدنظر است.


شایان ذکر است، تجارت گونه های ذکر شده CITES در یک کشور معین براساس قوانین قضایی مراتبط با آن کشور، مدیریت می شود.


دبیرخانه بنا به درخواست مدیریت CITES در چین ، در ۵ مارس ۲۰۲۰، اطلاعیه ای را در ارتباط با اقدامات فوری چین در مورد قانون تجارت حیات وحش، میان اعضا منتشر کرده که اظهار می دارد کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، برای حفاظت از زندگی و سلامت مردم، کاهش مصرف غذایی ازحیوانات وحشی را تصویب و سریعاً به مرحله اجرا درآورده است.


لازم به یادآوری است، تجارت قانونی ، پایدار و قابل ردیابی که توسط CITES در سطح بین المللی تنظیم می شود ، مزایای بسیاری برای افراد و حیات وحش دارد و بلعکس تجارت غیرقانونی حیات وحش، تاثیرات منفی  اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی قابل توجهی دارد.


تاکید می‌نماییم دبیرخانه همکاری خود را با کشورهای مبدا، ترانزیت و مقصد از طریق مساعدت و فعالیتهای اجرایی،  از جمله با شرکای کنسرسیوم بین المللی مبارزه با جرایم حیات وحش (ICCWC) ادامه می دهد، به گونه ای که طرفین در صورت لزوم پشتیبانی و از ابزارهای لازم برای مبارزه با تجارت غیرقانونی حیات وحش برخوردار می شوند.


شواهد نشان می دهد، اعضای کلیدی که از تجارت غیرقانونی حیات وحش متاثر شده اند، اقدامات خود را افزایش داده و فعالیت های جدی تری را در ارتباط با قوانین تجارت حیات وحش در سطح ملی انجام می دهند.این فعالیت ها و اقدامات به شناسایی موثرتر جنایات حیات وحش در سطح فراملی می انجامد.


این اقدامات همچنین به اجرای موثر کنوانسیون و حفظ گونه های ذکر شده CITES کمک خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات