قدردانی استاندار اردبیل از اقدامات وزارت نیرو و شرکت های آب...

قدردانی استاندار اردبیل از اقدامات وزارت نیرو و شرکت های آب...

استاندار اردبیل روز جمعه در جریان بازدید از سد انحرافی قیز قلعه سی در شبکه آبیاری خداآفرین و کانال اصلی و سیفون های شبکه، از اقدامات و برنامه های آتی وزارت نیرو و شرکتهای آب منطقه ای اردبیل و آذربایجانشرقی در احداث بزرگترین طرح آبی شمالغرب کشور که منشا خدمات ارزنده به عشایر و کشاورزان منطقه و جهش تولیدات کشاورزی خواهد شد، تشکر و قدردانی نمود.

در این بازدید که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و سایر مدیران استانی و منطقه انجام شد، مهندس اکبر بهنامجو تصریح کرد: اجرای قسمت های مشترک طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین که بین استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی است، به خوبی پیش رفته است و تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل طرح در هر دو استان، پیگیری لازم می شود .

وی افزود: آب مورد نیاز ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اردبیل تا پایان سالجاری از سد قیز قلعه سی پس از تکمیل عملیات اجرایی در سد قیز قلعه سی و کانال اصلی و سیفون های مسیر، در هر دو استان قابل تامین خواهد بود و همزمان جهادکشاورزی زیر می تواند شبکه های آبیاری فرعی را تکمیل و بهره برداری نماید و با ایجاد تشکلهای کشاورزان، اراضی فوق کاملا زیر کشت برود و شاهد شکوفایی و جهش تولید در منطقه باشیم .

استاندار اردبیل گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به صورت مشترک با استان اردبیل و آذربایجانشرقی احداث و بهره برداری می شود و با مساعدت دولت، با پیگیری دستگاههای اجرایی متولی، اعتبارات مالی لازم برای تکمیل و بهره برداری ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه، انشاالله در اسرع وقت تامین شود و بهره برداری از شبکه آبیاری خداآفرین به نتیجه برسد .

مهندس بهنامجو افزود: اجرا و تکمیل این طرح در سال جهش تولید به افزایش قابل ملاحظه در تولید و توسعه صادرات در منطقه منجر می شود، بطوریکه منجر به ۷۰۰ هزار تن افزایش تولیدات کشاورزی خواهد شد .

در این بازدید مهندس آذرفرین مجری سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی گزارش کاملی از اقدامات و برنامه های شرکت آب منطقه  آذربایجان شرقی درخصوص احداث و بهره برداری این سدها و کانال اصلی شبکه آبیاری خداآفرین در محدوده استان آذربایجانشرقی و تحویل آب به سیفون دره رود و اراضی شبکه آبیاری خداآفرین در استان اردبیل بیان نمود .

در ادامه این بازدید مهندس عباس جنگی مرنی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تصریح کرد: پس از ذخیره آب رودخانه ارس در سدهای مخزنی ارس و خداآفرین در بالادست شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تامین آب این شبکه از طریق سد انحرافی قیز قلعه سی و کانال اصلی شبکه انجام خواهد شد و پس عبور آب از ۵۲ کیلومتر کانال اصلی و ۷ رشته سیفون در استان آذربایجانشرقی، آب در سیفون دره رود تحویل شرکت آب منطقه ای اردبیل برای تامین آب ۴ ناحیه عمرانی شبکه در استان اردبیل می شود .

مهندس عباس جنگی مرنی افزود: طول کانال اصلی و ۵ رشته سیفون در محدوده استان اردبیل نیز حدود ۹۲ کیلومتر است و اراضی شهرستان های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار از آب شبکه آبیاری  خداآفرین بهره مند می شوند و در اشتغال و توسعه پایدار منطقه نقش بسزایی دارد .

در این برنامه بازدید، مهندس بهروز پورمهر معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اردبیل گزارش مبسوطی از روند احداث شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین و برنامه های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه برای تکمیل احداث و راه اندازی شبکه ارائه کرد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

منبع خبر

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات