شهروندان حضور زباله گردها در کنار مخازن زباله را گزارش کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه "زمین ۳۶۰ درجه" با موضوع تاثیر کرونا بر محیط زیست با حضور مهندس ژیلا آقایی مدیر دفتر امور مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.


آقایی در آغاز بیان کرد: گرچه سالهاست که دست اندرکاران محیط زیست هشدار می دهند حال زمین خوب نیست و بحران های محیط زیستی رو به افزایش است اما همچنان، جهان سرمایه داری بر طبل توسعه ناپایدار کوبید و پیش رفت لذا لازم بود که طبیعت با زبان خود ما را به هوش بیاورد و گوشزد کند که انسان از کجا آمده و هدف از ورودش به این دنیا چه بوده است.



مدیر دفتر امور مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ویروس کرونا را یک زنگ خطر و یادآوری برای پی بردن جهانیان به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی خواند و گفت: ویروس کرونا از یک حادثه کوچک در ووهان چین آغاز شد اما هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک خسارت بزرگ در کل دنیاست.



وی همچنین مطرح کرد: تحقیقات حاکی از کاهش تولید گازهای گلخانه ای در این شرایط و رسیدن میزان آن به سال ۱۳۹۰ است.



آقایی با بیان اینکه سه درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان به صنعت هوایی برمی گردد گفت: بخشی از این کاهش انتشار، به کاهش رفت و آمد خطوط هوایی برمی گردد ضمن اینکه ماندن خودروها در پارکینگها و کاهش مصرف بنزین نیز باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.



مدیر دفتر امور مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با اشاره به کاهش ۲۰۰ میلیون تنی انتشار کربن به دنبال تعطیلی کارخانجات در ووهان چین افزود: مجموعه این عوامل تاثیرات مثبتی بر کاهش گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی گذاشته اند.



وی هوای پاک، تغییر الگوی مصرف و کاهش مصرف کالاهای غیراساسی را نیز از دیگر آثار مثبت قرنطینه و تعطیلی کارخانجات ناشی از شیوع کرونا خواند و گفت: محیط زیست و طبیعت زمین با این اتفاق پس از سالها یک نفس راحتی کشید و البته نباید این مسئله را جدا از آثار منفی اقتصادی و اجتماعی در نظر بگیریم چراکه محیط زیست سالم هرگز جدا از سلامت عمومی جامعه نیست.



آقایی ماندگار مزایا و چالش های ناشی از شیوع کرونا را غیر پایدار و نامشخص دانست و بیان کرد: تجربه نشان داده که رکود و فشار اقتصادی کشورها دغدغه محیط زیستی جوامع را کاهش می دهد لذا امیدواریم که این فرصت تنفس محیط زیست با تدابیر و رویکردهای مثبت دولتها و ملتها باقی بماند.



مدیر دفتر امور مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان برای مدیریت پسماندهای کرونایی گفت: سازمان از همان ابتدای شیوع کرونا وارد عمل شد و دستورالعمل های لازم را نهادهای مرتبط با مدیریت پسماندهای کرونایی ابلاغ کرد از جمله اینکه از فعالیت زباله گردها اعم از کودک و بزرگسال جلوگیری شود.



وی از شهروندان درخواست کرد که به محض مشاهده زباله گردها در کنار مخازن زباله حتماً به صورت تلفنی به مسئولان شهرداری و مدیریت پسماند اطلاع دهند تا از انتقال بیماری کرونا به خود این افراد و مردم جلوگیری شود.




آقایی با تاکید بر اینکه دولتها برای نجات طبیعت بسیج شوند و نگرش خود را نسبت به محیط زیست تغییر دهند افزود: دولتها همراه با مردم و تشکل های مردمی حراست از محیط زیست و ترویج اخلاق محیط زیستی را در دستور کار قرار دهند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات