بخشی از خانه‌ی قجری مشروطه در یزد مرمت شد

بخشی از خانه‌ی قجری مشروطه در یزد مرمت شد

http://www.bananews.ir/معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: بخشی از خانه‌ی قدیمی و تاریخی مشروطه در یزد مرمت و به‌سازی شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ذات‌الله نیکزاد بیان کرد: این عملیات شامل تراشیدن و آماده‌سازی پایه‌ها برای استحکام‌بخشی، زیربندی و استحکام‌بخشی پایه‌ها، پوشش تاق با خشت و ملات گچ و خاک، جمع‌آوری آجرچینی‌ها و پله‌های فرسوده، بازسازی پله‌ها و هره‌ها با آجرفرشی و ملات ماسه و سیمان و بندکشی پله‌ها و هره‌ها با ملات سیمان سفید و پودرسنگ است.

وی اجرا و بندکشی آجرفرش کف با ملات ریگ و آهک، زیرسازی و شفته کف با آهک و جمع‌آوری و حمل خاک‌های اضافی و نخاله‌های موجود به خارج شهر را از دیگر عملیات انجام‌شده برای مرمت خانه‌ی مشروطه‌ی یزد دانست.

به گفته‌ی او، مرمت خانه‌ی مشروطه با اعتباری حدود ۸۳میلیون ریال انجام شده است.

خانه‌ی مشروطه که در خیابان امام در شهر یزد واقع شده، با سبک معماری سنتی و قدمتی حدود ۲۰۰ سال به دوره‌ی قاجار متعلق است.

این خانه یک حیاط مرکزی دارد که حوض مستطیل‌شکلی در میان حیاط آن واقع شده و در دو طرف آن گل‌کاری است. ورودی خانه در ضلع شمالی است و پس از ورودی به هشتی خانه و راهرو به حیاط خانه وارد می‌شویم. در چهار طرف حیاط، اتاق‌هایی مناسب فصل ساخته شده است.

اتاق‌های یک دری، دو دری، سه دری و چهار دری که از ویژگی‌های معماری سنتی خانه‌های یزدی است، دیده می‌شود. اتاق دو دری خانه معروف به «اتاق مادربزرگ» را آقای محمود مشروطه به‌صورت گنجینه‌ای زیبا آراسته و اشیای عتیقه‌ی فراوانی در این اتاق جمع‌آوری شده است.

اتاق ضلع جنوبی که احتمالا قبلا تالار بوده است، اکنون به‌شکل اتاق چهار دری تابستانی استفاده می‌شود. طبقه‌ی زیرین نیز به جوی آب و فضایی مشهور به زیرزمین تعلق دارد که ویژه‌ی استراحت در تابستان و نگهداری میوه در گذشته بوده است.

 

 

    نظرات