شهروندان حضور زباله گردها در كنار مخازن زباله را گزارش كنند

شهروندان حضور زباله گردها در كنار مخازن زباله را گزارش كنند

ژيلا آقايي مدير دفتر امور مشاركتهاي مردمي سازمان محيط زيست از شهروندان درخواست كرد به محض مشاهده زباله گردها در كنار مخازن زباله به مسئولان شهرداري و سازمان مديريت پسماند اطلاع دهند.

به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، برنامه "زمين 360 درجه" با موضوع تاثير كرونا بر محيط زيست با حضور مهندس ژيلا آقايي مدير دفتر امور مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط زيست از شبكه راديويي گفت و گو پخش شد.
آقايي در آغاز بيان كرد: گرچه سالهاست كه دست اندركاران محيط زيست هشدار مي دهند حال زمين خوب نيست و بحران هاي محيط زيستي رو به افزايش است اما همچنان، جهان سرمايه داري بر طبل توسعه ناپايدار كوبيد و پيش رفت لذا لازم بود كه طبيعت با زبان خود ما را به هوش بياورد و گوشزد كند كه انسان از كجا آمده و هدف از ورودش به اين دنيا چه بوده است.
مدير دفتر امور مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط زيست ويروس كرونا را يك زنگ خطر و يادآوري براي پي بردن جهانيان به اهميت محيط زيست و منابع طبيعي خواند و گفت: ويروس كرونا از يك حادثه كوچك در ووهان چين آغاز شد اما هم اكنون در حال تبديل شدن به يك خسارت بزرگ در كل دنياست.
وي همچنين مطرح كرد: تحقيقات حاكي از كاهش توليد گازهاي گلخانه اي در اين شرايط و رسيدن ميزان آن به سال 1390 است.
آقايي با بيان اينكه سه درصد از انتشار گازهاي گلخانه اي جهان به صنعت هوايي برمي گردد گفت: بخشي از اين كاهش انتشار، به كاهش رفت و آمد خطوط هوايي برمي گردد ضمن اينكه ماندن خودروها در پاركينگها و كاهش مصرف بنزين نيز باعث كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي شده است.
مدير دفتر امور مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط زيست همچنين با اشاره به كاهش 200 ميليون تني انتشار كربن به دنبال تعطيلي كارخانجات در ووهان چين افزود: مجموعه اين عوامل تاثيرات مثبتي بر كاهش گرمايش كره زمين و تغييرات اقليمي گذاشته اند.
وي هواي پاك، تغيير الگوي مصرف و كاهش مصرف كالاهاي غيراساسي را نيز از ديگر آثار مثبت قرنطينه و تعطيلي كارخانجات ناشي از شيوع كرونا خواند و گفت: محيط زيست و طبيعت زمين با اين اتفاق پس از سالها يك نفس راحتي كشيد و البته نبايد اين مسئله را جدا از آثار منفي اقتصادي و اجتماعي در نظر بگيريم چراكه محيط زيست سالم هرگز جدا از سلامت عمومي جامعه نيست.
آقايي ماندگار مزايا و چالش هاي ناشي از شيوع كرونا را غير پايدار و نامشخص دانست و بيان كرد: تجربه نشان داده كه ركود و فشار اقتصادي كشورها دغدغه محيط زيستي جوامع را كاهش مي دهد لذا اميدواريم كه اين فرصت تنفس محيط زيست با تدابير و رويكردهاي مثبت دولتها و ملتها باقي بماند.
مدير دفتر امور مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به اقدامات سازمان براي مديريت پسماندهاي كرونايي گفت: سازمان از همان ابتداي شيوع كرونا وارد عمل شد و دستورالعمل هاي لازم را نهادهاي مرتبط با مديريت پسماندهاي كرونايي ابلاغ كرد از جمله اينكه از فعاليت زباله گردها اعم از كودك و بزرگسال جلوگيري شود.
وي از شهروندان درخواست كرد كه به محض مشاهده زباله گردها در كنار مخازن زباله حتماً به صورت تلفني به مسئولان شهرداري و مديريت پسماند اطلاع دهند تا از انتقال بيماري كرونا به خود اين افراد و مردم جلوگيري شود.
آقايي با تأكيد بر اينكه دولتها براي نجات طبيعت بسيج شوند و نگرش خود را نسبت به محيط زيست تغيير دهند افزود: دولتها همراه با مردم و تشكل هاي مردمي حراست از محيط زيست و ترويج اخلاق محيط زيستي را در دستور كار قرار دهند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات