فلامينگوها به مهماني تالاب گاوخوني اصفهان آمدند

فلامينگوها به مهماني تالاب گاوخوني اصفهان آمدند

دسته‌اي از فلامينگوهاي مهاجر، ارديبهشت امسال در تالاب بين‌المللي گاوخوني در شرق اصفهان فرود آمدند كه بر اساس برآوردهاي اوليه تعداد آنها حدود يكصد قطعه است .

به گزارش«پارما» ارديبهشت سال گذشته بود كه با انتشار تصاويري از فلامينگوها در تالاب بين‌المللي گاوخوني مشخص شد كه اين پرندگان مهاجر پس از 2 سال غيبت، بازهم در اين زيستگاه فرود آمدند و ارديبهشت امسال نيز فيلمي از حضور دسته‌اي از آنها در تالاب منتشر شد كه روزنه‌هاي اميدي را براي بازگشت انواع پرندگان مهاجر ايجاد كرد .

تالاب گاوخوني كه به‌عنوان مامن گونه‌هاي جانوري گوناگون از جمله پرندگان مهاجر در شرق شهرستان اصفهان محسوب مي‌شود، در يك دهه گذشته با بحران خشكي و كاهش منابع آبي روبه‌رو بوده بطوريكه آخرين پايش‌ها نشان داده كه تعداد پرندگان مهاجر در اين تالاب بسيار كاهش يافته است .

سرپرست معاونت پايش و نظارت اداره‌كل حفاظت محيط زيست اصفهان  در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاييد حضور حدود يكصد قطعه فلامينگو در تالاب بين‌المللي گاوخوني، اظهار داشت: اين پرندگان در قسمت شمالي تالاب و جايي كه رودخانه زاينده‌رود از بند " شاخ كنار" به تالاب مي‌ريزد، مشاهده شدند و ممكن است تعداد بيشتري از آنها نيز در بخش‌هاي ديگر تالاب وجود داشته باشد .

حسين اكبري با بيان‌اينكه فلامينگوها در پايشي كه اسفند سال گذشته از تالاب گاوخوني صورت گرفت، مشاهده نشدند، افزود: به احتمال زياد آنها در فروردين و ارديبهشت امسال وارد تالاب شدند و تا پايان اين ماه نيز مهمان تالاب خواهند بود .

وي خاطرنشان كرد: در سال‌هاي گذشته و قبل از خشك شدن تالاب گاوخوني، تعداد فلامينگوهايي كه به اين مكان مي‌آمدند بسيار بيشتر بود و در سال 86 كه تالاب آب داشت هزاران فلامينگو در اين زيستگاه مشاهده شدند .

اكبري با اشاره به اينكه امسال پرندگان ديگري مانند باكلان(قره غاز)، حواصيل(مرغ ماهي خوار)، كشيم و چوپا نيز به تالاب بين المللي گاوخوني آمده‌اند، تصريح كرد: اكنون فصل مهاجرت پرندگان آبزي از عرصه‌هاي شمالي و سردسير به سمت جنوب است و هرچه تالاب گاوخوني آب بيشتري دريافت كند، پرندگان مهاجر نيز مدت زمان بيشتري را در آن مي‌مانند .

سرپرست معاونت پايش و نظارت اداره‌كل حفاظت محيط زيست اصفهان با بيان اينكه در زمان حاضر آبي از زاينده‌رود به تالاب گاوخوني نمي‌ريزد بلكه مقداري پساب و آب زهكشي اراضي كشاورزي به سمت آن مي‌رود، تاكيد كرد: اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان به جد به دنبال تامين حقابه اين تالاب است .

تالاب گاوخوني واقع در شرق اصفهان از بزرگترين و مهمترين تالاب‌هاي ايران به شمار مي‌رود و در طول تاريخ در كنار ايجاد فضايي فرح‌بخش، ميزبان خوبي براي جانوران آبي، پرندگان مهاجر، برخي گونه‌هاي گياهي و منبع درآمد و آسايش ساكنان اين منطقه بوده است .

آخرين پايش ها نشان مي‌دهد كه حدود 21 درصد از سطح تالاب گاوخوني مرطوب است و نيمه دوم سال گذشته حدود 41 ميليون مترمكعب آب به تالاب بين‌المللي گاوخوني وارد شد كه برابر 23 درصد از حداقل نياز آبي سالانه اين تالاب در راستاي حفظ كاركردهاي اكولوژيك آن است .

حداقل نياز آبي سالانه تالاب گاوخوني بر اساس مطالعات دانشگاهي 176 ميليون مترمكعب است و با توجه به اينكه ساليان متمادي از دريافت حق‌آبه‌هاي زيست‌محيطي محروم بوده و حتي در سال 1397 به شرايط بحراني و خشكي كامل رسيده، آب دريافتي در نيمه دوم سال 1398 بيشتر به لايه‌هاي زيرين آن نفوذ كرده است .

زمستان سال گذشته حدود 355 قطعه پرنده مهاجر آبزي و كنارآبزي از 9 گونه در اين تالاب سرشماري شد كه اين تعداد با وجود رهاسازي آب و در  مقايسه با زمستان سال 97 كه 2 هزار و 151 قطعه پرنده آبزي و كنارآبزي در 31 گونه از محدوده بند شاخ كنار(آخرين سازه سنگي در مسير زاينده‌رود در شرق اصفهان) و سطح تالاب سرشماري شده بود، كاهش زيادي داشته است .

تعداد پرندگان مهاجر در زمستان سال‌هايي كه تالاب گاوخوني پرآب بود و وضعيت نرمال داشت، به‌طور ميانگين 20 هزار قطعه بود و حتي در اوايل دهه 70 به 150 هزار قطعه نيز رسيد .

كارشناسان معتقدند: كاهش تعداد پرندگان بر اين حقيقت تاكيد دارد كه تامين نشدن حق‌آبه‌هاي زيست محيطي در سال‌هاي متمادي و خشك شدن تالاب بين‌المللي گاوخوني و قطع و وصل شدن جريان آب، موجب تاثير گسترده و جدي در پايداري تنوع زيستي و ذخاير ژنتيكي اين تالاب ارزشمند در فلات مركزي ايران مي‌شود .

تالاب گاوخوني كه منطقه‌اي به وسعت 476 كيلومترمربع، در 167 كيلومتري جنوب شرق اصفهان در كنار شهر ورزنه و مجاور تپه‌هاي شني قرار دارد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات