برگزاری ۹ رویداد قرآنی در جشنواره بهار در بهار

برگزاری ۹ رویداد قرآنی در جشنواره بهار در بهار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مرتضی جعفری ماه رمضان را فرصتی مناسب برای تزکیه نفس، اعتلای ارزش‌های انسانی و ارتباط با خدا دانست و گفت: همه‌ساله تا پیش از شیوع بیماری کرونا، در کوی و برزن شهر شیراز هم‌زمان با فرا رسیدن ماه مبارک، عطر و شمیم قرآن می‌پیچید و مساجد و مرکز فرهنگی مملو از جمعیتی بود که به عشق قرآن و اهل‌بیت(ع) گرد هم می‌آمدند؛ اما امسال بنا بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی امکان تجمع فراهم نیست.

او افزود: باوجوداین، نباید اجازه داد آیین‌های معنوی و ارزشمند در این ماه مبارک کمرنگ شوند و شهروندان از فیوضات ماه مهمانی خدا بی‌بهره بمانند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز همچنین به تقارن بهار قرآن با اردیبهشت‌ماه و بهار طبیعت اشاره کرد و ابراز داشت: بر همین اساس، برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در قالب جشنواره‌ فرهنگی قرآنی با نام "بهار در بهار" ارائه می‌شود.

جزء خوانی قرآن کریم در «مناره‌های ملکوتِ» ۳۰ مسجد تاریخی

جعفری در تشریح رویدادهای این جشنواره گفت: در رویدادی با عنوان مناره‌های ملکوت، مراسم جزءخوانی قرآن کریم در ۳۰ مسجد تاریخی شیراز که در گوشه گوشه بافت تاریخی شیراز قرار دارند، توسط قاریان برجسته استان فارس و کشور انجام می‌شود و گزیده آن همراه با تصاویر مسجد، در صفحات پر مخاطب شبکه‌های اجتماعی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: این رویداد با سه هدف معرفی مساجد تاریخی شیراز، آشنایی با آیات و سوره‌های ویژه قرآن در هر جزء و همچنین آشنایی با قاریان شایسته شیرازی برنامه‌ریزی‌شده است که از مسجد مشیر آغاز می‌شود و به‌تدریج در دیگر مساجد ادامه خواهد یافت.

مسجد وکیل میزبان محفل انس با قرآن "چهارده روایت" می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزاری محفل انس با قرآن با عنوان «چهارده روایت»  را از دیگر رویدادهای مهم جشنواره بهار در بهار اعلام کرد و افزود: محفل انس با قرآن با حضور دو قاری بین‌المللی شهر شیراز و گروه تواشیح و هم‌خوانی «طه»  در مسجد تاریخی وکیل اجرا می‌شود و به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد.

«قرار عاشقانه» با «آیاتِ زندگی»

جعفری  به اجرای دو ویژه برنامه با رویکرد فرهنگ شهروندی هم اشاره کرد و گفت: در مسابقه «آیات زندگی در شهر» از شهروندان خواسته می‌شود آیاتی از قرآن را که دربرگیرنده فرهنگ شهروندی و پندهای اخلاقی است، از طریق شبکه‌های اجتماعی به دبیرخانه بهار در بهار ارسال کنند.

او افزود: همچنین هر روز در قالب طرح "قرار عاشقانه"، پیام‌های قرآنی و همچنین روایات و متون دینی که دربرگیرنده اندرزهای اخلاقی و پیام‌های حکمی و اخلاقی هستند، افزون بر انتشار در شبکه‌های اجتماعی، به صورت منتخب در فضای شهری اکران می‌شود.

جلوه‌گری عرفان، فلسفه و اخلاق در «ضیافت کلام»

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای انس با حکمت، فلسفه و اخلاق اسلامی است، گفت: بر همین مبنا در رویدادی با عنوان "ضیافت کلام" پای سخنان چهار چهره شناخته‌شده و ملی حوزه فرهنگ علوی، اخلاق، عرفان و فلسفه می‌نشینیم و گزیده‌ای از سخنان ایشان در بستر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتابت کلام وحی با «کلک کریمان»

جعفری با یادآوری رویداد باشکوه کتابت قرآن و قطعاتی از ادعیه ماه مبارک رمضان که در سال گذشته به دست جمعی از خوشنویسان شیراز در حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع) رقم خورد، عنوان داشت: امسال امکان اجرای حضوری این رویداد هنری و قرآنی فراهم نیست؛ بااین‌حال، از این هنرمندان دعوت شده است آثار خود را به دبیرخانه جشنواره بهار در بهار  و  کلک کریمان ارسال کنند تا علاوه بر انتشار در فضای مجازی از آثار برگزیده تقدیر شود.

مناجات روزه‌داران در «خلوت عاشقانه»

او همچنین با یادآوری اهمیت توجه به مناجات و ارتباط بیشتر با خدا در این ماه گفت: شهروندان می‌توانند متنی را به‌عنوان راز و نیاز و مناجات با خدا نوشته، سپس فایل صوتی یا تصویری این گفت‌وگوی عاشقانه یا حتی بخش‌هایی از مناجات‌نامه‌ها و ادعیه زیبا و نغز را به دبیرخانه جشنواره بهار در بهار ارسال کنند تا علاوه بر انتشار در فضای مجازی، از آثار منتخب تقدیر شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه دو رویداد نیز برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است، گفت: مسابقه "قدر قرآن" به تلاوت سوره قدر با ترتیل یا قرائت توسط کودکان اختصاص دارد و مسابقه "زیباترین حکایت" نیز در بر گیرنده نقاشی از قصه‌های قرآنی است که کودکان برای شرکت در آن باید از این قصه‌ها نقاشی کنند و تصویر آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی به دبیرخانه جشنواره بهار در بهار ارسال نمایند.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از رویدادها و مسابقات جشنواره «بهار در بهار» می‌توانند به تارنمای farhangi.shiraz.ir  یا صفحه رسمی سازمان فرهنگی در اینستاگرام به آدرس farhangi.shiraz @مراجعه کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات