لزوم حفظ کیفیت در هدفمندکردن یارانه‌ها

لزوم حفظ کیفیت در هدفمندکردن یارانه‌ها

چهارمین همایش استاندارد و کیفیت با حضور واحدهای نمونه استاندارد استان تهران برگزار شد. در این همایش علی‌اصغر کیهانی، مدیرعامل مجتمع ایران فریمکو به نمایندگی از واحدهای منتخب استاندارد درباره نقش سازمان استاندارد و کیفیت، پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سخنرانی کرد و گفت: اقتصاد کشور ما در آستانه یک تحول بسیار بزرگ تحت عنوان اصلاح توزیع یارانه‌ها قرار گرفته است.

هدفمندکردن یارانه‌ها اقدام بزرگی است که برای اقتصاد راهی جز این نمانده است. یارانه حامل‌های انرژی تاثیرات عمیقی در جامعه ما ایجاد کرده که مهم‌ترین آن کاهش بهره‌وری از انرژی است که به تعبیر عمومی اسراف در مصرف همه انواع انرژی گفته می‌شود که در کنار وارد کردن خسارتی هنگفت به اقتصاد ملی با آموزه‌های دینی ما نیز سازگار نیست و این رفتار به همه بخش‌های جامعه ما سرایت کرده است. با کمال تاسف باید قبول کنیم یکی از بدترین مصرف‌کنندگان انرژی و حامل‌های انرژی در دنیا هستیم که به هیچ‌وجه در شان ملت ایران نیست.

وی افزود: در بخش صنعت بالا بودن مصرف انرژی برای هر واحد کالای تولیدی، از نخستین آثار یارانه‌های پرداختی به انرژی است که باعث بی‌توجهی صنایع و خدمات به ممیزی انرژی و قیمت تمام شده کالا شده و این نیز به نوبه خود به تنبلی صنایع کشور منجر شده است. نتیجه آنکه کالاهای تولیدی ما از رقابت و حضور در بازارهای جهانی ناتوان شده‌اند.

در این چشم انداز یارانه‌های انرژی نه تنها به سود مصرف‌کننده نهایی نبوده، بلکه به مانعی برای نوسازی و توسعه صنایع کشور نیز تبدیل شده است. کیهانی تصریح کرد: بسیاری از خطوط تولید، نیازمند اصلاح، نوسازی و بازنگری هستند و حتی در مرحله طراحی کالاهای صنعتی، به میزان مصرف انرژی در مرحله بهره‌برداری باید توجه بیشتری داشته باشیم. این همان کاری است که به کالاهای ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم در بازارهای جهانی قدرت حضور پیدا کنیم. در کنار این البته حقوق مصرف‌کنندگان داخلی نیز ایجاب می‌کند که ما هزینه‌های مدیریت ضعیف و ساختار غلط و تکنولوژی پایین خود را به مصرف‌کنندگان تحمیل نکنیم.

این تولیدکننده بتن‌آماده گفت: باید مواظب باشیم که آثار اقتصادی اصلاح یارانه‌ها در بخش صنعت به چارچوب‌های کیفیتی فرآورده‌های تولیدی و خدمات خدشه‌ای وارد نکند تا اعتماد ایجاد شده به کیفیت محصولات ایرانی و نشان استاندارد که با زحمات چندین ساله کارشناسان و مدیران این سازمان و همکاری و همدلی و همراهی صاحبان صنایع به‌دست آمده از بین نرود.

بر همین اساس لازم است، ارزیابی جامعی از سوی سازمان استاندارد درباره تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها بر کیفیت محصولات داخلی تهیه شود تا پیش‌بینی‌های لازم انجام گیرد.

    نظرات