نقش حیاتی انسانها در کاهش پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی

نقش حیاتی انسانها در کاهش پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی



به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان، به مناسبت هفته زمین پاک با حضور در برنامه زنده " گفتگوی ویژه خبری " شبکه استانی افلاک، به تبیین شعار این هفته و عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان پرداخت.
مهرداد فتحی بیرانوند در این برنامه تلویزیونی با اشاره به شعار روز زمین پاک با عنوان " سازگاری با تغیرات اقلیمی " اظهار داشت: انسانها به عنوان ساکنان اصلی این کره خاکی  می توانند در کاهش پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نقش حیاتی ایفا کنند.
فتحی گفت: یکی از تاثیر گذارترین عوامل انسانی در تغییرات اقلیم، افزایش گازهای گلخانه ای است که موجب افزایش دمای کره زمین و به هم خوردن نظم معمولی طبیعت شده است.
وی تغییرات اقلیمی را یک مساله بین المللی دانست و عنوان داشت: همه ساکنان کره زمین در هر جای آن در معرض آسیب ها و پیامدهای ناشی از این تغییرات اقلیمی قرار دارند و کاهش اثرات آن به یک عزم جهانی وابسته است.
فتحی بیرانوند در خصوص بحث جلوگیری از تخلفات  شکار و صید در سطح استان گفت:  خوشبختانه با فرهنگ سازی درست،  تلاش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و حمایت های مناسب دستگاه قضا آمار تخلفات شکار و صید بطور چشمگیری کاهش یافته و امیدواریم مجموعه این اقدامات به حفظ تنوع زیستی استان که علی رغم وسعت کم از تنوع زیستی مناسبی برخوردار است منجر شود.
وی با اشاره به نقش جنگل های زاگرس در حفاظت از محیط زیست و منابع آبی منطقه، توجه بیشتر و کارشناسی تر نسبت به این منابع خدادادی  را خواستار شد.
فتحی بیرانوند در خصوص اقدامات انجام شده جهت افزایش سطح مناطق حفاظت شده استان گفت: مساحت مناطق تحت مدیریت استان لرستان ۱۷۷ هزار هکتار و مناطق شکار و صید ممنوع ۲۷۰ هزار هکتار است؛ که امیدواریم با پیگیری های انجام شده و اقدامات موثر صورت گرفته در خصوص ارتقاء سطح مناطق شکار صید ممنوع، با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست این مساحت را  به میزان مناطق حفاظت شده استان اضافه شده تا ضمن ایجاد شرایط مناسب جهت حراست و حفاظت از گونه های جانوری به استانداردهای جهانی در این زمینه دست پیدا کنیم.
فتحی بیرانوند با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب های استان گفت: سیاست این اداره کل حفظ تالاب های موجود و احیاء تالاب های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده است؛ به طوری که جلسات و کارهای خوبی جهت احیاء این تالاب ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ کردن منافع این جوامع برگزار شده است و این اداره کل با تمام توان و ظرفیت خود و با کمک جوامع محلی و دوست داران و تشکل های مردمی در جهت حفاظت هر چه بیشتر و ا احیاء این تالاب ها اقدام خواهدکرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به نقش مثبت و پر رنگ  تشکل های زیست محیطی در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست بر همکاری و تعامل سازنده با تشکل های مردم نهاد جهت دستیابی به محیط زیستی پویا و سالم تاکید کرد.





لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات