آسیب داربست‌های فلزی به حریم بصری مسجد جامع شوشتر

آسیب داربست‌های فلزی به حریم بصری مسجد جامع شوشتر

http://www.bananews.ir/نصب داربستهای فلزی در فضای باز مسجد جامع شوشتر نه تنها حریم بصری این اثر متعلق به دوره صدر اسلام را خدشه‌دار کرده است بلکه باعث شده فشارهای ناشی آن بر دوش دیوارهای مسجد سنگینی کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سایبان فلزی نصب شده در سمت شمال و جنوب فضای باز مسجد جامع شوشتر که برای ایجاد مصلی کار گذاشته شده باعث بوجود آمدن مشکلات عدبده ای برای این اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی شده است.

خم شدن پایه‌های موجود در مسجد به سوی این سایبان به دلیل وارد کردن فشار بسیار زیادی است که از سوی این سازه فلزی به اثر تاریخی و ثبت وارد شده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر از تعطیل بودن این مسجد در زمانهایی غیر از وقت اقامه نماز انتقاد کرد و گفت: اکنون اگر هر کسی بخواهد از این مسجد تاریخی در زمانی غیر از وقت اقامه نماز دیدن کند این امکان مهیا نیست. ضمن آنکه در زمان اقامه نماز نیز به دلیلی ازدحام جمعیت نمی توان از بخشهای مختلف این بنا دیدن کرد.

مجتبی گهستونی با بیان اینکه روزهای جمعه نیز عملا بازدید از این مکان غیرممکن است ادامه داد: مساجد دیگر مانند مسجد امام اصفهان هم در زمان اقامه نماز باز هستند و هم غیر از آن. بنابراین هر موقع که گردشگر وارد شود امکان بازدید او از بنا وجود دارد.

مسجد جامع شوشتر متعلق به دوره صدر اسلام و سیزدهمین خلیفه عباسی که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است. در این شبستان یک منبر چوبی و حدود ۳۰ کتیبه فرامین دولتی‌ به خطوط ثلث، کوفی و نستعلیق وجود دارد.

 

 

    نظرات