نمایشگاه عکس تجلی معماری‌اسلامی در آثار استاد لرزاده

نمایشگاه عکس تجلی معماری‌اسلامی در آثار استاد لرزاده

www.BanaNews.irمرکز هنرپژوهی نقش جهان همزمان با یادمان استاد 'حسین لرزاده'، نمایشگاه عکس‌های منتخب از آثار وی را در نگارخانه لرزاده موسسه صبا به نمایش می‌گذارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نمایشگاه عکسی شامل ۵۰ اثر منتخب از آثار استاد لرزاده که توسط ۱۲ عکاس، از ۸ اثر معماری این استاد گرفته شده به نمایش درمی آید.

این نمایشگاه همزمان با برگزاری یادمان استاد 'حسین لرزاده'، روز دوشنبه ۲۱ شهریور، ساعت۱۷، در نگارخانه لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا، گشایش می‌یابد.

محمد نوروزی، علی لامعی، حسن گودرزی، حسین جلالی، مرتضی مهدی‌زاده، میلاد رضایی ، فربد پهلوان، محسن عطایی، سینا سعیدی، ریحانه امیرکلاهی، فاطمیا خوشبویی و احسان رافتی عکاسان این نمایشگاه هستند.

در کنار این نمایشگاه قرار است حدود ۸ اثر برگزیده از آثار مقرنس کارگاه معماری سنتی که در حال برگزاری است، نیز به نمایش در آید.

نمایشگاه عکس تجلی معماری اسلامی در آثار استاد لرزاده تا اول مهرماه همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا۱۹ میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهدبود.

فرهنگستان هنر درکنار برپایی این نمایشگاه به یاد استاد لرزاده مراسمی روز ۲۱ شهریور در ساختمان مرکزی برگزار می کند.

استاد لرزاده متولد ۱۲۸۵ خورشیدی بود. وی طراحی، اجرا، تعمیر و ساخت بیش از ۸۴۰ بنای تاریخی را در طول عمر هنری‌ اش به انجام رساند و از جمله معمارانی است که افسانه‌های بی‌شماری را در رابطه با آثارش به گوش می رسد.

صحن اباعبدالله در کربلا، مسجد اعظم قم، مسجد امام حسین تهران، شبستان و محراب مسجد سپهسالار، مسجد سجاد تهران، ساخت گنبد کاخ مرمر از آثار وی محسوب می‌شود.

به باور بسیاری از هنرمندان،بسیاری از شیوه‌های معماری در گذشته هم وجود داشته، اما آثار لرزاده علاوه بر دارا بودن زیبایی بصری، از استحکام قابل توجه‌ای نیز برخوردار بود.وی همچنین علاوه بر آثار معماری در خوشنویسی، شعر و نقاشی نیز تبحر داشت.

زنده یاد لرزاده عضو جاوید فرهنگستان هنر است. وی در سال ۱۳۱۳ به مناسبت هزاره حکیم فردوسی به خاطر طراحی و ساخت مقبره فردوسی موفق به دریافت نشان فردوسی شد. دریافت مدال درجه اول، مدال و نشان لیاقت استاد معماری، دریافت درجه کارشناس آستانه مقدسه حسینی به خاطر مرمت آستانه و نشان درجه یک هنری به عنوان برگزیده فرهنگستان هنر در سال ۱۳۸۱ از جمله جوایز وی به شمار می‌روند.

'احیای هنرهای از یاد رفته جلدهای۱ ، ۲ و ۳' ، 'خاطرات از انقلاب تا انقلاب'، دیوان اشعار 'نغمه‌ لرزاده'و مجموعه‌ اشعار 'صد امید' نیز از آثار مکتوب و ادبی وی به شمار می‌روند.

استاد حسین لرزاده در ۲۶ شهریور سال ۱۳۸۳ بدرود حیات گفت.

 

 

    نظرات