تکمیل پروژه انتقال آب به قم با احداث سد کوچه ری

تکمیل پروژه انتقال آب به قم با احداث سد کوچه ری

http://www.bananews.ir/نماینده قم در مجلس با اشاره به اجرای فاز اول انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم در اردیبهشت ماه ۹۰ گفت: هم‌اکنون یک سوم آب مورد نیاز این شهر تامین شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حجت‌الاسلام و المسلمین علی بنایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به رودخانه قم رود از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و در سه فاز اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حفر سه تونل کوتاه و بلند، آب را از سرشاخه‌های دز به شهرستان گلپایگان می‌رساند افزود: آب در محل سد کوچه ری که بعدا احداث خواهد شد، ذخیره شده و سپس از گلپایگان به شهرهای خوانسار، محلات و در نهایت به قم انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه آب از مسیر ۱۸۰ کیلومتری گلپایگان – قم به وسیله لوله‌های فلزی منتقل می‌شود افزود: مسیر قرارگیری لوله‌های آب طراحی و لوله‌ها جاسازی شده است.

نماینده مردم قم افزود: احداث تونل‌های انتقال آب سرشاخه‌ها و سد کوچه ری هنوز پایان نیافته است؛ سرکوچه ری در مرحله مطالعات مقدماتی و طراحی اولیه است و در بخش احداث تونل‌های انتقال آب نیز هنوز چند ماه تا پایان کار زمان لازم است.

وی با بیان اینکه در پی دستور مقام معظم رهبری برای انتقال سریعتر آب به قم، یک سوم طرح انتقال آب اجرایی شده است، گفت: پس از دستور مقام معظم رهبری ، اولین فاز انتقال آب به قم طراحی و اجرا شد و این دستور برای جلوگیری از خشکسالی و قطع شدن آب در قم صادر شد.

نماینده قم در پایان افزود: این فاز در اردیبهشت‌ماه سال جاری طراحی و اجرا شد و در صورت احداث سد کوچه ری ذخیره آب پشت سد، می‌توان گفت انتقال آب به قم به صورت کامل محقق می‌شود ولی هم اکنون انتقال آب با ظرفیت یک سوم به قم منتقل می‌شود.

 

 

    نظرات