امکان ساخت خانه ویلایی با سه میلیون تومان

امکان ساخت خانه ویلایی با سه میلیون تومان

یک مقام مسوول از امکان ساخت خانه ویلایی با سه میلیون تومان و استفاده از تسهیلات بانکی‌ خبر داد.

http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امید محمدی _ مدیر کل طرح مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی _ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون برای ساخت به انبوه‌سازان متری ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که قطعا سود می‌کنند و متری هفت هزار تومان از این مبلغ را بابت بیمه پرداخت می‌کنند، بنابراین واحد‌های مسکونی مسکن مهر حدود ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و بسیاری از واحد‌های ویلایی که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی گرفته و خود افراد واحد را تکمیل کرده بودند واحد با دو ‌سه میلیون تومان آورده تکمیل شده بود.

مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن با اشاره به این‌که برای پروژه‌های روبه اتمام هم میزان آورده حدود هشت میلیون تومان است، افزود: ممکن است در برخی موارد شرایط زمین به گونه‌ای باشد که هزینه‌ی آماده‌سازی زمین بیشتر باشد.

محمدی در پایان اضافه کرد: هزینه‌ی ساخت در همه‌جا یکسان است و درصد ناچیزی تفاوت دارد، به عبارت دیگر ارزش زمین است که باعث تفاوت قیمت واحدهای مسکونی می‌شود.

مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن با اشاره به این‌که واگذاری ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در ابتدای دولت دهم انجام شد، اظهار کرد: کار از ابتدای نیمه‌ی دوم سال ۸۸ آغاز شد.

وی با اشاره به این‌که ۶۵ هزار واحد را برای شش ماهه ی دوم سال ۸۸ تعهد داشتیم، تصریح کرد: کارهای این واحد طی دو - سه ماه انجام شد سپس سهمیه‌ افزایش و به ۱۱۵ هزار واحد رسید.

محمدی با بیان این که، در ابتدای سال ۹۰ سهمیه‌ی سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به ۲۴۰ هزار واحد رسید، گفت: عملیات طرح مسکن مهر شهرهای کوچک ستادی است.

وی با بیان این‌که حدود ۴۰ درصد از واحد‌های مسکن مهر با روش واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله احداث می‌شود، افزود: بخش عمده‌ی این تفاهم‌نامه‌ها سه جانبه است.

مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن با اشاره به این‌که ۶۰ درصد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مربوط به پروژه‌های خود مالک است، تصریح کرد: بیشتر این واحد ها دو و یا سه واحد است و تعداد اندکی به صورت انبوه ساخته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تا خرداد‌ماه ۹۰ حدود ۲۴۰ هزار واحد را به بانک معرفی کرده‌ایم، ادامه داد: اخیرا درخواست افزایش ۴۰ هزار سهمیه را دادیم که خوشبختانه مورد تایید قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به این‌که در سال‌های اولیه افت و خیز زیاد بود و مردم اطمینان کافی به طرح داشتند، اضافه کرد: از ابتدای کار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر حدود شش ماه زمان برای تبلیغات صرف شد.

مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن ادامه داد: در قانون ساماندهی مسکن، الگوی ساخت را شرط استفاده از کمک‌های دولتی اعلام کرده که متراژ ۷۵ متر برای واحد‌های مسکونی رعایت می‌شود.

وی افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تا اوایل سال ۸۹، این الگو را رعایت می‌کردیم، اما مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی انجام شد که این الگو برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مناسب نیست و خوشبختانه الگوی ساخت پس از پیگیری‌های لازم در اراضی ۹۹ ساله شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به ۱۰۰ متر مفید افزایش یافت که با مشاعات حدود ۱۲۵ متر می‌شود.

محمدی خاطر نشان کرد: در اراضی ملکی هم محدودیت متراژ را حذف کردیم، یعنی اگر فردی بخواهد در زمین خودش تا ۲۰۰ متر هم بنا احداث کند، مشکل نداریم فقط سقف تسهیلات همان تسهیلات مسکن مهر خواهد بود و فقط کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا فرد توان مالی لازم داشته باشد و این حذف محدودیت منجر به ایجاد تعداد زیادی واحد‌های مسکونی نیمه کاره نشود.

وی درباره‌ی کرایه زمین‌های ۹۹ ساله تصریح کرد: این مساله به دو شاخص بستگی دارد که در قانون آیین‌نامه ساماندهی آمده است و با توجه به این‌که در یک قطعه زمین حداقل سه واحد احداث می‌شود، سرانه‌ی اجاره سالیانه نسبت به پروانه بسیار ناچیز می‌شود و شاید درحد شارژ آپارتمان‌ها باشد.

محمدی با اشاره به این‌که تاکنون حدود ۷۵ هزار واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: پیشرفت و افتتاح مابقی واحدها به نحوه عملکرد بانک بستگی دارد و هرچه تسهیلات روان‌تر پرداخت شود، مراحل اتمام عملیات هم سریع‌تر خواهد بود.

به گفته او اگر تسهیلات به موقع پرداخت می‌شد، ۷۵ هزار واحد باید سه ماهه‌ی اول سال به بهره‌برداری می‌رسید.

مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن گفت: از اسفند‌ماه ۸۹ تا اواسط تیرماه از کندی در روند پرداخت تسهیلات برخوردار بودیم که اکنون مشکل رفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲۳ هزار واحد و در مرحله‌ی نازک‌کاری قرار دارند که در شش ماهه‌ی دوم سال به بهره‌برداری می‌رسند،.

 

 

    نظرات