احتمال امضای قرارداد گازی ایران-اندونزی/ تاخیر چین در ساخت کارخانه LNG

احتمال امضای قرارداد گازی ایران-اندونزی/ تاخیر چین در ساخت کارخانه LNG

http://bananews.ir/مدیرعامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی با اشاره به احتمال امضای یک قرارداد جدید گازی بین ایران و اندونزی، یکی از دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی فاز دوم کارخانه ایران ال.ان.جی توسط چین را تامین فاینانس خارجی اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی خیراندیش در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت پی.ال.ان اندونزی برای خرید LNG از ایران، گفت: اخیرا مذاکراتی با این شرکت آسیایی برای فروش سالانه ۱٫۵ میلیون تن گاز مایع انجام شده است.

مدیر عامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر اندونزی یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG در بازار جهانی است، تصریح کرد: اما این شرکت قراردادهایی با برخی از شرکتهای خارجی برای فروش LNG امضا کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پی.ال.ان اندونزی قصد دارد با امضای قرارداد گازی با ایران به تعهدات خود در قبال شرکتهای طرف قرارداد خود پایبند باشد، اظهار داشت: احتمال امضای قرارداد جدید فروش LNG با این شرکت اندونزیایی وجود دارد.

سوریادی مارجوئکی رئیس بخش نفت و گاز شرکت پی.ال.ان اندونزی پیشتر با اشاره به مذاکرات انجام شده با ایران برای خرید LNG، گفته بود: پی ال ان اندونزی منتظر ارائه پیشنهاد از سوی ایران است .

پیش بینی می شود در صورت نهایی شدن این قرارداد گازی، واردات LNG از ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال اجرایی شود.

پی ال ان اندونزی قصد دارد روزانه ۲۰۰ میلیارد بی تی یو ال ان جی از ایران به قیمت پایه نفت ۸۰ دلار در هر بشکه وارد کند. اندونزی سال گذشته پس از قطر دومین صادر کننده بزرگ ال ان جی جهان بوده است با رشد فزاینده تقاضای گاز روبرو است.

تاخیر چین در ساخت یک کارخانه LNG در ایران

وی در ادامه در خصوص ساخت ترین های دوم و سوم کارخانه ایران ال.ان.جی با مشارکت یک شرکت چینی، بیان کرد: چین هنوز عملیات اجرایی ساخت کارخانه ترین های سوم و چهارم کارخانه ایران ال.ان.جی را آغاز نکرده است.

خیراندیش با اعلام اینکه یکی از شروط اصلی ساخت این کارخانه جدید گاز مایع تامین فاینانس است، تاکید کرد: بر این اساس یکی از دلایل تاخیر در آغاز عملیات اجرایی ترین های سوم و چهارم کارخانه ایران ال.ان.جی تامین فاینانس خارجی است.

مدیر عامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با یادآوری اینکه هم اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت این کارخانه LNG در منطقه تنبک عسلویه تامین شده است، تبیین کرد: عملیات تسطیح، آماده سازی سایت و تامین آب و برق این کارخانه LNG هم انجام شده است.

به گزارش مهر، قرارداد ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون یورویی کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چینی و شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران برای توسعه فاز دوم پروژه ایران ال ان جی اسفند ماه سال ۱۳۸۷ امضا شده بود.

محصول نهایی فاز دوم پروژه ایران ال ان جی تولید سالیانه ۵/۱۰ میلیون تن ال ان جی بوده، که علاوه بر گاز مایع شده، در این طرح ال پی جی به میزان ۷۶۰هزار تن در سال و میعانات سبک گازی نیز تولید خواهد شد.

ارزش تقریبی قرارداد توسعه فاز دوم ایران ال ان جی حدود ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون یورو برآورد شده است که باید در ردیف اول در مدت ۳۹ مدت ماه و در ردیف دوم در مدت ۴۱ مدت ماه اجرایی و تکمیل شود.

گفتنی است، پروژه ایران ال ان جی به سه بسته تقسیم شده که بسته یک کارخانه ال ان جی و سرویس‌های کمکی و جانبی، بسته دو از مخازن ال ان جی و ال پی جی و بسته سوم از بندرگاه و اسکله‌ها و سیستم‌های آبگیری از دریا تشکیل شده است.

 

    نظرات