سالانه ۱۶٫۷ تن در هکتار خاک در ایران دچار فرسایش می شود

سالانه ۱۶٫۷ تن در هکتار خاک در ایران دچار فرسایش می شود

http://bananews.ir/معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به نرخ بالای فرسایش خاک در ایران نسبت به شاخصهای جهانی، تصریح کرد: متوسط این نرخ در ایران ۱۶٫۷ تن در هکتار در سال است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: میزان فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶٫۷ تن در هکتار است در حالیکه شاخص‌های جهانی میزان فرسایش خاک را در دنیا ۵ تا ۶ تن در هکتار گزارش داده است.

وی افزود: فرسایش خاک در ایران بسیار بیشتر از دنیاست و باید تا افق ۱۴۰۴ این رقم به ۵ تا ۸ تن در هکتار کاهش یابد و این مستلزم تأمین اعتبارات ملی و استانی آبخیزداری است.

شجاعی بیان داشت: یکی از اساسی ترین مسائلی که باعث فرسایش خاک در ایران وجهان شده مسئله سیلاب ها است که با کنترل حوزه های بحرانی آبخیزداری جلوی فرسایش خاک گرفته می شود.

مدیرکل آبخیزداری سازمان جنگلها، افزود: با اجرای عملیات کنترل فرسایش خاک، میزان بهره برداری از سدهای آبی کشور نیز افزایش می یابد که در پیشگیری از بروز سیلابها نقش عمده ای دارد.

شجاعی، با اشاره به تلاشهای انجام گرفته به منظور معکوس کردن روند فرسایش خاک، ابراز امیدواری کرد با اجرای طرحهای برنامه پنجم توسعه و افق چشم انداز، این نرخ تک رقمی شود.

 

 

    نظرات