ایجاد زنجیره دفاعی در برابر سیل در شهرستان کلات نتیجه داد

حسین خادم-کلات/ مدیر امور منابع آب شهرستان کلات ساماندهی، بازگشایی و لایروبی 20 میلیارد ریالی رودخانه کلات را زنجیره دفاعی بسیار مستحکمی در برابر سیلاب ها و سیل رودخانه کلات این شهرستان ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مصطفی فرزانه با اعلام این خبر گفت: بارندگی‌ ۲7 میلی‌متری  فروردین ماه سال گذشته در یک ساعت موجب بروز سیلابی با دبی 200 مترمکعب در رودخانه اصلی کلات و همچنین 12 متر مکعب در منطقه دره خشت منجر به خسارات فراوانی به منازل، زمین های زراعی ، آبگرفتگی معابر و ورود آب به مسجد کبود و همچنین برخی از ادارات و سازمان های این شهرستان شد. به همین منظور طی جلسات متعدد با فرمانداری، شهرداری و همچنین بازدید محمد علایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و برخی دیگر از مسئولان شهری از این منطقه مقرر شد لایروبی، بازگشایی و ساماندهی رودخانه کلات در اولویت قرارگیرد.

از سوی دیگر سیلاب در سرشاخه خشت رودخانه کلات به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و رعایت نکردن حریم بستر رودخانه، مسیر سیلاب که در شیب تندی قرار گرفته مسدود و آب به سمت شهر منحرف شد.

فرزانه یادآور شد: از ابتدای بهمن ماه سال گذشته پروژه سامان دهی، بازگشایی و لایروبی رودخانه کلات با اعتباری بالغ بر20 میلیارد ریال با عریض کردن رودخانه به عرض 50 متر و عمق 2متر با تخریب برخی از دیوارها و زمین های اطراف و در نهایت با دیوار چینی این رودخانه پایان یافت که این عملیات در سال جدید اثرات و فواید حیاتی خود را نشان داد و خوشبختانه با بارش های فراوانی که طی 2ماه در سال جدید داشتیم هیچ گونه خسارت و تخریب منزل و اراضی و زمین های کشاورزی را شاهد نبودیم.

وی خاطر نشان کرد: با بارش 24میلی متر در نیم ساعت که یازدهم اردیبهشت ماه در شهرستان کلات روی داد و منجر به ایجاد سیلابی با دبی 240 متر مکعب در رودخانه کلات و دره خشت با دبی 16 متر مکعب شد احساس می شد خسارات  فراوانی را در این شهرستان شاهد باشیم خوشبختانه با اقدامات به موقع انجام شده در رودخانه کلات شهروندان با آرامش و بدون آبگرفتگی معابر و ریزش سیلاب به سطح شهر به زندگی خود ادامه دادند.

مدیر امور منابع آب شهرستان کلات تصریح کرد: معاون فرمانداری این شهرستان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات امور منابع آب و اقدامات مدیریتی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی این شهرستان با بازگشایی و لایروبی به موقع رودخانه کلات در بازدیدی که  از رودخانه کلات داشت گفت: پتانسیل و ظرفیت مدیریتی در مهار و کنترل سیلاب ها و سیل در شهرستان کلات که با اقدامات به موقع امور منابع آب صورت گرفت با وجود افزایش بارندگی و حجم آب رودخانه کلات هیچ گونه خسارتی در این شهرستان رخ نداد و این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات