مشارکت ۸۹ درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدا / مراجعه نامنظم  ...

مشارکت ۸۹ درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدا / مراجعه نامنظم ...

مشارکت ۸۹ درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدا / مراجعه نامنظم خودروها و مبلغ کم پرداختی به زباله های خشک تحویلی شهروندان، پاشنه آشیل شهرداری مشهد در تفکیک زباله

نتایج نظرسنجی اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد از شهروندان مشهد نشان می دهد که مسائلی از قبیل مراجعه نامنظم خودروهای تحویل زباله خشک، مبلغ کم پرداختی در مقابل زباله های خشک تحویلی شهروندان و کیفیت کم کالاهای معادل در ایستگاه های مبادله پسماند، پاشنه آشیل تفکیک زباله های خانگی در مشهد برای شهرداری این شهر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، با توسعه روز افزون شهرها و جمعیت ساکن در آن و همچنین تغییر سبک زندگی، شاهد افزایش فرهنگ مصرف گرایی و در نتیجه بالا رفتن میزان تولید زباله هستیم.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط زیستی خانوارهای شهری سال ۱۳۹۵، خانوارهای شهری کشور به‌طور متوسط در هر هفته ۱۷۵۵۴۸ تن پسماند تولید کرده‌اند که سرانه پسماند تولید شده توسط هر خانوار شهری ۹,۷ کیلوگرم در هفته بوده است.
۵.۴ میلیون خانوار شهری، به‌طور متوسط در هر ماه از حداقل یکی از وسایل یک‌بار مصرف پلاستیکی (لیوان، بشقاب و ...) استفاده کرده‌اند. به‌طور متوسط ۱۴.۵ میلیون کارد، قاشق و چنگال، ۴۵.۹ میلیون لیوان، ۱۸.۹ میلیون بشقاب، کاسه یا دیس و ۳۲.۵ میلیون متر سفره یک‌بار مصرف پلاستیکی در هر ماه استفاده شده است.
از سویی تجزیه کاغذ و کارتن در طبیعت حدود ۲ ماه، چوب ۳ سال، پلاستیک ۱۵ تا یک هزار سال طول کشیده و ظروف شیشه ای و بطری پلاستیکی و فولاد نیز بیش از یک میلیون سال در طبیعت باقی مانده و حتی پیش بینی می شود که تجزیه نشود.
براساس آنالیز فیزیکی در طول شبانه‌روز حدود ۲ هزار تن پسماند در مشهد تولید می‌شود که حدود ۲۰ درصد از پسماند تولیدی قابلیت بازیافت را دارد و در حال حاضر حدود ۱۱ درصد از این حجم تفکیک می شود.
مشارکت ۸۹ درصدی شهروندان در تفکیک زباله از مبدا
نگاهی به این داده ها و آمار، اهمیت مدیریت پسماند و تفکیک زباله را برای همگان مشخص می سازد تا اینکه محیط زندگی مان، برای آیندگانمان نیز قابل زیست باشد، از همین رو، ۷۶ درصد شهروندان مشهدی نیز در نظر سنجی انجام شده توسط گروه سنجش افکار اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد، اهمیت تفکیک زباله را، زیاد دانسته اند با اینکه تنها ۸ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی در حوزه تفکیک زباله، از شهرداری، آموزش های لازم را دریافت نموده اند.
همچنین ۸۹ درصد پاسخگویان این نظر سنجی گفته اند که در تفکیک زباله مشارکت دارند اما تنها ۶۰ درصد از شهروندانی که زباله هایشان را تفکیک می کنند، آن را به شهرداری تحویل می دهند که از این تعداد، حدود ۳۷ درصد زباله های تفکیکی خود را به خودروهای بازیافت، ۲۳ درصد به ایستگاه های مبادله پسماند و ۰.۲ درصد به سیمپ می دادند.
۴۰ درصد شهروندان زباله های خشکشان را به شهرداری تحویل نمی دهند
۴۰ درصد باقیمانده که زباله های خود را در منزل تفکیک می کنند، آن را به شهرداری تحویل نمی دهند که ۲۰ درصد این دسته از پاسخگویان نظرسنجی، زباله های خشک خود را جلوی درب منزل می گذارند، ۸ درصد آن را به نمکی ها می فروشند، ۷.۵ درصد زباله های خشک خود را کنار مخزن زباله تر می گذارند و ۴.۵ درصد نیز آن را به مراکز غیرمجاز خرید ضایعات می فروشند.
این بخش از پاسخگویان نظرسنجی، مراجعه نامنظم خودروهای جمع آوری پسماند شهرداری به میزان ۳۶ درصد، خریداری زباله های خشک شهروندان به قیمت پایین ۲۷ درصد، بی کیفیت و گران بودن کالاهای معادل ایستگاه های مبادله پسماند به میزان ۱۲ درصد و همچنین برخورد نامناسب عوامل اجرایی جمع آوری و تحویل زباله های خشک شهروندان ۲ درصد را عمده دلایلی دانسته اند که باعث شده است پسماندهای خود را در منزل تفکیک نموده، اما زباله های خشک را به شهرداری تحویل ندهند.
افزایش تفکیک زباله از مبدا، نیازمند تقویت زیرساخت ها و آموزش
دریافت مواد معادل به میزان حدود ۷۲ درصد، کسر از عوارض پسماند حدود ۳۷ درصد، دریافت وجه نقد ۳۳ درصد، عمده درخواست های شهروندان، در قبال تحویل زباله های خشک خود به شهرداری بود و ۱۱ درصد از پاسخگویان این نظر سنجی که کار تفکیک زباله در منزل را انجام می دادند، پاسخ داده اند که در مقابل تحویل زباله های خشک خود به شهرداری هیچ انتظاری ندارند زیرا انجام این کار را وظیفه شهروندی خود می دانند.
حدود ۱۱ درصد از پاسخگویان در این نظرسنجی، به مشارکت در تفکیک زباله در منزل پاسخ منفی داده اند و علت آن را نیز اهمیت ندادن به موضوع تفکیک زباله به میزان ۴۰ درصد، نبود ایستگاه بازیافت در نزدیکی محل زندگی و یا مراجعه نا منظم خودروهای جمع آوری زباله های خشک به میزان ۴۰ درصد، آموزش ندیدن برای تفکیک زباله به میزان ۲۷ درصد و نداشتن بهره مالی تفکیک زباله برای شهروند به میزان ۱۷ درصد، عنوان کرده اند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات