رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر شیراز: ساخت‌وساز در ارتفاعات خطر زمین لرزه را افزایش می‌دهد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر شیراز: ساخت‌وساز در ارتفاعات خطر زمین لرزه را افزایش می‌دهد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، «نوذر امامی» با اشاره به موضوعات مورد بررسی در جلسه یکصد و دوازدهم این کمیسیون تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی شهر شیراز و احاطه شدن آن در ارتفاعات شمالی و جنوبی، توسعه طولی و گسترش ساختمان سازی در دامنه‌ها بدون رعایت ضوابط و اصول فنی، شهرسازی و مسائل زیست محیطی خاص سبب ساخت‌وسازهای بی‌رویه در ارتفاعات شده است .

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص طرح پیشنهادی در شورا تصویب و همچنین کدهای اعتباری در بودجه شهرداری لحاظ شده است، اظهار داشت: شرح ریز پروژه مطالعات، شناسایی و تعیین حریم گسل‌های شیراز را برابر با ۱میلیارد و پانصد میلیون تومان، مطالعات زمین لغزش ارتفاعات و دامنه‌های شهر شیرازبه همان میزان و مطالعات حفره‌های زیرسطحی حسینی الهاشمی را برابر با 2 میلیارد تومان عنوان کرد .

وی یادآور شد:  بر این اساس مطالعات فوق در قالب مصوبه شورا و با اولویت محور حسینی‌الهاشمی در دستور کار شهرداری قرار گرفته و حداکثر ظرف مدت 3 ماه نهایی و به کمیسیون گزارش خواهد شد .

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز تصریح کرد: تهیه مطالعات موضوع مصوبه کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های استانداری، راه و شهرسازی، زمین شناسی، معاونت شهرسازی و معماری، دو نفر از مشاوران کمیسیون و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس خواهد بود که نسبت به تهیه مقدمات اجرای مطالعات حوزه‌های زیرسطحی حسینی‌الهاشمی، مطالعات زمین لغزش ارتفاعات دامنه‌های شهر شیراز، مطالعات شناسایی و تعیین حریم شهر شیراز اقدام و گزارش ماهیانه به کمیسیون ارائه می‌شود .

وی موضوع دستورالعمل تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: گسترش فضایی بی‌رویه و بدون برنامه شهرهای بزرگ و متوسط کشور در چند دهه گذشته، باعث شکل گیری بافت‌های جدید شهری در مجاورت شهرها و جابجایی ساکنان و کاربری‌های شهری به نواحی جدید شده است .

امامی اضافه کرد: در نتیجه این جابجایی، به تدریج بافت‌های قدیمی شهرها کارکرد و حیات اجتماعی- اقتصادی خود را از دست داده‌ و این بافت‌ها با از دست دادن حیات شهری خود، به سمت رکود و فرسودگی گرایش پیدا کرده‌اند .

او با اشاره به اینکه منطقه 8 شهرداری شیراز از قاعده فوق مستثنی نبوده و در زمره بافت‌های فرسوده کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: این موضوع در جلسه کارشناسی با حضور کارشناسان شهرداری و کمیسیون بررسی و در خصوص مواردی همچون مساحت‌های پیشنهادی شهرداری، در نظر گرفتن هزینه تخریب و خاکبرداری در پهنه‌های B و C ، حق‌الزحمه دفاتر تسهیلگری در سال 99 و ضریب حق‌الزحمه پلاک‌های اوقافی واقع در بافت فرسوده تصمیم گیری می‌شود .

گفتنی است موضوعات فوق جهت تصمیم‌گیری نهایی به صحن شورا ارجاع خواهد شد .

پایا ن خبر /

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات