شورای پنجم همیشه خود را پاسخگوی شهروندان می‌داند/  ...

شورای پنجم همیشه خود را پاسخگوی شهروندان می‌داند/ ...

شورای پنجم همیشه خود را پاسخگوی شهروندان می‌داند/ حدود 10 میلیاردتومان بودجه برای ایجاد 10 گرم‌خانه تا دیماه امسال

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی در جلسه مشترک با گروه مردمی بانوان مطالبه گر که با موضوع «کارتن‌خواب‌ها، افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر» برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن‌مجتبی(ع)، اظهارکرد: جمعی از شهروندان مشهدی نسبت به برخی مسائل و حوزه‌های مختلف دغدغه‌مند هستند و نکات مدنظر خود را تحت عنوان مطالبه از مسئولین طرح می‌کنند.

اصولی در ادامه گفت: براساس همین دغدغه‌مندی قرار شد نشستی با موضوع کارتن‌خواب‌ها، افراد بی‌خانمان و معتادین متجاهر برگزار و به بحث و گفتگو گذاشته شود تا مجموعه اقدامات حمایتی مدیریت شهری و پیگیری های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد ارائه گردد.

وی با بیان اینکه گروه مردمی مطالبه‌گر با شناسایی و ارائه نقاط ضعف عملکردی، در تعاملی دوسویه میتواند موجبات انجام اقدامات مفید و موثرتری را فراهم آورد، تصریح کرد: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود همیشه خود را پاسخگوی شهروندان می‌داند و از برگزاری نشست‌های این چنینی استقبال می‌کند چراکه در کنار شنیدن صحبت‌های تشکل‌های مختلف و فعالان اجتماعی، میتوان گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده در حوزه مدنظر ارائه نمود.

اصولی افزود: براساس قانون، مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر، سازمان بهزیستی است ولی مدیریت شهری در این دوره براساس دغدغه‌مندی خود به این موضوع ورود کرد و برای اداره کمپ‌های ماده 16 طی دو سال اخیر حدود 6 میلیاردتومان به بهزیستی پرداخت داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه به دلیل نبود مدیریت واحد شهری امکان پرداختن به تمامی این مسائل وجود ندارد، گفت: یکی از دغدغه‌های شورای پنجم تحقق مدیریت یکپارچه شهری است چراکه با تحقق این مهم بسیاری از مسائل به شکل ساختاری برطرف می‌شود.

اصولی اظهارکرد: مدیریت واحد شهری میتواند ذیل نهاد انتخابی مثل شورای شهر تعریف شود و نهادهای خدمت‌رسان نیز براساس سیاست‌گذاری‌های این مجموعه عمل کنند تا شورای شهر، شورای شهر باشد و نه شورای شهرداری.

وی در ادامه جمع‌آوری متکدیان را تکلیف شهرداری و نیروی انتظامی دانست و گفت: در این خصوص، مسئولیت ایجاد مجتمع اردوگاهی با شهرداری و اداره آن با فرمانداری است؛ از سایر دستگاه‎‌ها و مجموعه‌های دخیل نیز انتظار داریم در بحث متکدیان و معتادان متجاهر ایفای نقش کنند.

اصولی با تاکید بر لزوم توقف چرخه تولید و بازتولید معتادان متجاهر، تصریح کرد: براساس آخرین‌ داده‌ها تا سال 1394 حدود 5 تا 6 هزارنفر معتاد متجاهر در مشهد داشته‌ایم که براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر استان این عدد به 9 هزار نفر نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه ساختارهای کمپ‌های ترک اعتیاد با نقص‌های مواجه است و افراد سالم پس از مدتی به دامن اعتیاد باز می‌گردند، گفت: خیلی از مجموعه‌های اقتصادی شهر برای جذب نیرو در اولین اقدام گواهی عدم سوء سابقه طلب می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا خیلی از این افراد مشغول به کار نشوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم ورود مجموعه‌های مطالبه‌گر و تشکل‌های مردمی و سمن‌ها به این موضوع، افزود: اشتغال افرادی که ترک کرده‌اند، بدون شک تاثیر بسیار بسزایی در عدم بازگشت آنها به دام اعتیاد دارد.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های پس از ترک باید با جدیت دنبال شود و شورای شهر مشهد و مدیریت شهری نیز به منظور توانمندسازی این افراد با سازمان فنی و حرفه‌ای وارد مذاکره شده و تسهیلاتی درنظر گرفته است.

اصولی با اشاره به اختصاص فضایی برای نگهداری معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها ویژه تشکل مردم‌نهاد «سنا»، گفت: یکی از نخستین مصوبات شورای پنجم در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر، اختصاص همین سوله بود چراکه اصلا زیبنده شهر مشهد نیست تا فردی بخاطر سرما جان خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه خانه سبز را به فضای گرمخانه‌ای تبدیل کرده‌ایم تا در تمام فصول امکان خدمات‌دهی داشته باشد، افزود: از سال گذشته 5 گرمخانه را اضافه کردیم و علاوه بر این، احداث 10 گرمخانه هم در مناطق مختلف برای سال 99 درنظر گرفته شده که یکی از آنها ویژه بانوان است.

اصولی از تخصیص حدود 10 میلیاردتومان ویژه ایجاد این گرمخانه‌ها خبرداد و گفت: با تاکیدات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، تا اول دیماه شاهد این فضاها خواهیم بود.

رهاسازی کارتن‌خواب‌ها یکی از محورهای جلسه امروز بود و اصولی در این زمینه تصریح کرد: شهرداری مشهد تنها مجموعه‌ای بود که متفاوت از نهادهای ذیربط ایفای نقش کرد و 4 سالن ورزشی را به نقاهتگاه تبدیل کرد.

اصولی در ادامه به مصوبه مجمع خیرین شهر یار اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه شورا، خیرینی که 50 درصد اعتبار لازم برای اقدامات و زیرساختهای عام‌المنفعه فراهم آورند، شهرداری مشهد حدود 50 درصد مابقی را متقبل خواهد کرد و به یاری خیرین می‌آید.

وی در پایان از برگزاری نشست‌های ویدئوکنفرانس نقد و بررسی هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد خبرداد و تصریح کرد: این جلسات در 4 هفته برگزار می‌شود و موضوعات آن شامل حوزه فرهنگی، اجتماعی، تربیت بدنی و سلامت و همچنین زیارت و گردشگری می‌شود.

اصولی افزود: تمامی صاحبنظران، متخصصین و دغدغه‌مندان این حوزه میتوانند در این جلسات حضور داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات