مشتی باشیم؛ پویش مردمی کمک به هم نوعان

مشتی باشیم؛ پویش مردمی کمک به هم نوعان

مشتی باشیم؛ پویش مردمی کمک به هم نوعان

«مشتی باشیم...»؛ حتما شما هم این روزها با این جمله بر بیلبوردها و خیابان های شهر مواجه شده اید، جمله ای که همه مردم شهر امام مهربانی ها را دعوت کرده به همدلی، همزبانی، نیکوکاری و پیوند اجتماعی، آن هم در روزهای سخت درگیری با کرونا و فشار معیشتی عده ای از شهروندان. پویشی که مدتی است به همت شهرداری مشهد به خیابان ها و معابر شهر جلوه داده و قرار است در این روزهای ماه مبارک رمضان به ما یادآوری کند که حواس مان به اطرافیان مان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد و به نقل از روزنامه خراسان؛ مشتی باشیم و «از حال و روز همدیگر خبر بگیریم»، مشتی باشیم و «هوای مشتری های ضعیف تر را داشته باشیم» و مشتی باشیم و «در ماه خدا هوای خلق خدا را داشته باشیم». این که این روزها چقدر مشتی بودیم و هوای همدیگر را داشته ایم؟ سوالی است که با حضور در جمع شهروندان به دنبال پاسخش گشتیم و جالب این که هر کدام از ما این روزها کلی مشتی بودیم و هوای همدیگر را داشته ایم. بخوانید روایت هایی از مشتی گری مردم شهر را...
من مشتی بودم، شما چطور؟
ادیب نیا که معلم بازنشسته است و ۶۰ سال دارد، درباره پویش «مشتی باشیم» می گوید: تبلیغات شهرداری برای این پویش، در تشویق مردم برای کمک به نیازمندان خیلی تاثیر دارد و ناخودآگاه همه را دعوت به همدلی و خبرگرفتن از یکدیگر می کند. از او می پرسم که در این روزهای سخت کرونایی «مشتی» بوده اید؟ که پاسخ می دهد: به اطرافیانم که می دانستم مشکل مالی دارند، کمک های فراوانی کردم. همچنین به اقشاری که در این روزها مشکلات معیشتی داشته اند از جمله کارگران فصلی با توجه به این که تاکنون مشغول به کار نیستند، کمک کرده ام که امیدوارم گره گشا بوده باشد.
سازمان ها و مسئولان هم مشتی باشند
زیر یکی از بیلبوردهای «مشتی باشیم» ایستاده ام، با آقای نسبتا جوانی که در حال گذر از کنار این بیلبورد است همکلام می شوم . خودش را «فعال» معرفی می کند و کارمند یکی از ادارات دولتی است، می گوید: اصطلاح مشتی باشیم، از مشهدی بودن می آید. چون در گذشته افرادی که به مشهد و به خدمت امام رضا (ع) مشرف می شدند، به دلیل تاثیر عرفانی و معنوی زیارت بر آن ها، جوانمردی در رفتار این افراد مشهودتر بود و مشتی نام می گرفتند. وی می افزاید: من این پویش را تاثیر گذار می دانم و حتی خودم تشویق شدم که کمک های نقدی بکنم. این پویش به نظرم همگانی است و نه فقط افراد، بلکه هر کدام از سازمان های دولتی هم با ارائه خدمات بهتر می توانند مشتی باشند.
حوالی میدان جانباز، با خانم میان سالی که بازنشسته دانشگاه است گفت و گو می کنم. خانم رضایی از حس و حال همدل بودن در روزهای سخت درگیری با کرونا می گوید و تصریح می کند: با توجه به این که بازنشسته هستم، برایم مقدور نیست که کمک زیادی بکنم، اما حس و حال کمپین «مشتی باشیم» باعث شد به این کار بیشتر تشویق شوم و هرچند اندک اما از طریق یک موسسه خیریه به همنوعان خودم کمک کنم. به نظرم این پویش مردم را تشویق می کند تا به اندازه آن چه در توان دارند کمک کنند. امیدوارم مردم هم با همدلی «مشتی باشیم» همراه شوند چون افرادی که می توانند از شهروندانی که این روزها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند حمایت کنند در اطراف ما کم نیستند.
مشتی باشیم را دیدم و مشتی شدم
احمدی، جوان ۳۰ ساله ای است که او هم روایتش از مشتی بودن در این روزها را این طور مطرح می کند: قبلا هم به نیازمندان کمک می کردم اما با دیدن کمپین «مشتی باشیم»، همین امروز از طریق خیریه کمک نقدی کردم. در حقیقت این پویش در تشویق به کمک برای من به شخصه تاثیرگذار بوده است. تنها انتقاد من به تبلیغات این پویش است که به نظرم بیلبوردهای تبلیغاتی آن باید جلوه بیشتری داشته باشد.
درخشانی خانم خانه داری است که در داروخانه مشغول خرید است و با ما همکلام می شود. می پرسم این روزها چقدر مشتی بوده اید؟ پاسخ می دهد: با خواهر زاده هایم از طریق بنیاد کودک کمک های زیادی در این شرایط بحرانی جمع آوری کرده ایم. همیشه سعی کرده ام بین نیازمندان، به افرادی که نیاز بیشتری دارند کمک های بیشتر بکنم. مثلا به مهاجرانی که از کشورهای دیگر آمده اند و در تنگنای مالی قرار دارند کمک زیادی تعلق نمی گیرد و ما بیشتر به این ها کمک کردیم، حتی مادرم خمسش را صرف کمک به این افراد کرد. او به تابلوهای «مشتی باشیم» اشاره می کند و می افزاید: به نظرم این پویش به شدت تاثیر داشته است، چون یک یادآوری است که باعث می شود مردم نسبت به هم بی تفاوت نباشند.
آقای ۴۰ ساله ای هم که در حوالی یکی از همین بیلبوردها با ما همکلام می شود در این باره می گوید: نکته جالبی که در این کمپین وجود دارد این است که به ذهن فرد این نکته خطور می کند که کسانی هستند که کوچک ترین کمک های ما می تواند گره از کار آن ها باز کند و همین امر ما را تشویق می کند که در کار خیر پیش قدم شویم.
۳ شعار محوری «مشتی باشیم»
آن طور که پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد اعلام کرده است؛ طرح «مشتی باشیم» با شعارهای متنوعی در قالب بیلبورد، استرابورد و تیزر و... اکران و اجرا شده است. این طرح در ۶۴ بیلبورد به متراژ سه هزار و ۸۷ متر، ۸۹ استرابورد، پنج تیزر تلویزیون شهری و پنج موشن اکران شده است. اکران این طرح با شعارهای همدلی، پیوند اجتماعی و توجه شهروندان به یکدیگر راه‎اندازی شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات