پارک‌های پایتخت برای «زلزله بزرگ» تجهیز می‌شوند

پارک‌های پایتخت برای «زلزله بزرگ» تجهیز می‌شوند

http://www.bananews.ir/به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در تهران برای اسکان نجات‌یافتگان از زلزله بزرگ که گفته می‌شود در وقوع آن با توجه به سابقه لرزه‌ای گسل‌های فعال پایتخت، تاخیر به‌وجود آمده، تعدادی مناطق امن با خدمات اضطراری در نظر گرفته شده که به مدت ۷۲ ساعت قابلیت سکونت برای حدود یک میلیون نفر جمعیت را دارد. سازمان مدیریت بحران شهر تهران از میان پارک‌های موجود در سطح شهر، ۱۰ پارک بزرگ که به لحاظ دسترسی بزرگراهی و نزدیکی به مناطق مسکونی متراکم، در اولویت هستند را برای برپایی اردوگاه‌های اسکان موقت و اسکان بلند‌مدت انتخاب کرده، طوری‌که تجهیزات اولیه زندگی به محض وقوع زلزله، در اردوگاه‌ها برقرار می‌شود و انبارها‌ی پشتیبان در نزدیک این پارک‌ها نیز کار خدمات‌رسانی را آغاز می‌کنند. همچنین در این اردوگاه‌ها از آنجا که آب و برق سراسری بعد از وقوع زلزله قطع می‌شود، طرح تولید برق از ژنراتور و همچنین پمپاژ آب از چاه‌های احداث شده در زیر پارک‌ها نیز پیش‌بینی شده است. مدیریت شهری تهران برای راه‌اندازی مناطق اسکان بعد از زلزله، حدود ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که علاوه بر این، کمک‌هایی نیز از طرف استانداری شده است.

متن گفت‌وگو با امیرعباس امامی مدیر فنی و عمرانی سازمان مدیریت بحران شهر تهران را در زیر بخوانید:

در حال حاضر چه تعداد از پارک‌های تهران به «اردوگاه‌های اسکان اضطراری» مجهز شده‌اند و چه امکاناتی در این اردوگاه‌ها پیش‌بینی شده‌ است؟

براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کشور از ابتدای امسال یکسری اقدامات در ده پارک شهر تهران صورت گرفته است. این اقدامات در دو جهت؛ یکی اسکان اضطراری بلند مدت و دیگری اسکان اضطراری موقت انجام می‌شود که این موضوع در چند قالب پیش‌بینی شد. برای اسکان اضطراری یکسری چادرهایی تهیه شده است که برای آنها زیرساخت‌هایی جهت تامین آب و برق و مسائل تامین انرژی مورد نیاز گرما و سرما تدارک دیده شده است. برای اسکان اضطراری سکوهای ثابت در مکان‌های مناسب و تامین زیرساخت‌هایی مثل برق و آب در مجاورت این سکوها ایجاد شده است. مساله دیگر پشتیبانی این مکان‌ها است که به صورت انبارهای پشتیبانی برای تامین تجهیزات اولیه ۷۲ ساعت طراحی شده تا در زمان بحران به مردم واگذار شود.

با توجه به خطری که خطوط آب و برق و گاز از بابت زلزله با آن مواجه هستند در صورت آسیب این خطوط چه اقداماتی برای جایگزینی آنها صورت گرفته است؟

در کنار ایجاد این اردوگاه‌ها دو نوع عملیات انجام می‌شود. یکی ایجاد زیرساخت‌ها، سرویس‌های بهداشتی، نانوایی و تامین برق اضطراری که به صورت ژنراتورهای موقت در پارک‌ها استقرار پیدا خواهند کرد. دومین عملیات ایجاد انبارهای پشتیبان، بیمارستان و درمانگاه‌هایی است که در زمان بحران از مردم پشتیبانی کند.

پارک‌هایی که به اردوگاه‌های اسکان اضطراری مجهز شده اند چه تعداد و در کدام مناطق هستند؟

در حال حاضر مجموعا برنامه‌ریزی تجهیز ده پارک به امکانات این اردوگاه‌ها انجام شده است. پارک پلیس در منطقه ۴، پارک توسکا در منطقه ۱۵، پارک چیتگر در منطقه ۲۲، پارک افرا در ورودی اتوبان قم، پارک شقایق در منطقه ۱۹، پارک سرخه حصار در منطقه ۱۳، پارک جانبازان، پارک فتح در منطقه ۲۱ و پارک خرگوش دره در منطقه ۲۲ وضلع غربی استادیوم آزادی مجموع این پارک‌ها هستند. کامل ترین اردوگاه در پارک چیتگر است که به‌زودی تکمیل می‌شود. البته در اکثر این پارک‌ها به صورت دو بخشی (زمان بحران و زمان عادی) و در برخی از آنها به صورت یک بخشی (در زمان بحران) کار می‌شود و پیش بینی می‌کنیم همه این پارک‌ها را حداکثر تا پایان پاییز به بهره‌برداری کامل برسانیم.

علاوه براین هشت پایگاه به صورت سوله در برخی نواحی در حال اجرا می‌باشد. که این اردوگاه‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

در این اردوگاه‌ها امکان استقرار چه تعداد جمعیت در زمان بحران وجود دارد؟

در مجموع حدود ۴ هزار و ۵۰۰ سکو که هر سکو هم ۵ نفر در آن جای خواهند گرفت. علاوه بر این به همین تعداد چادر پیش‌بینی شده است که زیرساخت‌های آنها هم عملیاتی شده است به عنوان مثال برای کلیه مردم مستقر در مکان‌های فوق سرویس بهداشتی ثابت پیش‌بینی کرده‌ایم که با دو منظور استفاده می‌شود. (زمان عادی و بحران) همچنین حدود ۹ برابر سرویس‌های بهداشتی ایجاد شده سرویس‌های بهداشتی صحرایی موقت برای زمان بحران طراحی شده است.

مسلما در زمان بحران نه آب خواهیم داشت نه برق.

برای تامین آب و برق هم پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم. ما منابع آبی بزرگی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در زمان حال هم از آن استفاده می‌شود و به محض بروز بحران این منابع بسته خواهد شد و تمام ذخیره آن در داخل تانکر‌ها در منابع آبی می‌ماند و این منابع در حدود ۷۲ ساعت اولیه زمان اضطرار را پاسخ می‌دهد و بعد از آن تانکرها به وسیله چاه‌هایی که روی آنها کار می‌کنیم پراز آب می‌شوند.

برای تامین برق هم ژنراتورهای اضطراری در کنار این مناطق تعبیه شده است زیرا در آن زمان نمی‌توان برق شهر را ۲۴ ساعته تامین کرد. در داخل تمام انبارهایی که نام برده شد پمپ‌های آب و ژنراتورهای ۳۵ تا ۴۰۰ کیلوواتی وجود دارد که در زمان بحران از آنها استفاده خواهد شد.

چقدر بودجه برای ایجاد اردوگاه‌ها تاکنون صرف شده است؟

یک پروژه ۸ میلیارد تومانی که اعتبار آن از طریق خود شهرداری تهران تامین شده و در اختیار سازمان قرار گرفته و مابقی آن از استانداری تهران تامین شده است.

کدام مناطق تهران در صورت وقوع زلزله در معرض خطر بیشتری هستند؟

در مجموع تهران در معرض خطر زلزله است. اما برخی از مناطق شمالی و جنوبی شهر به لحاظ تراکم بافت فرسوده، دسترسی و معابر کم عرض، تراکم جمعیت، عدم دسترسی به امکانات و نزدیکی به گسل‌های اصلی، وضعیت دشوارتری دارند.

زمان وقوع زلزله را هم محاسبه کرده‌اید؟

دانشمندان در جهان در این حوزه مشغول مطالعه هستند و کما کان تعیین زمان دقیق زلزله امکان پذیر نشده است اما به طور کلی، معتقد هستند زمان زلزله‌ای که برای تهران پیش‌بینی شده رد شده است و امکان وقوع زلزله تهران در هر لحظه وجود دارد.

 

    نظرات