لايحه حمايت از محيط‌بانان پس از رفع ايرادات شوراي نگهبان مجددا در مجلس تصويب شد

لايحه حمايت از محيط‌بانان پس از رفع ايرادات شوراي نگهبان مجددا در مجلس تصويب شد

لايحه حمايت از محيط‌بانان پس از رفع ايرادات شوراي نگهبان مجددا در مجلس تصويب شد



نمايندگان مجلس در جلسه علني روز سه شنبه 98/2/23 ايرادات شوراي نگهبان در لايحه حمايت قضايي و بيمه‌اي از ماموران يگان حفاظت محيط زيست را رفع و تصويب كردند.
به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، بر اين اساس ماده يك اصلاح شد و شماره تبصره آن به تبصره دو تغيير كرد و يك تبصره به عنوان تبصره يك به شرح زير به آن الحاق شد:

ماده يك- ماموران يگان حفاظت محيط زيست و جنگلباني كه در قالب دستورالعمل تشكيل يگان‌هاي حفاظت در دستگاه‌هاي اجرايي تسليح و ضابط خاص قضايي محسوب مي‌شوند صرفا در خصوص بندهاي 1، 2و 3ماده 3 قانون بكارگيري سلاح توسط مامورين نيروهاي مسلح در موارد ضروري مصوب 18 دي 1373 حق بكارگيري سلاح در انجام وظايف و ماموريت‌هاي سازماني خود را دارند.

ماموران مزبور از حيث تكاليف، وظايف و مسئوليت‌هاي كيفري و مدني ناشي از بكارگيري سلاح در موارد مذكور مشمول قانون فوق‌الذكر مي‌باشد. دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه از حيث تكاليف خود در قبال ماموران موضوع اين ماده از جمله پرداخت ديه و جبران خسارت مشمول قانون مذكور است.

تبصره يك: به كارگيري سلاح در خصوص بند 4 ماده 3 قانون بكارگيري سلاح توسط ماموران نيروهاي مسلح در موارد ضروري مصوب 18 دي 1373 در صورتي مجاز است كه ضمن رعايت تمام ضوابط مقرر از جمله تبصره 3 ماده 3 و ماده 7 قانون مذكور از هيچ طريق ديگري مانند بكارگيري سلاح غيركشنده امكان دستگيري و متوقف كردن مرتكبان وجود نداشته باشد.

تبصره دو: دادسراها و دادگاه‌ها مكلفند پرونده‌هاي موضوع اين ماده را خارج از نوبت رسيدگي كنند.

همچنين تبصره 2 ماده 2 اين لايحه را حذف شد كه در آن آمده بود سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و  آبخيزداري كشور موظف است هزينه هاي درماني نيروهاي مردمي كه به صورت داوطلبانه در اقدامات مرتبط با پيشگيري و اطفاي حريق جنگل ها و مراتع كشور همكاري مي كنند را پرداخت و صدمات و خسارات وارده به آن ها را جبران كنند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات