انتخاب پروژه‌های عمرانی توسط دفاتر تسهیلگری گام  ...

انتخاب پروژه‌های عمرانی توسط دفاتر تسهیلگری گام ...

انتخاب پروژه‌های عمرانی توسط دفاتر تسهیلگری گام اساسی جلب اعتماد شهروندان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد رمضانعلی فیضی ظهر امروز در مراسم آغاز عملیلت اجرایی پروژه‌های مشارکتی و اجرایی دفاتر توسعه محله بهمن و بلال در منطقه ۳ شهرداری در توضیح روال انجام این پروژه‌ها گفت: پیش‌از این‌ها مصوبه‌ای در شورای پنجم به تصویب رسیده بود که بر مبنای آن ۵ درصد از سرجمع اعتبارات عمرانی شهرداری‌های مناطق به تعیین و تشخیص شورای اجتماعی محلات در پروژه‌های مدنظر این شوراها هزینه شود. در اغلب محلات ۱۷۰گانه مشهد نیز تاکنون شورای اجتماعی محلات متولی این اعتبار جالب‌توجه بوده است، اما بر طبق مصوبه جدید شورا مقرر شده در محلاتی که دفاتر تسهیلگری زیرمجموعه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری تشکیل و فعال‌شده است به‌منظور پیشگیری از امور موازی و کارهای هم‌ارز و ایجاد وحدت رویه در این حوزه، ۵ درصد اعتبارات عمرانی مناطق با محوریت این سازمان و دفاتر در محلات هزینه شود.

وی ادامه داد: در این راستا ۹ پروژه در محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد تعریف و آغاز شده است که به عنوان پروژه‌‌های اعتمادساز از آن‌ها یاد می‌کنیم. باید با اجرای این پروژه‌ها اعتماد مردم و ساکنان محلات نسبت به برنامه‌های سازمان بازآفرینی و دفاتر تسهیلگری جلب شود.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد اضافه کرد: باید توجه داشت که تمام پروژه‌های آغاز شده در محلات هدف بازآفرینی توسط دفاتر تسهیلگری و توسعه محله تعیین‌شده و با توجه به آن‌که این دفاتر حدود یک سال پیش‌از این در محلات تأسیس و فعال‌شده و به‌ویژه مطالعات مقیاس محله توسط این دفاتر به انجام رسیده است لذا جای امیدواری فراوان است که اجرای این پروژه‌ها بتواند سطح بالایی از رضایتمندی شهروندان ساکن در محلات هدف را به دنبال داشته باشد.

فیضی خاطرنشان کرد: هدف بسیار مهم ما در این اقدام آن است که بتوانیم با اجرای چنین پروژه‌های ضمن اعتمادسازی، به نقطه مطلوب جلب مشارکت‌های مردمی و دخیل کردن ایشان در امورات محله خود و ترغیب شهروندان برای مشارکت در عمران و آبادانی محلات، گام مثبت و بلندی روبه‌جلو برداریم. لذا این پروژهه‌ها نقطه حیاتی برای حرکت دفاتر تسهیلگری به سمت جلب مشارکت مردم، ارتباط‌گیری با شهروندان و توسعه و بهسازی محلات به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: نقطه قوت اجرای چنین برنامه‌هایی آن است که دفاتر تسهیلگری که اکنون در حدود یک سال در محلات مستقر شده و به ارتباط تنگاتنگ اجتماعی با شهروندان رسیده و در فضای فرهنگی هر محله جاافتاده‌اند به‌خوبی می‌توانند نیازها و اولویت‌های محلات و شهروندان ساکن را شناسایی کرده اجرای پروژه‌ها با انتخاب و تعیین دفاتر می‌تواند به کاهش مشکلات شهروندان منجر شده و در رفع نیازمندی‌های محلات سرعت بیشتری ببخشد.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد بابیان آنکه معدل جذب اعتبارات در این حوزه به حدود ۷۵ درصد رسیده، اضافه کرد: به نظر بنده شرایط برای افزایش سقف ۵ درصد اعتبارات عمرانی برای تخصیص به شوراهای اجتماعی و دفاتر تسهیلگری مهیا است. نباید ازنظر دور داشت که واگذاری این پروژه‌های محلی به سازمان بازآفرینی فضاهای شهری اقدامی جدید است اما دفاتر تسهیلگری در تهیه سند توسعه محله به‌عنوان ملاک اساسی و ارتباط با ساکنین محلات همچنان به‌طورجدی مشغول فعالیت هستند و برخی دفاتر ازجمله دفتر محله طرق تقریباً به تهیه سند توسعه محله دست‌یافته است.

به گفته فیضی، این اسناد پس از طراحی باید برای بررسی و تائیدهای لازم به مراجع بالادستی ارسال شود امیدواری بسیاری داریم که تمام دفاتر ما در آستانه یک‌سالگی فعالیت خود بتوانند سند توسعه محلی را تحویل دهند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات