هفته فرهنگی شورا منتهی به روز فردوسی

هفته فرهنگی شورا منتهی به روز فردوسی

هفته فرهنگی شورا منتهی به روز فردوسی

شنبه؛ آوای فرهنگ، طنین قطارشهری
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد هفته را بسیار پربار آغاز کرد. اولین برنامه این کمیسیون در اولین روز هفته گذشته بررسی نظریه انتقال جشنواره مطبوعات کشور به شهر مشهد بود و موضوعاتی چون «جانمایی گرمخانه‌ها» و «اولویت‌بندی پروژه‌های ۹۹ حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری» در ادامه جلسه هفتگی این کمیسیون مطرح شد.
در ادامه این روز نیز نشست مشترک رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با گروه مردمی بانوان مطالبه‌گر با موضوع رسیدگی به وضعیت کارتن¬خواب¬ها و معتادان متجاهر برگزار شد و مطالبه‌گران اجتماعی مشهدی در این جلسه خواستار پای‌کار آمدن همه دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی و سازمان‌دهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر شدند.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در همین جلسه گفت: شورای پنجم همیشه خود را پاسخگوی شهروندان می‌داند. مدیریت شهری مشهد براساس رویکرد حمایتی خود، در بحث ساماندهی معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها مجدانه وارد عمل شده است؛ از سال ۹۶ تاکنون حدود ۸.۵ میلیارد تومان به بهزیستی کمک شده همچنین حدود ۱۰ میلیارد تومان نیز اعتبار برای ایجاد ۱۰ گرمخانه در مناطق مختلف شهر اختصاص‌یافته است.
وی همچنین در باب پروژه پردیس تئاتر شهر نیز یادآور شد: به‌موجب توافق‌نامه منعقدشده بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، عملیات عمرانی احداث پروژه پردیس تئاتر شهر ظرف چند روز آینده مجدد آغاز می‌شود و امیدوارم اردیبهشت 1400 هم شاهد بهره‌برداری از فاز اول آن باشیم.
همچنین نشست هفتگی کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک هم برگزار شد تا پیشنهاد گروه مهندسی مپنا در خصوص اجرای تجهیزات فاز یک خط ۳ قطار شهری بررسی شود.
کمیسیون برنامه و بودجه نیز برنامه‌های سنگینی داشت و ابتدا در جلسه کمیسیون، لایحه اصلاح مصوبه اقاله پروژه مشارکتی واقع در انتهای بلوار معلم، مطرح و پس‌ازآن بررسی لایحه اصلاح محدوده و به‌روزرسانی میانگین ارزش املاک بلوک‌های همگن در دستور قرار گرفت.
بررسی دستورالعمل بیمه تکمیل درمان بازنشستگان شهرداری دستور کار بعدی بود و در ادامه نوبت به بررسی لایحه ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی رسید.
بررسی قرارداد طراحی، احداث، تأمین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی آزمایشی تصفیه‌خانه سپتاژ شهر مشهد و همچنین قرارداد عملیات خط‌کشی دوره‌ای و پایش مستمر و ترمیم خطوط ترافیکی به بحث گذاشته شد. لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های شهر مشهد در سال 1399 آخرین موضوع مورد بررسی این نشست بود.

پس‌از این جلسه، کارگروه منابع انسانی بحث در خصوص ساختار اداری پروژه چشم شهر، موسسه شهرآرا و ادارات «شهر برای همگان»، «خدمات اربعین و خیرین شهریار»، «املاک موقوفات»، مدیریت «پروژه ساماندهی کشف‌رود» را به انجام رساند.
در ادامه شنبه پرکار هم دو کارگروه قوانین و آیین‌نامه‌ها و قراردادهای کمیسیون حقوقی به بررسی دادخواست سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ابطال مصوبات پاداش ویژه درآمدی، رفع ابهامات آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و لایحه دستورالعمل تعرفه شرکت‌های کارگزاری، امور مربوط به اراضی املاک و مستغلات شهرداری پرداختند.
یکشنبه؛ روز کمیته‌ها، روز مردم
نشست اعضای کمیته‌های نظارتی شماره یک، دو و پنج برای بررسی پرونده شهروندان مناطق ۹، ۲ و ۳ برگزار شد.
دیدار رئیس و جمعی از معاونان دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی با رئیس شورای شهر مشهد برای گسترش تعاملات و پیشبرد اهداف مشترک نیز برگزار شد.
دوشنبه؛ روز اقتصاد
نشست این هفته کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا به بحث در مورد لوایح «بسته تشویقی بازآفرینی محلات هدف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» و «دستورالعمل تعرفه شرکت‌های کارگزاری، امور مربوط به اراضی املاک و مستغلات شهرداری» اختصاص یافت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم دیداری با اعضای هیئت دوومیدانی خراسان رضوی داشت.
سه‌شنبه؛ روز شلوغ خبری
در این روز جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از کمربند سبز جنوبی و پروژه در حال احداث ۷۵ متری بازدید کردند. سیدمحسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورا در جریان این برنامه از آن گفت که کمربند سبز جنوبی بستر بسیار مناسبی برای تفریح و تفرج شهروندان مشهدی فراهم می‌کند و در آینده نزدیک می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ییلاقات خارج شهر باشد.
محمد حاجیان، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری تأکید کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره هیچ برنامه عمرانی در جهت ادامه کار کمربند جنوبی ندارد و تنها به دنبال تکمیل فضاهای موجود با احداث فضای سبز است.
همچنین محمدحسین ودیعی، عضو هیئت رئیسه شورا نیز در این برنامه گفت: مساحت درختکاری شده در ارتفاعات جنوبی شهر بسیار چشمگیر است که نویدبخش روزهای بسیار خوبی برای آینده مشهد ازنظر محیط زیستی و تأمین محیط تفرجگاهی و تفریحی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی هم در این روز با جمعی از فعالان حوزه هنری تئاتر مشهد به گفتگو نشست.
همچنین در جلسه هفتگی کمیسیون شهرسازی و معماری، عملکرد راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محله بررسی شد و رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در این جلسه با تأکید بر اینکه سندهای توسعه محله باید حداکثر یک سال پس از استقرار دفاتر تسهیلگری تهیه و ارائه شوند، گفت: این اسناد باید قابلیت اجرایی شدن داشته باشند و در کنار شهرداری، سایر دستگاه‌های متولی نیز ایفای نقش کنند.
کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی هم طرح جمعی از اعضای شورا در خصوص الزام شهرداری به ارسال دستورالعمل پاسخگویی در هیئت‌های فنی شهرسازی مناطق شهرداری را تحلیل کرد.
چهارشنبه؛ برگزاری کارگروه‌ها
نشست دفاتر توسعه محله حوزه شمال شرق با مشاور طرح تفصیلی طرح و آمایش، جلسه کارگروه ویژه قراردادهای کمیسیون حقوقی در موضوع لایحه دستورالعمل تعرفه شرکت‌های کارگزاری، امور مربوط به اراضی املاک و مستغلات، بحث کارگروه تخصصی - پژوهشی ترافیک در باب پارکینگ‌های مکانیزه شرکت الیت و اولویت‌بندی اجرای پل‌های عابر پیاده شهر و همفکری در کارگروه تخصصی- پژوهشی سیما و منظر شهری در خصوص طرح بسته تشویقی تسهیلگری احیاء و مرمت آثار تاریخی و بناهای واجد ارزش شهر مشهد در محلات تاریخی ازجمله رویدادهای روز چهارشنبه به شمار می‌رود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در حاشیه نشست دفاتر توسعه محله حوزه شمال‌شرق گفت: سازمان بازآفرینی در تعامل با مشاور و دفاتر تسهیلگری باید به دنبال یافتن راه‌حل برون‌رفت از مسائل و مشکلات مناطق پیرامونی باشد و این تعامل می‌تواند موجب غنابخشی به طرح‌های تفصیلی شود. در روند برنامه‌های اجتماعی شورا نیز روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی از کسب‌ وکارهای خرد و خانگی ازجمله کارگاه‌های تولیدی چرم و پوشاک در مناطق کم‌برخوردار شهر بازدید کردند.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این بازدید با تأکید بر اینکه توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی یکی از عوامل موفقیت دفاتر توسعه محله است، گفت: راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی از عمده عوامل توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محلات کم برخوردار شهری می‌باشد که توسط دفاتر توسعه محله در محلات هدف بازآفرینی در دست پیگیری و اقدام است.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: زنان سرپرست خانوار و تولیدکنندگان خانگی به‌واسطه طرح حمایت از مشاغل خرد و خانگی، برای تولید کالاهای خاص موردنیاز بازار توسط گروه‌های توسعه‌گر اقتصادی آموزش می‌بینند و سپس با بازار فروش مرتبط می‌شوند؛ بازاری که تضمین‌شده و محصولات آن نیز باکیفیت تولید شده است.
پنجشنبه؛ گام‌های استوار #تا_ثبت_جهانی_توس
به مناسبت «روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی»، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد، حدفاصل سه‌راه فردوسی تا آرامگاه فردوسی را دوید.
سیدمسعود ریاضی پس‌ازاین برنامه نمادین گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی از زمان حیاتش تاکنون مورد بی‌مهری حکومتی‌ها بوده و امیدواریم روزی نگاه مسئولین به این آرامگاه و بافت تاریخی ارزشمند تغییر پیدا کند و با تصویب طرح‌های شهری گامی اساسی در جهت ثبت جهانی توس برداشته شود.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات