زندگی زیر سقف‌های لرزان بافت فرسوده شهر کاشمر

زندگی زیر سقف‌های لرزان بافت فرسوده شهر کاشمر

http://www.bananews.irبه گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) چند هفته پیش خبر فروریختن مغازه کفاشی در خیابان امام شهرستان کاشمر نقل هر محفلی شد و بعضی افراد را برای مشاهده این منظره ناخوشایند که موجب وارد آمدن خسارت چندین میلیونی شده بود به آن محله کشاند، هرچند این اولین باری نبود که در بافت مرکزی شهر شاهد چنین اتفاقاتی بودیم بلکه در یکی دوسال قبل هم مغازه دیگری در همان محله به دلیل فروکش کردن حوض انبار و سردابه که در زیر پیاده‌رو بود، خسارت دیگری به جای مانده بود.

اگرچه این حادثه در زمان خود تلنگُر و درس عبرتی برای مغازه‌های اطراف بود و پشت بسیاری از مغازه‌داران دیگر در آن محل و حتی مسوولان امر را به لرزه درآورد، اما با گذشت زمان، تکرار حادثه به دلیل فرسوده بودن و قدمت بنا، نه تنها برای آنها درس عبرت نشد؛ بلکه مجددا بی‌توجه به عواقب آن، به کسب و کار ادامه دادند و مسوولان و متولیان شهر نیز تماشاگران این حوادث شدند.

رییس نمایندگی نظام مهندسی کاشمر:

۷۰ درصد ساخت وسازها بدون رعایت ضوابط ملی ساختمان انجام می‌شود

رییس نمایندگی نظام مهندسی کاشمر در گفت وگو با ایسنا، منطقه خراسان، با بیان این که از۲۰ هزار واحد ساختمانی که در شهر احداث شده۳۰۰۰ واحد زیرنظر نظام مهندسی احداث شده است، گفت: متأسفانه اغلب این واحدها مربوط به۷۰ تا۸۰ سال قبل است که بعضی از آنها بسیار خطرناک است.

مهندس خباززاده با اشاره به این که هم‌اکنون خانه‌هایی که در منطقه حسین‌آباد ساخته می‌شود به دلیل غیرمجاز بودن و عدم بکارگیری مقررات ملی ساختمان در آنها، فرسوده محسوب می‌شود ، بخش‌هایی از مناطق انتهایی خیابان قائم، نیازمند، حسین‌آباد، فیض‌آباد و . . . را جزو بافت فرسوده دانست و افزود: اگرچه هزینه‌هایی در حال حاضر در خانه‌های فرسوده می‌شود، اما این هزینه‌ها بی‌فایده است و در آینده خسارت‌هایی به اقتصاد ملی وارد می‌کند.

وی با اعلام این که در کاشمر دو نوع بافت فرسوده وجود دارد یک نوع ساختمان‌هایی که عمرشان به پایان رسیده و دیگری ساختمان‌هایی که هم‌اکنون بدون رعایت ضوابط ملی ساختمان احداث می‌شود و الان باید مجدداً نوسازی شوند، گفت: اگر خدایی نکرده زلزله‌ای رخ دهد قطعاً با تخریب وسیع و خسارت‌های جانی و مالی وسیع روبرو می‌شویم.

مهندس خباززاده با بیان این‌که پروژه مسکن مهر به دلیل فراهم بودن تمام زیرساخت‌ها باید در بافت‌هایی فرسوده اجرا می‌شد تا از این طریق، این بافت‌ها هم احیا می‌شد، افزود:متأسفانه مسکن مهر در مناطقی احداث شد که زیرساخت‌ها آماده نیست و به محدوده شهری اضافه شده در صورتی که زمین‌های خالی خوبی در بافت فرسوده وجود داشت.

وی با بیان این‌که هنوز هم ساختمان‌های غیرمجاز بسیاری به دور از چشم کارشناسان و ناظران شهرداری ساخته می‌شود، به طوری‌که روزانه ۲ تا ۳ واحد غیر مجاز احداث می‌شود، گفت:اگر چه ۳۰۰ هکتار شهر بافت فرسوده است، ولی با این وضعیت شاهد افزایش این بافت تا۶۰۰ هکتار هستیم.

خباززاده با اشاره به اینکه۷۰ درصد ساخت و سازهای شهر بدون رعایت ضوابط ملی ساختمان احداث می‌شود، گفت: اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری هماهنگ شوند، تا متقاضی مجوزی از شهرداری نداشته باشد از ارائه خدمات خودداری کنند به یقین ساخت و سازهای غیرمجاز به شدت کاهش خواهد یافت هرچند متأسفانه این دستگاه‌ها از این کار خودداری می‌کنند.

وی به تشویق‌هایی که از سوی شهرداری به مردم جهت احیا بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود اشاره کرد و افزود: این تشویق‌ها موجب استقبال خود مردم جهت احیا خانه‌های فرسوده شده که در حال حاضر با نظارت شهرداری و نظام مهندسی درحال ساخت است.

شهردار کاشمر:

۳۰۰هکتار از مساحت شهر در بافت فرسوده قرار دارد

شهردار کاشمر در گفت وگو با ایسنا - منطقه خراسان، در خصوص وضعیت بافت فرسوده شهر با بیان این‌که شهر کاشمر به لحاظ قدیمی بودن و داشتن خانه‌های غیرمقاوم باید هرچه سریع‌تر نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام شود از مردم خواست همکاری خود را در جهت مقاوم‌سازی منازل و مغازه‌ها با شهرداری‌ افزایش دهند.

مهندس اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه از ۱۴۱۶هکتار مساحت شهر کاشمر، ۳۰۰ هکتار آن در بافت فرسوده قرار دارد، گفت: طرح مقاوم‌سازی بافت فرسوده شهر کاشمر طی ۳ فاز تهیه شده و مصوبه آن نیز گرفته شده است.

وی با اعلام این‌که خیابان‌های ۱۷ شهریور، امام، مدرس، نیازمند، سلطانیه، حسین‌آباد و . . . از جمله مناطق فرسوده شهر کاشمر است، گفت: خوشبختانه تاکنون توافقات بسیار خوبی در خیابان‌های فیض‌آباد، قائم و امام صورت گرفته و یا در حال انجام است.

وی تخفیف۵۰ درصدی در هزینه پروانه ساختمان، پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی از سوی بانک‌ها، ارائه مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض جهت تخریب و قسط‌ بندی۵۰ درصد دیگر مبلغ پروانه را از جمله مزایایی دانست که جهت مقاوم‌سازی منازل به متقاضیان ارائه می‌شود.

شهردار کاشمر با اشاره به اینکه این تسهیلات شامل واحدهای تجاری نمی‌شود، گفت: شهرداری برای تمام مغازه‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها قرار دارند و یا در مسیر تعریض هستند مزایایی ارائه می‌دهد که نگرفتن هزینه تغییر کاربری برای مغازه‌هایی که از قبل ساخته شده بودند، همچون پارکینگ و ارائه پول نقد از جمله این مزایاست.

وی گفت: متأسفانه اغلب مغازه‌هایی که تاکنون عقب‌نشینی نکرده‌اند بدین جهت است که یا زمینی در پشت مغازه جهت تجدید بنا ندارند و یا اکثراً مستأجران اداره اوقاف و یا بناهای تاریخی هستند که این موجب بروز مشکلاتی از جمله کند شدن طرح شده است.

مهندس اسماعیل‌پور با بیان این‌که وضعیت منابع مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد به یک باره با تمام مغازه‌های باقی‌مانده توافق کند، افزود: طرح بافت فرسوده از سال گذشته مصوب شده که تاکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه در تمام شهر کاشمر بازسازی شده، اما این تعداد به صورت پراکنده است.

وی با اشاره به این‌که تنها۲۰۰ متر دیگر از خیابان امام جهت تعریض باقی‌ مانده است، از شهروندان خواست جهت اجرای هرچه سریع‌تر این طرح که نفع آن عاید همه می‌شود، همکاری بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که اگر کسی توافق نکند از طریق دادگستری وارد عمل خواهیم شد، گفت:خوشبختانه در حال حاضر مالکان استقبال خوبی داشته‌اند.

وقوع چند زمین لرزه متوسط و کوچک در چند سال اخیر و آسیب‌دیدگی بسیاری از بناهای شهری و روستایی زنگ خطر بزرگی را برای ما به صدا درآورده و آوای شوربختانه این زنگ خطر وقتی بیشتر حس می‌شود که اخباری مبنی بر وقوع زلزله‌های سهمگین‌تر در کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه منتشر شود با این تفاوت که آمارهای مقایسه‌ای وقوع زمین لرزه در این کشورها و ایران، تفاوت‌های اساسی دارد.

این زنگ خطر ناشی از فرسوده و ناامن بودن بسیاری از بناها و ساختمان‌های ما از جمله در کاشمر است. بسیاری از ساختمان‌های این شهر۸۰ هزار نفری در هسته مرکزی قرار دارند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان تخمین زد که در صورت وقوع یک حادثه غیرمترقبه چه تلفات مرگباری بر دوش جامعه شهری ما سنگینی خواهد کرد .

مقررات خشک و بی‌انعطاف شهرسازی، عدم برخورداری از توان مالی مناسب، نبود مدیریت مبتکرانه و راهبردی در این رابطه، ثابت کرده که بافت‌های فرسوده اندک اندک چون ماری خزنده، با گذشت زمان شهر ما را می‌بلعند؛ در حالی که فضاهای بسیار بااهمیتی از نظر ارزش منطقه‌ای در بافت‌های فرسوده وجود دارد، فضاهایی که با تخریب و نوسازی آنها می‌توان هم مشکل ترافیک هسته مرکزی شهر را تا حدودی رفع و هم اجازه داد این شهر فرسوده، نفسی تازه کند.

 

 

    نظرات