خشکی زاینده رود و برگزاری کنفرانس ملی توسعه پایدار و عمران شهری در اصفهان

خشکی زاینده رود و برگزاری کنفرانس ملی توسعه پایدار و عمران شهری در اصفهان

http://www.bananews.irنشست خبری کنفرانس ملی توسعه پایدار و عمران شهری که قرار است آذرماه سال جاری در اصفهان و توسط موسسه آموزش عالی دانش پژوهان برگزار شود، با حضور جمعی از متخصصین و اصحاب رسانه در محل این موسسه برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جوادیان، دبیر کمیته هماهنگی این کنفرانس با اشاره به نقش مهم پژوهش در دانشگاه‌ها، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را بسترساز برقراری ارتباط میان متخصصان و کارشناسان با مدیران و تصمیم‌گیرندگان شهر دانست و وجود دانشجو در رشته‌های معماری، عمران و شهرسازی در این موسسه آموزشی را مرتبط با اهداف این کنفرانس قلمداد کرد.

همچنین علی سامانی، دبیر اجرایی کنفرانس نیز با اشاره به حجم مطلوب مقالات ارسالی، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس سبب پر شدن کاستی‌هایی شود که در تصمیم‌گیری‌ها میان مدیران شهری و دانشگاهیان وجود دارد.

مهدی ابطحی، دبیر علمی کنفرانس نیز با اشاره به دوران طلایی پایتختی اصفهان در عصر صفوی گفت: پیش از آنکه در غرب، مباحث توسعه شهری مطرح شود، ما در دوران طلایی پایتختی اصفهان این توسعه را داشته‌ایم.

وی با تمجید از معماری دوره صفوی افزود:۴۰۰ سال پیش در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یک نگاه خردمندانه را در توسعه شهری داشته‌ایم که محصول آن نگاه خردمندانه، نوعی هارمونی زیبا در شهرسازی و معماری آن دوران است و این محصول بسیار قابل تامل است.

این استادیار دانشگاه، آزادی اندیشه در دوران صفوی را نیز مرتبط با این نگاه خردمندانه دانست و گفت: در زمینه علوم انسانی نیز سعه صدر و رواداری، آزادی اندیشه، رشد مراکز آموزشی، تنوع دیدگاه‌ها و فضای مباحث علمی در اصفهان آن دوران دیده می‌شود. همچنین در عصر صفوی ما شاهد توسعه سیاسی و فرهنگی و نیز مراودات وسیع بین‌المللی هستیم که این موضوع نتیجه خردمندی در زمینه توسعه در این دوران است.

وی گریزی هم به خشکی زاینده‌رود که بحث داغ این روزهای اصفهان بیمار است زد و افزود: تقسیم آب در شهر اصفهان و در زمان صفوی به معنای توجه به مسائل زیست محیطی و هیدرولیکی در۴۰۰ سال قبل است! و این یعنی کنترل کویر در شرق اصفهان، اما امروز با بی‌اهمیتی به این تقسیم بندی آب، کویر از شهر اصفهان هم گذر کرده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رضایت‌مندی و پذیرش عامه مردم از طرح‌های عمرانی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: در سال‌هایی به سر می‌بریم که فعالیت‌های عمرانی در شهرها شتاب گرفته و اگر در این روند ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی نباشد، خطر عدم مقبولیت مردم، این طرح‌های عمرانی و شهری را تهدید می‌کند. عده‌ای مقبولیت عامه را یک واژه غیرعلمی می‌دانند؛ در حالی که تمام تلاش‌های مهندسی در شهر برای ایجاد این اصل صورت می‌گیرد و ما در نظر داریم تا مقالات برتر در این کنفرانس را در اختیار مردم و مدیران شهری قرار دهیم تا با افزایش رضایت‌مندی مردم از اجرای پروژه‌های شهری، پایداری آنها را تضمین کنیم.

وی مصداقی از مغرب زمین آورد و اضافه کرد: اینکه در مغرب زمین، می‌بینیم طرح‌های مختلف در مجمع عمومی شورای هر شهر به نمایش گذاشته می‌شود، به این دلیل است که آنجا مشارکت عمومی، یک اصل در برنامه‌ریزی و توسعه شهری به حساب می‌آید.

ابطحی با ابراز نگرانی از سایه افکندن سیاست بر مباحث تخصصی عمرانی گفت: امروز نگاه‌های سیاسی آن قدر بر روی مباحث عمرانی سایه افکنده است که ما را از گفت ‌وگو و تعامل باز می‌دارد! باید ورای مسائل سیاسی بستری برای هم‌گرایی ایجاد شود. مدیران شهری نباید برگزاری برنامه‌ها و همایش‌هایی از این دست را به عنوان ناسپاسی جامعه علمی تلقی کنند؛ چرا که ما به دنبال بسط روابط میان گروه‌های علمی و اجرایی پروژه‌های شهری هستیم.

 

 

    نظرات