پیشرفت 97 درصدی پروژه‌های آبی در شهرستان تالش

پیشرفت 97 درصدی پروژه‌های آبی در شهرستان تالش

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد عباس‌نیا" با بیان این خبر گفت: از آنجایی‌که اراضی شهرستان تالش به شبکه انتقال آب سفیدرود متصل نیستند، مهمترین منبع تأمین آب اراضی شالیزاری این شهرستان 11 رشته رودخانه دائمی است که برای انتقال آب به اراضی شهرستان روی این رودخانه‌ها حدود 99 سردهنه بزرگ و کوچک کشاورزی (که اکثراً ناپایدار و با مصالح رودخانه‌ای و خاکی بوده و با هربار سیلاب از بین می‌رود) احداث شده است.

سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش افزود: 5 ایستگاه پمپاژ برای آبیاری 340 هکتار اراضی کشاورزی با میانگین دبی 68 لیتر در ثانیه در حوزه عمل این امور یعنی؛ بهشتی محله حویق- یداله محله چوبر –  شیر آباد - میانکوه – کریم محله وجود دارد.

عباس‌نیا ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 90 درصد سردهنه‌های شهرستان تالش به‌صورت خاکی است، سیلابی شدن رودخانه باعث تخریب سردهنه‌ها در دوره آبیاری می‌شود که این مسئله علاوه بر افزایش هزینه مرمت و بازسازی، وقفه در امر آبرسانی به مزارع را به همراه دارد، از همین رو در سال زراعی جاری (از اوایل اسفند 1398) بازسازی انهار و سردهنه سازی آغاز شده و تاکنون بیش از 97 درصد پیشرفت داشته‌اند.

وی در خصوص چاه‌های عمیق این شهرستان نیز گفت: حدود 135 حلقه چاه عمیق (با مالکیت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و مردمی) برای آبرسانی به حدود 3156 هکتار از اراضی کشاورزی با میانگین دبی 28 لیتر در ثانیه در سطح شهرستان وجود دارد که با توجه به آبگذاری سردهنه‌ها حدود 11 حلقه از 62 حلقه چاه عمیق متعلق به شرکت آب منطقه‌ای گیلان در حال بهره‌برداری هستند.
سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش با بیان اینکه به‌دلیل افزایش حجم آب رودخانه‌ها بر اثر ذوب برف ارتفاعات و بارش‌های رگباری برخی از سردهنه‌ها و انهار دچار تخریب مقطعی شده و برای دومین تا پنجمین بار بازسازی شده است، گفت: تعداد 97 مورد از سردهنه سازی انهار کشاورزی شهرستان به اتمام رسیده و آبگذاری شده است و مابقی سردهنه‌ها طی 3 تا 4 روز آینده به اتمام خواهد رسید.

گفتنی است، شهرستان تالش با وسعتی معادل 2160 کیلومتر مربع جزو بزرگترین شهرستان‌های استان گیلان به‌شمار می‌رود که دارای 16 هزار هکتار اراضی شالیکاری، 4 هزار هکتار اراضی باغی و 4 هزار هکتار سایر محصولات کشاورزی است و بیش از 23 هزار نفر بهره‌بردار دارد.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات