اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی شهرداری به دفاتر تسهیل‌گری

اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی شهرداری به دفاتر تسهیل‌گری

اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی شهرداری به دفاتر تسهیل‌گری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی در جلسه شورای اداری استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تشکیل سازمان بازآفرینی شهری در مدل جدید و طراحی موضوعات بازآفرینی، ۲۸ دفتر تسهیل‌گری در مشهد تشکیل شد که ۳۱ محله را تحت پوشش قرار می‌دهند.
وی افزود: همچنین ۲۳ دفتر توسط شهرداری، چهار دفتر توسط استانداری و اداره امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و یک دفتر نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه مجموع این دفاتر در حاشیه شهر ۵۵ درصد از مساحت و ۷۰ درصد از جمعیت این منطقه را پوشش می‌دهد، بیان کرد: یکی از کارهای جدی که فارغ از موضوعات کالبدی در محلات هشت گانه طرح نجات و سایر محلات دنبال شده، شبکه کسب و کارهای خرد و خانگی است که از ابتدای سال جاری بعد از شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون سبب ایجاد اشتغال برای حدود ۲۰۰ نفر اشتغال و ساخت چند کارگاه کوچک مقیاس شده است.
کلائی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم که همواره مورد تاکید استاندار خراسان رضوی بوده، تهیه اسناد محلات بازآفرینی بوده که در حال تهیه است. همچنین سه سند به شورای بازآفرینی شهری ارائه شده که لازم است در این زمینه از فرماندار مشهد تشکر کنیم.
وی اضافه کرد: دفاتر تسهیل‌گری، اسناد اجرایی بازآفرینی را تهیه و به تصویب می‌رساند، اما اجرایی شدن آن نیازمند همکاری ۳۰ نهاد مختلف در شهر مشهد است.
شهردار مشهد تصریح کرد: امید دارم که دوستان با توجه به اهمیت مساله، نقش خود را بیش از پیش ایفا کنند. همچنین بسته‌های تشویق نوسازی و تسهیلات که به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسیده، دارای اهمیت زیادی است. در سال جاری ۱۰ درصد از سرجمع اعتبارات عمرانی شهرداری که حدود هزار میلیارد تومان است، را در اختیار دفاتر تسهیل‌گری قرار داده‌ایم؛ یعنی پروژه‌های کوچک شهری براساس اسناد بازآفرینی کلید می‌خورند که این امر ما را از قرار گرفتن در مسیر بودجه‌ای رها می‌کند.
کلائی در خصوص تبصره ۱۶ مطرح کرد: به منظور بررسی وضعیت محلات بازآفرینی، متناسب با سقف مبلغی که دستگاه‌های مختلف در مناطق بازآفرینی هزینه می‌کنند، مبلغی را حدود ۵۰ میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد که این امر کمک می‌کند تا دستگاه‌ها پیشنهادات جدیدی را ارائه کنند و ما نیز در این زمینه انعطاف لازم را داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان دیگر را برای بازگشایی معابر و بازسازی ساختمان‌های واقع در مسیر محلات به عنوان تسهیلات چهار درصدی در نظر گرفته‌ایم و در این زمینه طی توافقی که با بانک‌ها صورت گرفته، اجمالا آن را سپرده کنیم که این امر همچنان در حال طی کردن مسیر خود است و هنوز عملیاتی نشده است.
شهردار مشهد گفت: در موضوع تامین سرانه‌های خدماتی و فرهنگی نیز مصوبه‌ای دریافت کرده‌ایم، به گونه‌ای که بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانند به لحاظ عدد و رقم سهم خود را در بازآفرینی که تکلیف قانونی دارند، تامین کنند. براساس این تبصره ساختمان‌هایی که در محلات هدف قرار دارند و بدون استفاده هستند به صورت پنج ساله در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد که با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ملک‌ها جزو سهم افراد قرار خواهد گرفت و در مجموع این عوامل در جهت بهبود وضعیت خدماتی و کاربری‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و سایر موضوعات خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کلائی با بیان اینکه بحث اجرایی شدن تبصره دو ماده پنج آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در اجرای پروژه‌های محلات هدف است، اظهار کرد: همچنین بر اساس اجازه‌ای که در این رابطه از شورای اسلامی شهر مشهد دریافت کردیم، این آمادگی وجود دارد که در هر کدام از برنامه‌هایی که دسته‌های مختلف قصد اجرایی شدن آن را دارند؛ چنانچه به لحاظ تورم اعتبارات آن‌ها کفایت نکند، مدیریت شهری ۳۰ درصد را پرداخت خواهد کرد تا این امر به سرانجام برسد.
وی افزود: حدود ۳۰ درصد از دستگاه‌ها در این امر درگیر هستند، بنابراین کمک آن‌ها و باور بر اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های مهم ما در سال جاری خواهد بود، نکته قابل توجهی است.
شهردار مشهد بیان کرد: نکته دیگری که نشان‌دهنده این است که مقداری از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم و مشکل ساز خواهد بود، بحث اجرایی کردن ماده ۹ قانون احیا و نوسازی است که در این راستا کمیته‌ای برای سنددار کردن املاک با هویت تشکیل شده است همچنین مقدمات این امر نیازمند پیگیری بسیار زیاد در نهادهای بالادستی است که امید داریم سریع‌تر انجام شود تا مردم بتوانند در جهت سنددار شدن املاک آستانه‌ای و غیر آستانه‌ای در مشهد حرکت کنند.
کلائی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دیگری که در استان انجام شد، تشکیل کمیسیون ویژه ماده پنج بر محلات هدف بازآفرینی است که این امر در قانون احیا و تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته منعقد کردیم، وجود دارد.
وی اضافه کرد: همچنین موضوع مهم دیگر همکاری سایر نهادها، مخصوصا آموزش و پرورش در موضوع تخصیص فضا بوده که این امر به افزایش سرانه‌های خدماتی کمک شایانی می‌کند.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات