۳۴ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست کردستان رفع تصرف شد

۳۴ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست کردستان رفع تصرف شد

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان،فریبا رضائی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان با استاندار اظهار داشت: از سال ۹۷ تاکنون ۳۴۷ هزار مترمربع از اراضی مناطق چهار گانه تحت مدیریت این سازمان رفع تصرف شده است.

وی اضافه کرد: پنج مورد ساخت و ساز غیرمجازی در حوزه منطقه حفاظت شده شاهو کوسالان با مساحت یک هزار و ۶۴۸ مترمربع شناسایی و تخریب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: ۱۱ مورد از اراضی رفع تصرف شده مربوط با مساحت ۳۷ هزار مترمربع در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان هم مربوط به به جنگل‌ها و مراتع بود.

رضائی یکی از مشکلات مشترک بین ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان را وجود ناوگان خودرویی فرسوده دانست و گفت: علاوه بر فرسوده بودن این ناوگان افزایش قیمت بنزین هم بر مشکلات مربوط به بخش گشت و بازرسی افزوده است.

وی وضعیت این اداره‌کل از لحاظ تجهیزات اطفای حریق را ضعیف اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۵۰ میلیون تومان از اعتبار ملی به استان اختصاص داده شد ولی این مبلغ جوابگوی نیاز ما در تامین تجهیزات اطفای حریق نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: انتظار می‌رود ستاد بحران استان حمایت مالی در زمینه خرید تجهیزات موردنیاز برای اطفای حریق در مناطق حفاظت شده به این اداره‌کل اختصاص دهد.

رضائی در ارتباط با تخریب تپه کوچکه ره‌ش سنندج هم گفت: سال ۹۴ استعلامی از محیط زیست گرفته شده که در پاسخ این استعلام آمده که هر اقدامی در این تپه باید براساس طرح توجیهی باشد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در هر حوزه‌ای نمی‌تواند ورود کند، اضافه کرد: این مسئله بیشتر متوجه ارگان‌هایی است که با تغییر کاربری در این تپه موافقت کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که با مشکل جایگاه زباله در شهرستان قروه مواجه هستیم و با تغییر پنج، ۶ شهردار هم هنوز این مسئله به قوت خود باقی است.

رضائی افزود: چندین سال است که تاسیسات بازیافت زباله در روستای شیخ جعفر جایگاه قبلی دفن زباله شهر قروه مستقر شده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه شرکتی حاضر به سرویس و راه‌اندازی این تاسیسات شده ولی شهرداری تاکنون در این رابطه اقدامی انجام نداده است، اضافه کرد: در حال حاضر روزانه ۷۵ تن زباله  قروه به بستر رودخانه جنیان منتقل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شهرداری قروه به دلیل همین موضوع دفن زباله به دستگاه قضایی معرفی و ۱۰۰ میلیون هم جریمه شد ولی این اقدام هم بازدارنده نبود و هنوز مشکل حل نشده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات