آسیب‌شناسی سیاست‌های بخش مسکن

آسیب‌شناسی سیاست‌های بخش مسکن

http://www.bananews.irیک کارشناس مسکن گفت: اگر بدون برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن سایر اقشار، تنها برای قشر مستضعف مسکن تولید کنیم، به مرور جا به جایی طبقاتی رخ می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بیت‌ا... ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که باید امکانات تولید‌ در بخش مسکن را افزایش دهیم، اظهار کرد: اگر تولید مسکن را افزایش ندهیم، نمی‌توانیم بازدهی مطلوبی داشته باشیم و همه اقشار با مشکل روبرو خواهند شد.

وی افزود: اقشار متوسط حاضر نیستند در مسکن قشر فقیر زندگی کنند اما هنگامی که با مشکل کمبود مسکن مواجه شوند، به ناچار و به علت اینکه از لحاظ مالی وضعیت بهتری نسبت به قشر ضعیف دارند، در خانه‌هایی که برای این قشر تولید شده زندگی می‌کنند و در حقیقت قشر فقیر با فقدان مسکن روبه‌رو می‌شود.

ستاریان ادامه داد: در چنین شرایطی یک جابه‌جایی طبقاتی رخ می‌دهد؛ قشر متوسط فقیر و قشر فقیر، فقیرتر می‌شود. در حقیقت کمبود مسکن سطح کل جامعه را پایین می‌آورد.

این کارشناس در ادامه با بیان این‌که تولید مسکن تنها برای دهک‌های پایین افتخار نیست، خاطرنشان کرد: اگر به جای تولید مسکن تنها برای قشر ضعیف، تعداد زیادی مسکن متوسط به بالا برای تمام اقشار جامعه تولید کنیم، در حقیقت سطح کل جامعه را بالا برده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه چون سرمایه‌ی کافی برای تولید مسکن نداریم، به سمت ساخت مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه می‌رویم و چون برنامه‌ریزی درستی برای آن نکرده‌ایم، پس از شش سال تنها ۱۰۰ هزار واحد تولید می‌کنیم.

ستاریان با اشاره به این‌که زمانی می‌توانیم در بخش مسکن موفق باشیم که یک برنامه‌ریزی کامل برای آن داشته باشیم، گفت: ابزار‌های مالی ما در این بخش بسیار ضعیف است، چراکه وابسته به بانک‌هایی هستیم که در حقیقت فقط صندوق پول هستند.

وی افزود: بانکی که بتواند فعالیت مالی انجام دهد در کشور نداریم. بانک‌های ما فعالیت‌های بانکهای سراسر دنیا را انجام نمی‌دهند و هنوز نتوانسته‌ایم یک صندوق مسکن تاسیس کنیم.

ستاریان همچنین اظهار کرد: سیستم بانکی ما در امور مسکن فلج است و دلیل آن، فقدان قانون و مقررات درست در بخش مسکن است.

ستاریان در پایان تاکید کرد: در ساختارهای کلان بخش مسکن مشکل داریم. این مشکلات شامل مسائل مالی، نرم‌افزاری، قوانین و زیرساخت‌های سیستماتیک در طی مراحل تولید پروژه است.

 

 

    نظرات